گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
29 خرداد» دوستدار اندیشه و اندیشه دوستدار، حمید فرخنده20 فروردین» مسئولیت مجاهدین در کشتار اشرف، حميد فرخنده
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! منشور ۹۱؛ وطنی یا جهان وطنی؟ حمید فرخندهویژگی هایی که ذکر آنها در این منشور یا بیانیه های مشابه می تواند آنها را بسیار عمیق تر و گسترده تر در جامعه مطرح کند تا به سطح گفتمان عمومی نزدیک شود یکی نقش و جایگاه اسلام و مذهب شیعه در ایران است و دیگری اصل "تمامیت ارضی ایران" است که در منشور به طور مبهم "تمامیت ایران" نامیده شده است.ویژه خبرنامه گویا اخیرا منشوری به نام "منشور 91 " به ابتکار رامین جهانبگلو فیلسوف ایرانی ساکن کانادا و برخی از روشنفکران ایرانی منتشر شده که مورد حمایت گروهی از فعالین سیاسی و حقوق بشری نیز قرار گرفته است. محتوای منشور نامبرده مانیفستی است نشأت گرفته از اعلامیه جهانی حقوق بشر برای انسان ایرانی و حقوق سیاسی- اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی او. اصولی است بر پایه میثاق های بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و آرزویی است برای دمکراسی، آزاد زیستن، سعادت و رشد و توسعه شهروندان ایران همراه با توسعه پایدار با توجه به تنوع قومی، زبانی و دینی کشور. و سرانجام میثافی است برای پایان دادن به چرخه طولانی خشونت در جامعه ایران برای حل معضلات سیاسی، فرهنگی و قومی. اینکه گروهی از روشنفکران و فعالین سیاسی ایرانی تلاش کرده اند با انتشار منشوری گفتمان خشونت پرهیزی، مدارا، دمکراسی و رعایت حقوق بشر و حتی حقوق حیوانات را در جامعه خشونت دیده و استبداد زده ایران مطرح کنند، البته رویدادی مبارک است. اما مهم این است که این گفتمان در حوزه نخبگان سیاسی، فکری و فرهنگی محدود نماند و به عرصه عمومی نیز کشیده شود. در منشور آمده است که طراحان آن قصد "همگانی کردن مفاد این منشور" را دارند. اشکال منشور 91 اما در این است که چنان از دریچه جهانی به مقوله حقوق بشر ایرانی نگریسته است که اشاره به ویژگی های شهروند ایرانی در آن فراموش گشته یا سربسته بیان شده است. همین موضوع از طرح عمومی تر منشور درمیان اقشار مختلف ایرانیان خواهد کاست. اگر خوانندگان این منشور آنجا که از ایران یا ایرانی نام برده می شود مثلا کلمه هندی، برزیلی، امریکایی یا کنیایی نیز بگذارند می توانند تصور کنند که این منشور برای کشورهای نامبرده و مردمانشان نوشته شده است. البته واضح است که حقوق بشر مرز و نژاد نمی شناسد و انسان ها بدون توجه به رنگ، نژاد، زبان، قومیت و یا تابعیت از حقوق انسانی مساوی برخوردار هستند. اما ویژگی هایی که ذکر آنها در این منشور یا بیانیه های مشابه می تواند آنها را بسیار عمیق تر و گسترده تر در جامعه مطرح کند تا به سطح گفتمان عمومی نزدیک شود یکی نقش و جایگاه اسلام و مذهب شیعه در ایران است و دیگری اصل "تمامیت ارضی ایران" است که در منشور به طور مبهم "تمامیت ایران" نامیده شده است. طی بیش از سه دهه حاکمیت دین در ایران به غیرمسلمانان و غیر شیعیان ستم های مختلف رواداشته شده است. همچنین حقوق اقلیت های قومی پایمال گشته است. اما این موارد دلیل نمی شود که نه در مقدمه منشور 91 و نه در بندهای مختلف آن حتی یک بار از اسلام و مذهب شیعه بعنوان مذهب اکثریت مردم ایران نام برده شود. چنانکه ستم های قومی و مضاعف به اقوام ایرانی نیز نمی تواند دلیلی باشد برای دفاع شرمگینانه از تمامیت ارضی ایران، آن هم در زمانه ای که برخی قدرت های خارجی و بعضی نیروهای سیاسی داخلی برای تجزیه ایران نقشه ها در سر می پرورانند. Copyright: gooya.com 2016
|