یکشنبه 22 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

یک پایگاه خبری فرانسوی: قدرت موشکی ایران می‌تواند ناوهای رزمی سه تنی را منهدم کند

خبرگزاری فارس: ایران با قدرت موشکی پیشرفته‌ای که در اختیار دارد قادر است تنگه هرمز را ببندد و ناوهای رزمی سه تنی را منهدم کند.

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس، در صفحه 2 امروز روزنامه کیهان آمده است: ایران با قدرت موشکی پیشرفته‌ای که در اختیار دارد قادر است تنگه هرمز را ببندد و ناوهای رزمی سه تنی را منهدم کند. یک پایگاه خبری فرانسوی ضمن انتشار این مطلب نوشت: ایران چگونه می تواند تنگه هرمز را در صورت درگیری با آمریکا ببندد و به حضور آمریکایی ها پایان دهد؟ کدام موشک های ایران قادرند به ناوهای جنگی آمریکا حمله کنند؟

پایگاه آتلانتیکو با مرور برخی ابعاد قدرت موشکی ایران نوشت: موشک های ظفر موشک هایی کوچک اما قدرتمند هستند. این موشک‌ها مجهز به ضدرادار بوده و می توانند به چشم نیایند. موشک های مذکور روی ناو موتوری ایران سوار شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: موشک‌های نصر نیز قادرند ناوهایی به وزن سه تن را منهدم کنند. این سامانه ها معمولا از کشتی های کوچک پرتاب می‌شوند. نصر می‌تواند از چرخبال یا زیردریایی نیز شلیک شود.

این پایگاه خبری فرانسوی تأکید می کند: موشک کوثر موشکی ضدناو با برد متوسط تا 20 کیلومتر است. روی زمین نصب می‌شود و قادر است سیستم راداری را مخدوش کند تا بتواند در مسیر هدف خود باقی بماند. بنا به گفته برخی منابع این موشک توسط حزب الله در سال 2006 برگزیده شد و با آن دو ناو اسرائیلی هدف قرار داده شد که منجر به کشته شدن چهار افسر اسرائیلی شد.

در ادامه این گزارش آمده است موشک نور بردی معادل 160 کیلومتر دارد. موشک قادر قوی ترین موشک آرسنال ایران است و بردی برابر با 200 کیلومتر دارد. همچنین موشک صاعقه قادر است ناوهای دریایی مستقر در 300 کیلومتری خود را هدف قرار دهد.


* اکونومیست: اروپا قادر نیست از بدترین کابوس اقتصادی رها شود

نشریه معتبر اکونومیست با هشدار نسبت به بحران اقتصادی فراگیر در منطقه یورو نوشت: رهبران اروپایی در این بحران به ویلاها و قصرهای خود رفته اند و اعتماد نسبت به آنها در حال فرو ریختن است.

اکونومیست با مرور اوضاع وخیم اقتصادی در کشورهای مختلف اروپایی نوشت: بدترین کابوس ها آنهایی هستند که نمی توانید از دست آنها رها و بیدار شوید. این را می‌شود از اوضاع اسپانیا سراغ گرفت که یک سال پیش میزان بدهی هایش اوج گرفت. این بحران مثل یک بیماری واگیر از یونان و ایرلند و پرتغال شروع شده بود و حال به ایتالیا و فرانسه و آلمان رسیده است. اسپانیا علی‌رغم همه تلاشها و دردش هنوز نمی‌تواند از احساس زلزله و سرنوشت شوم بر خود نلرزد. در 25 جولای نتیجه وام و قرضه های ده ساله به رکورد 5/7% دوره یورو دست یافت. قرضه های دو ساله به بالای 7% صعود کردند. این نشریه اقتصادی می افزاید: کابوس اسپانیا یک علامت بیماری از آنچه است که در مورد تمامی منطقه یورو نادرست می باشد. همچنان که ماهها پشت سر هم سخت می گذرند، بحران عمیق تر می شود. رهبران اروپا از تمام جهان تقاضای اعتماد داشته اند مبنی بر اینکه آنها برای نجات یورو کاری خواهند کرد. آنان همچنین خواستار دادن فرصت بیشتری برای جمع و جور کردن آشفتگی شده اند. وظیفه شان واقعا سنگین است، اما آنها در قصرهای ییلاقی و ویلاهای ساحلی خود ناپدید و پنهان می شوند، اعتماد در حال فرو ریختن است و زمان به نفع آنها نیست.

اکونومیست با تصریح اینکه دولت ها بیشتر دنبال به تاخیر انداختن بحران و خریدن زمان هستند تا درمان آن، نوشت: «دردسر آن است که 17 عضو منطقه یورو، صرفنظر از 333 میلیون شهروند خود، نمی توانند با هم به توافق برسند که چه کسی باید قربانی آنچه اجازه ظهور اروپایی جدید را می دهد باشد. آلمان که این هفته پائین آمدن احتمالی میزان وام را هشدار داده بود، کاملا وحشت کرده است. هلندی ها و فنلاندی ها هم دارند کنار می کشند. فرانسه با آلمان بر سر اینکه چه تغییراتی در راه ادامه کاری اتحادیه اروپا ضروری است با هم اختلاف نظر دارند. در یونان رأی دهندگان بمثابه بدهکاران دارند از حد وسط به سمت افراط گریهای سیاسی رانده می‌شوند. در ایتالیا «ماریو مونتی» دهها سال در معرض عدم محبوبیت رو به رشد است منطقه یورو در حال رکود است و بریتانیا را نیز با خود به زیر می کشد. بحران آبستن ترکیبی از ریاضت بخش عمومی و عدم قطعیت بخش خصوصی است. سرمایه گذاران عقب می کشند زیرا آنها ریسک باخت بزرگی را ملاحظه می‌کنند. تا زمانی که موضوع فروپاشی فاجعه بار منطقه یورو بعنوان یک احتمال واقعی باقی است، بسیار مشکل به نظر می رسد که شاهد تغییر آن باشیم.»

این نشریه در پایان نوشت: برای مقامات اروپایی بسیار سخت شده که مردم را با خود همراه کنند. این ژرف‌ترین کابوس هاست و بقای یورو هر روز سخت تر می‌شود.

*زمان آن رسیده که از ایران کمک بخواهیم

نیروهای خارجی همانگونه که عملکرد جبهه ائتلاف از سال 2001 نشان داده قادر به ایجاد ثبات در افغانستان نیستند و برای ثبات در این کشور باید از همسایه قدرتمندی به نام ایران کمک گرفت.

این مطلب را شبکه لوهافینگتون پست ضمن تحلیل خبر خروج نیروهای فرانسوی از افغانستان منتشر کرد. «دیدیه شدت» متخصص امور امنیتی و دیپلماتیک در امور منطقه در این تحلیل نوشت: نیروهای نظامی فرانسه 10 روز پیش رسما دره سوردبی را ترک کردند. همچنین قرار است پس از 2014 میلادی حضور نظامیان بیگانه در افغانستان پایان یابد و حتی اگر آمریکایی‌ها هم بخواهند نیروهای خود را در این ناحیه نگه دارند آنها را محدودتر خواهند کرد. نیروهای خارجی نمی توانند کاری که ائتلاف از سال 2001 تاکنون از انجام آن عاجز بوده را عملی کرده و ثبات را به افغانستان برگردانند.

رسانه فرانسوی خاطرنشان می کند: این کار باید توسط خود افغان‌ها به ثمر برسد و دیگر این که چه بخواهیم یا نخواهیم کشورهای همسایه نیز در این امر دخیل می باشند. یکی از این همسایگان که می‌تواند با قدرت زیادی به ثبات افغانستان کمک کند کسی نیست جز ایران. بدون کمک ایران، اتحاد شمال نمی توانست در سال‌های دهه 1990 خود را سرپا نگه دارد. ایرانی‌ها همچنین در طول دهه اخیر در خط مقابله با قاچاق مواد مخدر قرار داشته و 3700 نفر کشته داده‌اند و از سوی دیگر، هرج و مرج و ناآرامی در افغانستان بر ایران اثر می گذارد. حدود 2 میلیون افغانی به ایران پناه برده‌اند.

در ادامه این تحلیل آمده است: ایران یک متغیر مهم برای رسیدن به ثبات در افغانستان است اینکه خیلی‌ها در غرب ایران را دوست ندارند باید از چالش ما در افغانستان جدا شود. تهران تلاش می کند افغانستان را پس از سه دهه جنگ خانگی و بازی های قدرت های بزرگ به آرامش و ثبات برساند. زمان آن فرا رسیده که ما هم با جدیت پرونده افغانستان را مجددا بررسی کنیم.


* درخواست کمک از ایران

رئیس ناظران سازمان ملل تأکید کرد بدون همراهی و کمک ایران، حل بحران سوریه ممکن نیست.

ژنرال رابرت مود در مصاحبه با روزنامه اسپانیایی ال پائیس تصریح کرد: از نگاه من دخالت نظامی راه مناسبی برای حل بحران سوریه نیست بلکه باید سیاستمداران برای یافتن راه حلی با حضور قدرتهای منطقه نظیر ایران فعال شوند زیرا حضور این کشورها در روند مذکور حیاتی است.

مود افزود: راهکار دیگر حمایت از روند حل بحران در درون سوریه است چون خود سوریها باید درباره آینده خود و زندگی با یکدیگر تصمیم بگیرند. به این دلایل معتقدم دخالت خارجی راه حلی خوب برای بحران سوریه نیست و باید حمایت داخلی برای آن پیدا کرد.

رئیس ناظران سازمان ملل در سوریه درباره استحکام دولت دمشق گفت: نیروهای مسلح سوریه به همبستگی خود ادامه می دهند و قوی هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اساساً امکان حل بحران سوریه از راههای بدون خشونت وجود دارد؟ گفت: بله همواره چنین امکانی وجود دارد اما در شرایط کنونی سوریه همه چیز بسیار مشکل است زیرا خشونت خشونت می آورد.

وی افزود: در عین حال نباید فراموش کنیم که کوفی عنان خواستار توجه جدی قدرتهای اصلی منطقه ای و شورای امنیت برای تقویت تلاشها و استفاده از همه توان خود برای حل این بحران شده است.

ژنرال مود درباره تفاوت بحران لیبی و سوریه اظهار داشت: در سوریه از یک سو شورشیان بخش بزرگی از خاک کشور را کنترل نمی کنند و از سوی دیگر در حالی که آنها یک نیروی ضعیف و شکننده هستند یک نیروی بسیار قدرتمند دولتی در مقابل آنها قرار دارد.

اظهارات رئیس ناظران سازمان ملل از آن نظر اهمیت دارد که کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل نیز ماه گذشته قبل از استعفا از سمت خود تصریح کرده بود تمام تلاش های غرب برای حل و فصل بحران سوریه شکست خورده و برای حل آن باید با ایران رایزنی و مذاکره شود.

در همین حال روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی خاطرنشان کرد ایران به طور قاطع از سوریه حمایت می کند و لحنی آشتی ناپذیر در مقابل غرب دارد.

این روزنامه با مهم ارزیابی کردن سفر دبیر شورای عالی امنیت کشورمان به دمشق نوشت: این سفر اعلام نبرد وسیع تر با آمریکاست. سفر سعید جلیلی به عنوان نماینده رهبر عالی ایران، به نوعی اعلام همبستگی جمهوری اسلامی با سوریه است. جلیلی صراحتاً در سوریه اعلام کرد هرگز مداخله قدرت های بیگانه در بحران سوریه را تحمل نخواهد کرد و به هیچ وجه شکسته شدن محور مقاومت در سوریه را نمی پذیرد.

این روزنامه می افزاید: از سه دهه قبل که انقلاب اسلامی در ایران پا گرفت سوریه بخشی از جبهه ایران در خاورمیانه به شمار آمده است. ایران هم در حرف و عمل در حال بازسازی نقش سوریه در منطقه است با همان لحن آشتی ناپذیر که در نبردش با غرب و برنامه هسته ای اش دارد. نیویورک تایمز افزود: ایران با وجود آنکه زیر فشار تحریمها قرار دارد، نبرد سوریه را نبرد خود تلقی می کنند و به غرب هشدار می دهند که از مداخله در امور داخلی سوریه جداً اجتناب کنند.

نشریه آمریکایی المانیتور نیز در تحلیلی خاطرنشان کرد سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به دمشق و بیروت و بغداد نشان می دهد ایران در ماجرای سوریه از موضع دفاعی خارج شده و به موضع ضد حمله و تهاجم روی آورده است.

*اسرائیل در حال نابودی است اما می کوشد اوضاع را عادی نشان دهد

سفیر انگلیس در فلسطین اشغالی هشدار داد: در حالی که تل آویو می کوشد همه چیز را در داخل اسرائیل برای جهانیان خوب نشان دهد، این رژیم در حال فروپاشی کامل است.

متیو گولد که خود یک صهیونیست افراطی است، می گوید: دولت اسرائیل سرمایه گذاری های بسیاری در حوزه رسانه می کند اما مردم نه اعتنایی به آنها می کنند و نه به رسانه های اسرائیلی اهمیت می دهند. اگرچه آنها کارشناس نیستند ولی خوب را از بد به خوبی تشخیص می دهند و به راحتی تبلیغات اسرائیل را نمی پذیرند. آنها به روشنی می بینند که هر روز در زمین های غیرقانونی و اشغالی شهرک سازی می شود و به خوبی هر روز از اتفاقاتی که در کرانه باختری و غزه رخ می دهد، آگاهند و همه امور مرتبط به آن مناطق را به طور روزانه می خوانند.

به گزارش شبکه 10 تلویزیون اسرائیل، سفیر انگلیس در تل آویو اظهار داشت: اسرائیل سختی های بسیاری را متوجه شهروندان فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه کرده است و همچنان به طور غیرقانونی در حال ساخت شهرک های مسکونی در زمین هایی است که واقعا مالک آنها فلسطینی های کرانه باختری هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی می افزاید: هر کس در دنیا که نگران جایگاه اسرائیل است باید دریابد جایگاه این رژیم روز به روز در حال ضعیف شدن است و لحظه به لحظه از تایید آن نزد جهانیان کاسته می شود. به نظر من این روند سرعت تازه ای به خود گرفته است. منظور من افراد عادی نیستند بلکه نمایندگان پارلمان و شخصیت مهم جهانی هستند که یک به یک از تایید اسرائیل منصرف می شوند.

براساس این گزارش، «گولد» همچنین گفته است: من نمی توانم این حقیقت را کتمان کنم که اسرائیلی که با تلاش های بسیار پس از سال ها توانست مواضع جهانیان را نسبت به خود تغییر دهد اکنون شاهد است که صبر جهانیان از رفتارهای او به سر آمده است.

وی به عنوان نمونه می گوید: شبکه بی بی سی برای هر کشوری که در بازی های المپیک لندن شرکت کرده است صفحه جدیدی در وبسایت خود باز کرده و ضمن نام بردن از پایتخت آن کشور توصیفاتی درباره آن نوشته است، اما درباره اسرائیل نه تنها نامی از پایتخت آن نیاورده بلکه تصویری را نیز منتشر کرده است که در آن یک سرباز اسرائیلی با یک جوان فلسطینی درگیر می شود. این نشان می دهد که افکارعمومی بریتانیا نیز نسبت به اسرائیل بدبین هستند و دیگر رفتارهای خصمانه، تبعیض آمیز و نژادپرستانه آن را نمی پذیرند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016