شنبه 1 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاریجانی: فعلا برنامه‌ای برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده ندارم

به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فایننشال تایمز درباره عملکرد رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران و نقش وی در فشارهای بین‌المللی ضدایران، ‌گفت: از زمان روی کار آمدن آقای اوباما یک دوره می‌گذرد و متاسفانه پشت حرف‌هایی که می‌زدند هیچ‌گاه عملی ندیدیم و او را جفاکار در حق تمام مسلمانان می‌دانیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوالی در مورد درخواست ایران برای داشتن یک تضمین امنیتی از آمریکا، ادامه داد: ایران هیچ‌گاه چنین درخواستی نداشته است چون دلیلی ندارد که آمریکا به کشورها تضمین بدهد، ما فقط خواستار حقوق هسته‌ای در چارچوب مقررات بین‌المللی و ان.پی.تی. هستیم.

وی یادآور شد: وقتی کشوری عضو آژانس است باید به او کمک شود تا در حیطه مقررات به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای دست پیدا کند که در این زمینه آژانس هیچ کمکی به ما نکرده است و ما خودمان در این زمینه فعالیت کردیم و هیچ درخواستی برای تضمین نداشته‌ایم و این مسأله ناشی از قصه‌پردازی برخی از رسانه‌های غربی و گمراه کردن اذهان عمومی به وسیله برخی از سیاستمداران غربی است تا افکار عمومی متوجه اصل درخواست ما نشود.

لاریجانی در مورد دخالت آمریکا در سرنوشت سیاسی کشورهای منطقه، تاکید کرد: آمریکا باید متوجه این مسأله باشد که از حکومت سوخته کشورهایی که مردم در آنجا انقلاب کرده و خواستار دموکراسی و دخالت مستقیم مردم بر سرنوشت‌شان هستند طرفداری نکند و به حقوق این کشورها احترام بگذارد و اعمالی انجام ندهند که نفرت کشورهای منطقه را نسبت به خودشان افزایش دهند، مثل همین فیلم اهانت‌آمیزی که نسبت به پیامبر(ص) ساخته‌اند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: متاسفانه کار آمریکا یا حمایت از دیکتاتورهای منطقه به دلیل هم‌دستی با آنان و یا ایجاد التهاب و آشوب است که حتی خودشان هم قادر به جمع کردن آن نیستند مثل کاری که در سوریه انجام دادند و کلی سلاح در اختیار شورشیان قرار دادند تا مردم را قتل عام کنند.

وی در مورد انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا و انتخاب رامنی یا اوباما و تاثیر آن بر کشور ایران، افزود: سیستم‌ها همیشه تصمیم‌گیرنده هستند نه شعارهای انتخاباتی، اینکه آقای رامنی در مورد جنگ صحبت کنند و شعار دهند حتما خودشان بهتر می‌دانند که این کار هزینه سنگینی برایشان در پی خواهد داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی، در مورد روند مذاکرات هسته‌ای ایران، گفت: مذاکرات اگر در چارچوب مقررات ان.پی.تی. و آژانس ادامه پیدا کند و از ایران خواسته نشود که از تمام حقوق هسته‌ای خود دست بردارد، مطمئن هستم که این مذاکرات نتیجه‌بخش خواهد بود، در غیر این صورت این گفت و گوها به نتیجه نمی‌رسد حال چه قبل و چه بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد.

لاریجانی یادآور شد: استراتژی آمریکا در مورد منطقه دچار یک سرگیجی و سردرگمی سیاسی است که از عدم شناخت نسبت به این حوزه نشأت گرفته است، مثل زمانی که به افغانستان وارد شدند و گفتند می‌خواهیم با طالبان و تروریست ها مبارزه کنیم و حالا با همان ها نشسته‌اند و فالوده می خورند و برخی از استان‌ها را به آن‌ها واگذار کرده‌اند.

وی افزود: همه می‌دانند که هدف از گرفتن افغانستان دسترسی سهل‌تر به عراق و حمله به آن کشور بود که نتیجه این حمله، کشتار زیاد مردم و حتی چندین هزار سرباز آمریکایی بود و هیچ بمب اتمی هم در آن کشور پیدا نکردند و اطلاعاتی که به آمریکا داده شده بود همه غلط بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگار فایننشال تایمز در مورد تصمیم ایران برای ساخت زیردریایی هسته‌ای و نیاز به اورانیوم غنی شده بالای 20 درصد‌ برای سوخت آن، گفت: ما طبق ضابطه پیش خواهیم رفت.اگر آژانس به کشورهای عضو اجازه اورانیوم غنی شده بالای 20 درصد را بدهد، شامل حال ما هم می‌شود؛‌ اما در کل ما نیازی به این مقدار نداریم و حتی اگر آژانس به وظایفش عمل می‌کرد و صفحه‌های سوخت را برای راکتور تهران در اختیار ما قرار می‌داد به همین مقدار هم نیازی نداشتیم.

وی در مورد فعالیت فوردو تاکید کرد: این مسأله که ما در نطنز غنی‌سازی کنیم یا فوردو هیچ تاثیری ندارد؛ آژانس در آنجا حضور دارد و نباید نسبت به فوردو ماجراجویانه برخورد شود.

لاریجانی در پاسخ به این مسأله که در محافل بین‌المللی مقایسه‌ای بین وضعیت کنونی ایران و سال آخر جنگ ایران و عراق و پذیرش قطعنامه وجود دارد، گفت: این مقایسه یک دلخوشی برای کسانی است که از آوردن فشار به ایران می‌خواهند مسرور باشند، ولی واقعیت آن است که پذیرش قطعنامه در آن زمان که همه کشورها از عراق و جنایت‌های صدام دفاع می‌کردند،‌ اصلا به ضرر ایران نبود و ما حتی یک وجب از خاکمان را از دست ندادیم و نگذاشتیم آنها به اهداف‌شان که می‌خواستند ایران را 7 روزه تصرف کنند،‌ برسند.

وی افزود: در شرایط کنونی هم که تحریم‌ها صورت گرفته ما ثابت کردیم که مقاوم‌تر شده ایم و سعی می کنیم که با همت خود و جوانان‌مان کشوری مستقل‌تر شویم، ولی باید دید که آمریکایی‌ها چه نفعی از این دست کارها می‌برد؟

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا ایران قصد خارج شدن از ان.پی.تی. را با توجه به حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران خواهد داشت، گفت: الان چنین قصدی وجود ندارد ولی این سوال در بین نخبگان جامعه شکل گرفته که وقتی رژیم صهیونیستی حاضر به عضویت در ان.پی.تی. نمی‌شود و بمب هسته‌ای می‌سازد و کشورهای دیگر را هم تهدید می‌کند و کسی از او سوال و جواب نمی‌کند،‌ در حالی که از آن طرف آژانس از اعضای خود که در چارچوب قوانین هسته‌ای فعالیت می‌کنند حمایت نمی‌کند، پس خاصیت این نهادهای بین‌المللی چیست؟

لاریجانی در مورد دلیل حمایت ایران از انقلاب مصر یا کشور سوریه، گفت: ایران به دلیل مسایل انسانی از مردم این کشورها دفاع می‌کند نه اینکه مانند سایر کشورها به دنبال وام‌خواهی از این کشورها باشیم. ما معتقدیم که مردم هر کشوری برای خودش باید تصمیم بگیرند که مثلا رییس جمهورش بماند یا برود.

وی تاکید کرد: کشورهایی که به سوریه اسلحه می‌فرستند در حالی که آقای کوفی عنان به دنبال حل مسالمت‌آمیز مسأله بود، باید دید به دنبال چه هستند و یکی از دلایلی که کوفی عنان استعفا کرد،‌ همین مسئله بود.

رئیس مجلس درخصوص ادامه جنگ در سوریه، تاکید کرد: طولانی شدن جنگ در سوریه به نفع کشورهای غربی نیست و فقط فرصت‌دهی به تروریست‌هاست که به دنبال اهداف خودشان باشند، ولی ما معتقد به دموکراسی هستیم.

وی در مورد انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران، گفت: من امیدوارم که افراد توانمندی وارد عرصه رقابت شوند که از تجربیات خوبی برخوردار باشند و کسانی وارد اداره کشور شوند که نگاه معتدل عدالت‌خواهانه را دنبال کنند.

لاریجانی تاکید کرد: در کشور ما باید استعدادهای داخلی شکوفا شود و عقلانیت اسلامی حاکم باشد تا بتواند هدایت جامعه را پیش ببرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، در مورد احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: فعلا برنامه‌ای ندارم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016