چهارشنبه 8 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برآورد کارشناسان از تأثيرات حمله اسرائيل به تأسيسات هسته‌ای ايران

راديو زمانه ـ کارشناسان می‌گويند حمله اسرائيل به تأسيسات هسته‌ای ايران بعيد است که باعث وقوع فاجعه‌ای در مقياس فوکوشيما شود، مگر آنکه رآکتور ساخت روسيه در بوشهر نابود شود.

رويترز سه‌شنبه هفتم شهريورماه (۲۸ اوت) نوشت با وجود اين، اين حملات به جای ايجاد تشعشعات سطح بالا که موجب آلودگی محيط زيست و سلامت مردم می‌شود، می‌تواند مواد شيميايی سمی را رها کند.

اين اتفاق در حملات آمريکا به تأسيسات هسته‌ای در عراق در طول جنگ خليج فارس رخ داد.

هانس بليکس، رئيس پيشين آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، به رويترز گفت: "شک دارم که تأثير تشعشعات زياد باشد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اسرائيل که در سال ۱۹۸۱ رآکتور هسته‌ای عراق را پيش از راه‌اندازی بمباران کرد، در رأس کشورهايی قرار دارد که ايران را به ساخت مخفيانه بمب اتم متهم می‌کند. اين در حالی است که ايران می‌گويد برنامه هسته‌ای‌اش اهداف صلح‌آميز دارد.

نشست آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و ايران در روز جمعه بر سر نگرانی‌های جامعه جهانی از برنامه هسته‌ای ايران با شکست مواجه شد.

منابع ديپلماتيک می‌گويند که ايران سانتريفيوژهای غنی‌سازی اورانيوم بيشتری را در مرکز هسته‌ای زيرزمينی در فردو نصب کرده است و اين مرکز در صورت حمله احتمالأ هدف قرار خواهد گرفت.

در داخل اسرائيل، بحث بر سر آن است که آنها بايد تا پيش از انتخابات رياست‌ جمهوری آمريکا به ايران حمله کنند.

واشنگتن گفته است که هنوز زمان برای فشار ديپلماتيک به ايران در اختيار هست و بايد آن را به وقوع جنگ بين دو دشمن در خاورميانه ترجيح داد.

اغلب کارشناسان گفته‌اند اسرائيل احتمالأ رآکتور اتمی بوشهر را در نزديکی ساحل خليج فارس هدف قرار نخواهد داد. چنين حمله‌ای تشعشعات راديواکتيو فراوانی مانند حادثه فوکوشيما ايجاد خواهد کرد.

بليکس گفت: "حمله به رآکتور اتمی بوشهر تخلف از قوانين بين‌المللی خواهد بود."

حمله نظامی به ديگر تأسيسات اتمی ايران مانند نطنز، فردو و يک مرکز تبديل اورانيوم در شرق اصفهان، تأثيری مشابه بمباران تأسيسات هسته‌ای عراق در جنگ خليج فارس خواهد داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016