یکشنبه 2 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عبدالکریم لاهیجی: آزار و اذیت غیر مسلمان‌ها در ایران در سال‌های اخیر شدت گرفته است

به نوشته بیژن برهمندی در رادیو فرانسه، عبدالکریم لاهیجی- نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، ضمن تشریح وضعیت غم‌انگیز اقلیت‌های مذهبی در ایران، از جمله به متن جدید قانون مجازات اسلامی اشاره می کند که حکم ارتداد را به آن اضافه کرده‌اند.

دو گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، احمد شهید و هاینر بیل فلت، امروز با انتشار بیانیه‌ای* از وضعیت اقلیت‌های دینی در ایران ابراز نگرانی کردند.
این دو گزارشگر ضمن ابراز خرسندی از آزادی یوسف ندرخانی- کشیش پروتستان ایرانی، در عین حال افشاء کردند که تنها در سه سال گذشته بیش از ٣٠٠ مسیحی در سراسر ایران بازداشت شده‌اند. آنها در بیانیه خود به جو کنونی «ترس و وحشت حاکم در کلیساها، بویژه عبادتگاه‌های خانگی مسیحیان پروتستان انجیلی» اشاره کرده و خواهان رفع این فضای ارعاب شده‌اند.

نویسندگان بیانیه ضمن تقدیر از عمل قوه قضائیه برای آزاد کردن این روحانی مسیحی، پرسیده اند که چرا نامبرده بخاطر «عمل به اعتقادات دینی خود»، یعنی «حقی که در قانون اساسی ایران و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی تضمین شده است» سه سال در زندان مانده؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این دو نماینده ویژه سازمان ملل، در این بیانیه تذکر داده اند که «بنظر می رسد ده‌ها مسیحی دیگر به خاطر پیروی آزادانه از دین خود هنوز در زندان هستند».


در گفتگوئی با عبدالکریم لاهیجی- نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، وی خاطر نشان میسازد که آزار و اذیت نسبت به غیرمسلمان‌ها، از جمله هموطنان مسیحی- چه برسد به هموطنان بهائی- در ایران بویژه طی سه چهار سال اخیر روز به روز شدت و حدت بیشتری گرفته است.

لاهیجی، در این گفتگوی جالب بمناسبت انتشار این بیانیه* از سوی دو گزارشگر سازمان ملل، ضمن تشریح وضعیت غم انگیز اقلیت‌های مذهبی در ایران و اشاره به کوشش‌هائی که در جهت تشدید فشارها انجام میگیرند، از جمله به متن جدید قانون مجازات اسلامی اشاره می کند که حکم ارتداد را به آن اضافه کرده اند.
لاهیجی که این عمل را به تمسخر «تحول قانونی» می‌نامد، یادآوری می‌کند که در گذشته در قانون مجازات اسلامی جرمی بنام ارتداد وجود نداشت و دادگاه‌ها بر اساس فتوای فقها رأی می دادند، ولی اینک در لایحه جدید قانون مجازات اسلامی این حکم را هم اضافه کرده اند که به تصویب شورای نگهبان هم رسیده و مجازات آن نیز مرگ اعلام شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016