جمعه 27 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعطای پناهندگی به بنیانگزار ویکی لیکز و آغاز گسل دیپلماتیک بین اکوادور و بریتانیا، عبدالستار دوشوکی

asssange-doshooki.jpg
طوفان دیپلماتیک بین بریتانیا و اکوادور آغاز شده است؛ و از نظر عملی امکان خروج آسانژ از بریتانیا وجود ندارد، و علیرغم هزینه های سیاسی و دیپلماتیک برای اکوادور و بریتانیا، وی توسط پلیس اسکاتلند یارد به احتمال خیلی زیاد دستگیر خواهد شد، زیرا که هیچ راه خروجی مطمئن برای وی وجود ندارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ویژه خبرنامه گویا

دقایقی پیش وزیر خارجه اکوادور در یک مصاحبه مطبوعاتی تصمیم دولت خویش مبنی بر اعطای پناهندگی به جولیان آسانژ بنیانگزار ویکی لیکس را اعلام نمود. در حال حاضر جولیان آسانژ در سفارت اکوادور در لندن بسر می برد و از دولت اکوادور تقاضای پناهندگی کرده است. وی بعد از آنکه مقامات دادستانی سوئد درخواست استرداد او را از بریتانیا به سوئد نمودند و متعاقب حکم دادگاه بریتانیا برای تائید استرداد او در حالی که به قید کفالت و وثیقه در خارج از زندان بسر می برد، به سفارت اکوادور در لندن پناه برد و تقاضای پناهندگی سیاسی نمود. وی در سوئد متهم است که به دو زن تجاوز کرده است. جولیان آسانژ این اتهامات را رد کرده است و آنها را ساختگی به دلایل انگیزه های سیاسی می داند. جولیان آسانژ معتقد است که بعد از استرداد به سوئد، احتما لاً برای محاکمه به آمریکا فرستاده خواهد شد. وزیر خارجه اکوادور نیز به این نکته مهم اشاره کرد و گفت که ما از بریتانیا و سوئد تضمین خواسته بودیم. اما آنها حاضر نشده اند این تضمین قانونی را فراهم بکنند.

در طی روزهای اخیر بریتانیا با نوشتن یاد داشتی به دولت اکوادور عزم خود را مبنی بر دستگیری جولیان آسانژ در داخل سفارت اکوادور در لندن اعلام کرده بود. دیروز وزیر خارجه اکوادر تهدید دولت بریتانیا مبنی بر ورود به سفارت خویش را ادعایی استعماری و غیر قانونی خواند. وی امروز مجددا ً تهدیدات بریتانیا را محکوم کرد.

دولت بریتانیا که اراده خود مبنی بر دستگیری جولیا آسنژ را عزمی استوار و برگشت ناپذیر اعلام کرده است، اکنون برای دستگیری آسانژ دو گزینه در پیش روی دارد. اول اینکه با اتکاء به قانون مصونیت دیپلماتیک کنسولگری و سفارت ها ( 1) از سفارت اکوادور سلب مصونیت کند و سپس پلیس اسکاتلند یارد وارد سفارت شده و آسانژ را دستگیر کند. این حرکت تبعات ناگوار سیاسی و عواقب دیپلماتیک نامعلومی را به دنبال خواهد داشت. بسیاری معتقد هستند که این حرکت از منظر قوانین بین المللی غیر قانونی خواهد بود و وزیر خارجه اکوادور نیز در مصاحبه مطبوعاتی امروز خود ، چنین حرکتی را مشابه گروگانگیری دیپلمات های آمریکایی در تهران و همچنین حمله دانشجویان بسیجی به سفارت بریتانیا در تهران خواند و آن را غیر قابل قبول دانست. گزینه دوم این است که بریتانیا قطع رابطه کامل دیپلماتیک با اکوادور بکند و سفارت خود در پایتخت اکوادور را تعطیل کرده و از دیپلمات های اکوادور در لندن نیز بخواهد تا در عرض چند روز و یا یک هفته بریتانیا را ترک کنند. این از نظر قانون بین المللی، حق قانونی بریتانیا است. دیپلمات های اکوادور مصونیت سیاسی دارند و می توانند و باید محل سفارت را ترک کنند. در نتیجه جولیان آسانژ اگر بخواهد محل سفارت را ترک کند، به دلیل نقض شرایط وثیقه و تعهد قانونی به دادگاه دستگیر خواهد شد. اگر در ساختمان سفارت (سابق) باقی بماند، پلیس می تواند وارد سفارت سابق اکوادور بشود و او را دستگیر کند.

دولت بریتانیا تاکنون عکس العمل رسمی نسبت به تصمیم دولت اکوادور مبنی بر اعطای پناهندگی به جولیا آسانژ نشان نداده است. اما طوفان دیپلماتیک بین بریتانیا و اکوادور آغاز شده است؛ و از نظر عملی امکان خروج آسانژ از بریتانیا وجود ندارد، و علیرغم هزینه های سیاسی و دیپلماتیک برای اکوادور و بریتانیا، وی توسط پلیس اسکاتلند یارد به احتمال خیلی زیاد دستگیر خواهد شد، زیرا که هیچ راه خروجی مطمئن برای وی وجود ندارد.

1- http://www.legislation.gov.uk/ukpga/1987/46


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016