پنجشنبه 16 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نقدی بر اظهارات مجتبی واحدی درباره اجلاس عدم تعهد در تهران، علی آقازمانی


جناب آقای واحدی عزيز که مدتی است به واسطه همراهی با جناب کروبی ترک وطن نمودند ، مطالب و مباحثی را در رسانه های ايرانيان خارج از کشور منتشر ميکنند و مورد استقبال اين رسانه ها قرار گرفته اند ، با وجود آن که بعضا مطالب در خور تحسينی از ايشان مشاهده شده است ، اما به نظر می رسد نتايجی که در انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ رقم خورد و عدم پيروزی نامزد مورد حمايت ايشان را درست يا غلط رقم زد ، منجر به کينه و بغض ايشان شده است و اين ناراحتی ، در تحليل های يکجانبه وی و گفته هايی که بيش تر به حکم سياسی شبيه است تا تحليل منطقی شرايط سياسی ايران ، مشاهده می شود. قطعا از فردی که مدعی تحليل گری سياسی مسائل منطقه و ايران است و مورد استقبال رسانه های مخالف رژيم می باشد ، انتظار می رود نگاه منطقی تر و مبتنی بر ادله و استدلال های قوی در اختيار داشته باشد تا در مسير رشد انديشه و اطلاعات خود به سمت و سوی پيدايش يک تحليل گير سياسی موثر و معتبر حرکت کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



اخيرا مقاله ای از ايشان با عنوان "هديه چند ميليارددلاری جمهوری اسلامی ايران به مرسی" منتشر شده است که به نظر می رسد تداوم سياست عدم ارائه ادله مستند و استدلال های قوی در حوزه سياست خارجی ايران ، همچنان در نوشته ها و انديشه های اين فعال سياسی مشاهده می شود.

ايشان بارها از واژه "چند ميليارددلاری" در مقاله خود در نقد سياست جمهوری اسلامی ايران در هزينه سازی پر هزينه برای ملت ايران سخن گفتند. در هيچ بخشی از مقاله خود ، منبعی موثق و ادله ای مستند برای تائيد اين ادعای خود ارائه نکرده اند و مخاطب خود را با سردرگمی و ترديد مواجه کرده اند. اين که فردی به عنوان تحليل گر سياسی ، مدعی سخن و جمله ای در رسانه های مختلف شود ، ناگفته پيداست که نيازمند ارائه رفرنسی معتبر که هم عقلانی و هم نقلانی باشد ، می باشد. به نظر می رسد ، اجلاسی که کل افراددخيل در آن ، از شرکت کننده گان تا مجموعه های تشريفات داخلی ، نظامی و انتظامی ، حتی اگر يکصد هزار نفر باشد و بابت هر يک ، دولت موظف به پرداخت ۵ هزار دلار آمريکا نيز شده باشد ، باز به عدد پانصد ميليون دلار خواهيم رسيد که با وجود اين محاسبه آرمانی ، باز هم با ادعای چند ميليارددلاری آقای واحدی فاصله زيادی دارد. از سويی ، بر اساس اعلام منابع دولتی ايران ، بخشی از هزينه های اجلاس ، از سرمايه NAM تامين شده است و به صورت کلی ، ادعای بودجه چند ميليارددلاری برای برگزاری يک اجلاس يک هفته ای در تهران ، ادعای غلط و نامستدلی به شمار می رود.

در بخش ديگری از سخنان اقای واحدی ، درباره پيروزی آقای مرسی در اجلاس و شکست جمهوری اسلامی اشاره شده است. بنده نه به عنوان حامی دولت و حکومت ، بلکه به عنوان يک ناظر مسائل بين المللی و يک شهروند ايرانی ونه يک تحليل گر آگاه مسائل خارجی مانند آقای واحدی ، اين سوال را دارم که آيا عدم ملاقات رئيس جمهور اسلام گرای مصر با رهبر ايران و ديدار چند ساعتش از تهران ، چگونه شما را به اين حکم قاطع رساندکه حضور مرسی در تهران ، باخت ايران بوده است؟! سخن گفتن از حذف بشار اسد از صحنه سياسی سوريه و مسائلی از اين دست ، باخت ايران بوده است؟ آيا حمايت مالی و سياسی که ايشان فرمودند رژيم ايران از سوريه می کند ، مهم تر است يا رای وتور روسيه و چين در شورای امنيت سازمان ملل به مداخله نظامی در اين کشور؟ اگر در اينده ای نزديک روابط سياسی ايران و مصر به حد سفير ارتقا يابد ، باز آقای واحدی بر روی موضع خود پافشاری می کنند؟

بسيار خوب ميشد اقای واحدی در مطالب خود ، لينکی ، رفرنسی ، بخشی از گفتار مقامات ايرانی درباره حضور احتمالی پوتين در اجلاس تهران را ارائه می کردند تا متوجه می شديم کجا و چه زمانی و چه کسی از مقامات ايران درباره حضوررئيس جمهور روسيه در تهران خبر داده است.

اظهارات ايشان درباره بان کی مون ، دبيرکل سازمان ملل نيز نشان دهنده عدم ارائه ادله قوی در تحليل سياست خارجی است و تنها ارائه نظرات شخصی ايشان است . درست يا غلط ، بر اساس مستندات مطرح شده توسط دفتر اکبر ولايتی ، مشاور رهبر ايران ، جناب بان کی مون ، رهبر ايران را با احترام مورد ستايش قرار داد و از اين ديدار ابراز علاقه و رضايت کرده است. حال چکونه بايد قبول کرد که حضور بان کی مون در ايران و برگزاری اجلاسی با حضور دو سوم مقامات کشورهای جهان ، رهيافتی برای رژيم نداشته است؟

کم تر کسی است که معضلات سياست داخلی و خارجی رژيم را ناديده بداند و بگيرد ، اما چشم پوشيدن بر روی برخی دستاوردها و حرکت های اين رژيم در تحولات منطقه و جهان ، تنها فايده ای که برای نويسنده مسائل سياسی خواهد داشت ، تلقين زورکی مسائلی است که اگر نگوئيم واقعی نيست ، بلکه به اندازه ای روشن و واضح نيست که جرات صدور حکم قطعی را در تحليل مسائل خارجی به ما بدهد.

اميد است تحليل گران مسائل ايران بيش از پيش ، به ارائه ادله های مستند و منطقی در تحليل مسائل اشاره کنند و هوش و ذکاوت جامعه خوانندگان خود را به سخره نگيرند.

با آرزوی موفقيت برای آقای واحدی
علی آقازمانی

در همين زمينه:
[هدیه چند میلیارد دلاری جمهوری اسلامی به محمد مرسی، مجتبی واحدی]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016