جمعه 17 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزیر خارجه بریتانیا: تحریم‌ها 'آثاری جدی' برای ایران داشته‌است

بی بی سی: وزیر خارجه بریتانیا از آثار تحریم‌های خارجی بر ایران سخن گفته و خواستار ادامه برخورد با برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی شده است.

روز جمعه، ۱۷ شهریور (۷ سپتامبر)، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، از ادامه و تشدید فشارهای خارجی بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی حمایت کرد و گفت که تحریم‌های اتحادیه اروپا "آثاری جدی" برای ایران داشته است.

آقای هیگ که در نشست غیررسمی وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پافوس قبرس سخن می‌گفت، افزود: "لازم است فشار بر ایران افزایش یابد، تحریم‌ها تشدید و اقدامات جدید به تحریم‌های اتحادیه اروپا افزوده شود."

از آغاز ماه ژوئیه سال جاری، تحریم نفتی جمهوری اسلامی توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا به اجرا گذاشته شد که در کنار توقف صادرات نفت ایران به اتحادیه اروپا، مشکلاتی را در زمینه بیمه صادرات نفت ایران به سایر کشورها نیز به همراه داشته است.

تحریم نفتی اتحادیه اروپا همراه با تحریم‌های وضع شده توسط آمریکا، از جمله تحریم ارتباط های بانکی، علاوه بر محدودیت‌هایی که برای صدور نفت و سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران ایجاد کرده، باعث بروز دشواری در دریافت ارز حاصله از صادرات هم شده است.

ویلیام هیگ گفت که لازم است با برنامه‌های هسته‌ای ایران "برخورد و به آن رسیدگی شود".

او افزود: به مراتب بهتر است که این اقدام از راه‌های صلح‌آمیز مانند تشدید تحریم‌ها و همچنین مذاکره دنبال شود.

انتظار می‌رود در اجلاس قبرس، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گزارش خود پیرامون روابط بین‌المللی این اتحادیه، به پرونده هسته‌ای ایران نیز بپردازد و کشورهای عضو را در جریان تماس‌های خود با مقامات جمهوری اسلامی قرار دهد.

آینده مذاکرات اتمی

آخرین دور مذاکرات نمایندگان کشورهای گروه ۱+۵ به ریاست خانم اشتون، و هیات ایرانی به ریاست سعید جلیلی در ماه ژوئن در مسکو برگزار شد و دو طرف توافق کردند که این مذاکرات را ادامه دهند، اما به نظر نمی‌رسد که هنوز در این زمینه اقدامی صورت گرفته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بریتانیا خواستار تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بخش نفت و بازرگانی ایران است و احتمال دارد این پیشنهاد در اجلاس رسمی وزیران خارجه اتحادیه اروپا در ماه اکتبر مطرح و بررسی شود.

کشورهای گروه ۱+۵ -متشکل از اعضای دائم شورای امنیت و آلمان- خواستار توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران هستند و به عنوان نخستین گام خواسته‌اند تا جمهوری اسلامی از تولید اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد خودداری و موجودی این نوع اورانیوم را به خارج منتقل کند.

نگرانی این گروه این است که ایران با ادامه غنی‌سازی، درصدد به دست آوردن مقادیر کافی اورانیوم با خلوص بالا جهت تولید بمب اتمی باشد.

مقامات جمهوری اسلامی بر صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی خود تاکید کرده، غنی‌سازی اورانیوم را حق قانونی خود دانسته‌اند و خواستار لغو تحریم‌های خارجی شده‌اند.

ادامه برنامه‌های اتمی ایران این نگرانی را هم به همراه آورده که ممکن است اسرائیل، که با استناد به اظهارات و مواضع رهبران جمهوری اسلامی، برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی جدی علیه خود محسوب می‌کند، به اقدام نظامی علیه تاسیسات اتمی ایران دست بزند.

کشورهای غربی انتظار دارند تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، مانع اقدام نظامی اسرائیل شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016