شنبه 1 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استفاده از پتانسیل ایرانیان آمریکا ، برنامه محمود احمدی نژآد در نیویورک، احمد باطبی

ahmad-batebi-2.jpg
محمود احمدی نژاد تنها مقامی بود که درروزهای اخیر و در اوج جنجال ها بر سر فیلم بحث برانگیز "معصومیت مسلمانان" سکوت کامل اختیارکرد. برخی تحلیل گران عدم واکنش او را در قبال فیلمی که توهین به پیامبر اسلام تلقی شده، نوعی تاکتیک سیاسی میدانند و یا نوعی پیام برای مقامات دیگر کشور ها از جمله آمریکا، پیامی که باید با استفاده از پتانسیل ایرانیان مقیم آمریکا به حکومت و حزب پیروز در انتخابات جاری این کشور رسانده شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ویژه خبرنامه گویا

وبسایت اطلاع رسانی " سفررئیس جمهوری ایران به سازمان ملل متحد " از برنامه های محمود احمدی نژآد در آخرین سفرش به نیویورک پرده برداشت . ( 1 )

این وبسایت نوشته:

محمود احمدی نژآد قصد دارد در این سفر ضمن گسترش دیپلماسی عمومی در حوزه آمریکا ، با ایرانیان مقیم این کشور دیدار کرده و پتانسیل آنها را به شکلی هدفمند به کار گیرد .

او در این دیدارها از مواضع منطقی و عقلایی جمهوری اسلامی ایران را در رابطه با مسائل بین‌المللی صحبت کرده و تصویری مثبت و امیدوارکننده از ایران ارائه می دهد و در همین راستا دیدار با شخصیت‌های منتقد آمریکایی اعم از کارشناسان ،اساتید دانشگاه و منتقد سیستم آمریکا و متنفذین در تصمیم‌ گیری ها نیز جزء برنامه های اوست .

سفر قبلی محمود احمدی نژآد به نیویرک هم زمان بود با روزهای آغازین علنی شدن اختلافش با علی خامنه ای .

درآن سفر برخی رسانه ها از تلاش های احمدی نژآد برای ارتباط با دولت آمریکا به واسطه برخی ایرانیان مقیم این کشور خبرداده و موضوع تقاضای ویزای شش ماهه آمریکا و عدم بازگشت یار نزدیک احمدی نژآد ، اسفندیار رحیم مشایی از نیویورک را به همین تلاش ها مرتبط دانستند.

بنا برگزارش رسانه های داخل ایران مشایی که از او با عنوان لیدر جریان انحرافی یاد میشود ، علت اصلی اقامت خود را در امریکا " ایجاد ارتباط با ایرانیان مقیم امریکا و سازمان دهی به دفاتر ایرانیان مقیم در آن کشور و ایجاد رابطه فرهنگی و جذب و بازگرداندن نخبگان به ایران " عنوان کرده بود . ( 2 )

در همان زمان چند دیدار علنی و یا پشت پرده نیز بین برخی ایرانیان مقیم آمریکا و تیم محمود احمدی نژاد صورت گرفت که تصاویر آن در اینترنت منتشر شد. ( 3 )

منتقدان دولت هدف مشایی را از برقراری ارتباط با ایرانیان مقیم خارج نه ایجاد رابطه فرهنگی و جذب و بازگرداندن نخبگان به ایران بلکه بهره برداری سیاسی به نفع جریان انحرافی دانسته وحتی افشاگری هایی را نیز در این باره انجام داده اند که از آن جمله میتوان موضوع به ارتباط " منوچهر جعفرزاده " یکی از افراد مشغول در دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن ، با اسفندیار رحیم مشایی اشاره کرد . ( 4 )

سال گذشته روزنامه آمريكايي واشنگتن پست در مقاله‌اي به قلم «ديويد ايگناتيوس» نوشته بود : مشايي چندين سيگنال برای دیدار با نمايندگان آمريكايي ارسال کرده است . ( 5 )

اما این بار محمود احمدی نژآد در حالی به سازمان ملل متحد خواهد آمد که او اطرافیانش بیشتر از همیشه زیر ذربین رهبر جمهوری اسلامی قراردارند .

آیت الله علی خامنه ای در ماه های اخیر بااعمال سیاست های محدود کننده علیه دولت ، تلاش کرده این موضوع را به همگان تفهیم کند ، که تصمیم گیرنده نهایی خصوصاً در سایت ها کلان و البته ارتباط با آمریکا خود اوست .

اما از چند ماه پیش به این سو ، وبسایت های حامی احمدی نژآد در پاسخ به حمله منتقدان دولت ، درچند مرحله اقدام به انتشار اسناد محرمانه ای از برخی رانت خواری ها وتخلف های صورت گرفته کرد که از آن جمله میتوان به انتشارمدارک تحصیلی احمد توکلی و علی رضا زاکانی دو نماینده منتقد دولت در مجلس شورای اسلامی نام برد . ( 6 )

پس از آن در چندین اظهار نظر غیر رسمی در وبسایت های وابسته به جریانهای مختلف حکومتی عنوان شد که همزمان با خانه نشینی محمود احمدی نژآد و ایستادگی او در قبال دستور رهبری مبنی بر ابقاء وزیر اطلاعات در سال گذشته ، تیم حامی دولت اسناد و دارک محرمانه ای را از اسرار زندگی افراد مختلف در ساختار حکومت بیرون کشیده اند و حالا از این اسناد به عنوان یک عامل فشار بر رهبری و حامیانش استفاده میکنند .

صحت بیرون درز کردن این اسناد هیچگاه از سوی مقامات ایرانی تکذیب نشد اما بروز اتفاقاتی همچون حذف نام بسیاری از نزدیکان محمود احمدی نژآد از پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی ، توقف پیگیری تخلف مالی محمد رضا رحیمی معاون اول محمود احمدی نژاد در قوه قضائیه و مواردی از این دست امکان صحت این گروکشی سیاسی را تقویت میکند . ( 7 )

این درحالی است که محمود احمدی نژاد در آخرین مصاحبه زنده خود با شبکه یک رادیو تلویزونی حکومتی ایران به صراحت گفته : چه کسی میگوید که یک سال دیگر{ هم زمان با پایان دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژآد } کار دولت تمام است ؟ ( 8 )

این گفتار و رفتار محمود احمدی نژآد و حامیانش ، حکایت از سهم خواهی آنها از قدرت و آینده ایران است .

محمود احمدی نژآد تنها مقامی بود که درروزهای اخیرو در اوج جنجال ها بر سر فیلم بحث برانگیز " معصومیت مسلمانان " سکوت کامل اختیارکرد . برخی تحلیل گران عدم واکنش او را در قبال فیلمی که توهین به پیامبر اسلام تلقی شده ، نوعی تاکتیک سیاسی میدانند . و یا نوعی پیام برای مقامات دیگر کشور ها ازجمله آمریکا . پیامی که باید با استفاده از پتانسیل ایرانیان مقیم آمریکا به حکومت و حزب پیروز در انتخابات جاری این کشور رسانده شود .

طبعاً در این میان علی خامنه ای اجازه نخواهد داد که محمود احمدی نژآد و حامیانش به سادگی به اهداف مطلوبشان برسند . اما اگر رئیس دولت دهم طبق برنامه تعریف شده موفق به استفاده از پتانسیل ایرانیان آمریکا شود ، موضوع لغو تحریم ها ، توافق بر سر میزان ایفای نقش ایران در منطقه ، برقراری ارتباط با آمریکا و .... اصلی ترین موضوعاتی خواهند بود که در دستور کار قرار میگیرند . و صد البته اعتبار ناشی از ایجاد این گفتگو ها هم به حساب کسانی خواهد رفت که در دو کشور نقش بانی و واسط را ایفا کرده اند .

احمد باطبی

19 سپتامبر 2012 - واشنگتن

منابع :

1 - وبسایت سفررئیس جمهوری ایران به سازمان ملل متحد - مصاحبه با سعد الله زارعی ، تحلیل گر مسائل بین الملل و استراتژیک – بیست و نه شهریور هزار و سیصد و نود و یک .

2 - وبسایت خبرآنلاین - درخواست مشایی برای اقامت شش ماهه در آمریکا - سوم مهر هزار و سیصد و نورد .

3 - وبسایت شفاف نیوز - ماجرای دیدار مشایی با لیلا زند چیست؟ - بیست و سه مهر هزار و سیصد و نود

4 - وبسایت مشرق - در دفتر حافظ منافع ايران در واشنگتن چه خبر است؟ - بیست و چهار اردیبهشت نود

5 - وبسایت واشنگتن پست - May 5, 2011 - Internal strife emerges as Tehran looks westwa - Opinion Writer

6 - وبسایت انتخاب - برداشت اول افشاگری دولتی ها: مدرک توکلی – یازده مهر هزار و سیصد و نود

7 - وبسایت رادیو فردا - رییس سازمان بازرسی: پرونده رحیمی در قوه قضاییه متوقف شده‌است – سیزده شهریور هزار و سیصد و نود ویک

8 - گفتگوی زنده تلویزونی محمود احمدی نژآد با شبکه یک صدا و سیما حکومتی ایران – هفده شهریور هزار و سیصد و نود و یک


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016