یکشنبه 9 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پاسخ رييس سازمان انرژی اتمی به انتقادها درباره صحبت‌های اخيرش با روزنامه الحيات

رييس سازمان انرژی اتمی ايران با بيان اين‌که صحبت‌هايش در مصاحبه با يک روزنامه عرب زبان درباره همکاری با آژانس واقعيت‌هايی بوده که در جلسات خصوصی به طرف‌های گفت‌و‌گو‌کننده اطلاع داده شده بودند، گفت: در مصاحبه با روزنامه الحيات صحبتی خلاف منافع ملی نکردم که بر روند مذاکرات تأثير سوء بگذارد.

صحبت‌هايم بر روند مذاکرات تأثير مثبت‌ می‌گذارد، نه منفی

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) فريدون عباسی دوانی، رييس سازمان انرژی اتمی درباره انتقاد مدير مسوول روزنامه کيهان از سخنان وی در گفت‌وگو با روزنامه الحيات، گفت: شريعتمداری نسبت به مسائل کشور دلسوز بوده و با انتقادات خود می‌خواست هشدار دهد که از دستاوردهای کشور بهتر حفاظت شود.

وی با بيان اين‌که شريعتمداری مجاز به نقد صحبت‌های من است، تصريح کرد: اما مناسب بود که وی اصل صحبت‌ها را مطالعه می‌کرد، يعنی اگر به الحيات استناد کرده و همان را مطالعه می‌کرد متوجه می‌شد که من صحبتی خلاف منافع ملی نکردم که بر روند مذاکرات تأثير سوء بگذارد، صحبت‌های من ممکن است در روند مذاکرات تأثير مثبت داشته باشد، اما به طور قطع تأثير منفی ندارد.

معاون رييس‌جمهور با بيان اين‌که صحبت‌های من واقعيت‌هايی بوده که در جلسات خصوصی نيز به طرف‌های گفت‌وگو‌ کننده اطلاع می‌داديم، افزود: ما بارها از طرف مذاکره کننده خواستيم که نگرش خود را در گزارش‌دهی به شورای حکام عوض کند تا اين موضوع منجر به صدور قطعنامه و فشار بيش‌تر ضد ايران نشود، ولی از آن‌جا که صحبت‌های ما اثر نکرده و طرف مقابل منش و روش گزارش‌دهی خود را عوض نمی‌کرد باعث شد من در مصاحبه با الحيات اين موضوع را مطرح کنم که آژانس نبايد در بررسی‌های خود از اطلاعاتی که سرويس‌های امنيتی در اختيارش می‌گذارند استفاده کند، بلکه بايد به اطلاعات بازرسان خود استناد کند.

عباسی ادامه داد: من در مصاحبه خود به درستی به تشريح موضوع پرداختم تا هم افکار عمومی در داخل و هم جامعه جهانی اطلاع داشته باشند که ما در چه شرايط سختی به تکنولوژی دست پيدا می‌کنيم، در اين زمينه به تناسب و با هماهنگی‌هايی که در داخل خواهيم داشت، مطالب ديگری را در آينده هر جا که منافع‌مان اقتضا کند و لازم باشد اطلاع رسانی می‌کنيم؛ با اين حال من از نقد شريعتمداری بر سخنان و تفکرات خودم استقبال می‌کنم، زيرا همين نقدهاست که برای آينده مفيد بوده و مسير درست آينده را پيش‌روی ما قرار می‌دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ضمن اشاره به بخشی از مصاحبه‌اش با روزنامه الحيات، مبنی بر اين‌که "گاهی اوقات ما به سرويس‌های امنيتی خارجی که قصد جاسوسی داشتند، اطلاعات غلطی منتقل می‌کرديم، چون چاره ديگری برای گمراه کردن جاسوسان خارجی نداشتيم. گاهی خودمان را ضعيف و گاهی نيز قوی‌تر از آن‌چه واقعا بوديم جلوه داده‌ايم" گفت: هفت سال پيش تهران متوجه شد که ماموران اطلاعاتی سازمان جاسوسی بريتانيا ( ام.آی۶) اطلاعاتی را در مورد ايرانی‌هايی که در چارچوب برنامه‌های هسته‌يی ايران با آژانس همکاری داشته‌اند، جمع‌آوری کرده اند. دانشمندان هسته‌يی ايران نيز که بعدها از سوی جاسوسان صهيونيست به قتل رسيدند در ميان همين افراد بودند.

عباسی تاکيد کرد: بازرسان آژانس افرادی متخصص و حرفه‌يی هستند و اطلاعاتی که از مجموعه‌های صنعت هسته‌يی ايران به دست می‌آورند حاصل بازرسی حضوری و اندازه‌گيری‌ها در محل است و ارتباط کارشناسان ما با بازرسان آژانس بر مبنای تکاليف جمهوری اسلامی ايران در مقابل آژانس و رعايت و حفظ حقوق کشور بوده است.

او ادامه داد: ايران در برابر بازرسان بسيار شفاف، واقعی و فنی عمل می‌کند ولی نبايد هيچ‌گونه مجال يا زمينه‌ای برای بدخواهان ملت ايران فراهم شود تا بتوانند از همکاری فنی وحرفه‌يی ما با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی سوء استفاده کنند.

عباسی هم‌چنين خطاب به مديران آژانس گفت: ما انتظار داريم اطلاعات فنی و مشخصات مجموعه‌های صنعتی را در سايت آژانس يا گزارش‌های مربوطه ننويسند تا بهره‌برداری خرابکاران و تروريست‌ها به حداقل ممکن کاهش يابد، زيرا دستيابی به اين هدف نيازمند هوشياری و ذکاوت مسوولان دو طرف است.

هم‌چنين درباره ادعای شرکت زيمنس در رد اظهارات علاءالدين بروجردی مبنی بر جاسازی مواد منفجره در تجهيزات هسته‌‌يی فروخته شده به ايران گفت: اگرچه به بهانه تحريم‌ها ممکن است شرکت‌های خارجی مستقيم به ايران چيزی نفروشند، يعنی به دليل تحريم‌های اعمال شده با ما مراوده مستقيم ندارند که از طريق باز کردن ال سی، پرداخت نقدی يا راه‌های قانونی ديگر امکان معامله با آن‌ها وجود داشته باشد، اما در چنين شرايطی شرکت‌های واسطه ورود پيدا کرده و جنس‌های موردنظر کشورهای مختلف را تامين می‌کنند.

او با يادآوری اظهارات علاءالدين بروجردی مبنی بر جاسازی مواد منفجره در تجهيزات هسته‌يی فروخته شده به ايران، ادامه داد: قطعاتی که بروجردی به آن اشاره کرده از شرکت‌های مختلف تامين شده که يکی از آن‌ها شرکت زيمنس است، اين تجهيزات می‌تواند به دست واسطه‌ها افتاده و واسطه‌ها که معمولا از طرف سرويس‌های امنيتی بيگانه هدايت می‌شوند، در وسايل ارائه شده به ايران، دستکاری و خرابکارانه کرده و با کار گذاشتن مواد منفجره آن‌ها را در اختيار ايران گذاشته باشند.

عباسی با بيان اين‌که معمولا شرکت‌های معتبر جهان در کارخانه‌های خود دست به اقدامات خرابکارانه نمی‌زنند، يادآور شد: اين شرکت‌ها حتی اگر در بحث‌های جاسوسی و سرويس‌های امنيتی کشورها فعال باشند، يا بخش‌های خاصی را در کارخانه خود دارند که پرسنل عادی از آن خبر ندارند يا اين‌که تجهيزات را از کارخانه خارج می­‌کنند و در جای ديگری آن‌ها را دستکاری کنند.

منطقه فردو محافظت شده است، امکان جاسازی ابزار جاسوسی در آن وجود ندارد

رييس سازمان انرژی اتمی درباره رد اظهارات وی در نشست عمومی آژانس بين‌المللی انرژی از سوی روزنامه انگليسی ساندی‌تايمز مبنی بر دخالت نداشتن بازرسان در قطع برق سايت فردو و اين‌که علت قطع برق فردو انفجار يک ابزار نظارتی جاسوسی مخفی شده ميان صخره‌‌ها بوده که پس از آن‌که سربازان ايرانی قصد جابه‌جايی آن را داشتند، منفجر شده است تأکيد کرد: اين‌که گفته می‌شود مواد منفجره جاسوسی در اين منطقه منفجر شده به هيچ وجه صحت ندارد، ‌چون اطراف سايت فردو منطقه حفاظت شده است ضمن آن که انفجار مورد اشاره در کيلومترها دورتر از سايت فردو اتفاق افتاده است.

او در توضيح چگونگی تلاش برای قطع برق سايت فردو ادامه داد: کابل‌های برق بين دو دکل نزديک شهر قم با استفاده از مواد منفجره قطع شدند. چون آن‌ها می‌دانند که قطع برق به دستگاه‌های سانتريفيوژ آسيب می‌زند؛ ‌اين‌ها توصيه فنی بوده که به خرابکارها داده شده بود تا اين کار را انجام دهند.

۱۰ درصد بيشينه برق توليدی بوشهر صرف تأمين انرژی نيروگاه می‌شود

رييس سازمان انرژی اتمی در توضيح آخرين وضعيت نيروگاه اتمی بوشهر، گفت: نيروگاه اتمی بوشهر به قدرت بيشينه خود يعنی هزار مگاوات رسيده که تقريباً حدود زير ۱۰ درصد از برق توليدی به خصوص در فصل گرما به مصرف نيروگاه رسيده و حدود ۹۱۰ تا ۹۲۰ مگاوات نيز به شبکه وصل شده است.

عباسی با بيان اين که مردم بايد بدانند نيروگاه اتمی بوشهر کمک خوبی برای تأمين انرژی به خصوص در فصل گرماست، تصريح کرد: اين موضوع به ويژه در شب‌ها که اوج مصرف روشنايی وجود دارد بيش از پيش قابل تامل است. بهره‌گيری از نيروگاه اتمی بوشهر باعث می‌شود سوخت مصرفی نيروگاه‌های ديگر که از ترکيبات نفتی و گاز تأمين می‌شود بسيار پايين بيايد.

او با تاکيد بر افزايش قيمت نفت، گاز و گازوييل، ادامه داد: در چنين شرايطی استفاده از نيروگاه اتمی بوشهر صرفه‌جويی خوبی برای کشور خواهد بود، زيرا در شرايط فعلی اين نيروگاه می‌تواند در تأمين انرژی به وزارت نيرو کمک کند.

عباسی با بيان اين‌که نيروگاه اتمی بوشهر تازه به بهره‌برداری رسيده، ادامه داد: وقتی که ظرفيت نيروگاه به هزار مگاوات می‌رسد بايد حتما به نيروگاه و متخصصان خود فرصت دهيم که آزمايش‌های لازم را برای اطمينان از صحت عملکرد نيروگاه به عمل آورند، از آن‌جا که اين آزمايش‌ها حدود دو ماه طول می‌کشد ممکن است در اين مدت قدرت رآکتور پايين آمده و يا رآکتور ممکن است به طور کامل خاموش شود، در چنين شرايطی ممکن است نياز به بازبينی يا تعويض برخی قطعات باشد.

رييس سازمان انرژی اتمی يادآور شد: با اين حال اميد می‌رود در شش ماه دوم سال شاهد بهره‌برداری موقت نيروگاه بوشهر و تحويل گرفتن مقدماتی آن از روس‌ها باشيم.

پرسنل متخصص روس هم‌چنان در نيروگاه اتمی بوشهر خواهند ماند

وی با بيان اين‌که بعد از تحويل گرفتن موقت نيروگاه اتمی بوشهر از روس‌ها، پرسنل متخصص روس هم‌چنان با ما همراه خواهند بود، تأکيد کرد: قرار است در يک بازه زمانی يک ساله تعدادی از متخصصان روسی هم‌چنان در نيروگاه اتمی بوشهر حضور داشته باشند، اما در يک پروسه سه ساله به تدريج از تعداد متخصصان روس کم شده و در بهره‌برداری نهايی مديريت نيروگاه به طور کامل از روس‌ها به ما منتقل می‌شود.

عباسی تأکيد کرد: در مدت سه سال مرتب تعداد نيروهای ما در بهره‌برداری بيش‌تر می‌شود، اين قاعده‌ای است که خودمان در توافق با شرکت روسی به صورت مشترک به آن عمل می‌کنيم.

در طراحی تفصيلی دارخوين رشد ۲۰۰ درصدی در يک سال گذشته داشتيم

رييس سازمان انرژی اتمی درباره آخرين وضعيت نيروگاه دارخوين با بيان اين‌که در اين نيروگاه تکيه بر طراحی داخلی بوده، گفت: اگرچه طراحی مفهومی نيروگاه دارخوين انجام شده، اما طراحی تفصيلی آن معطل شناسايی تجهيزات بوده و از آن‌جا که مشخص نبود که اين تجهيزات قرار است از کدام کشور خارجی يا شرکت داخلی تأمين شود به طور طبيعی طراحی تفصيلی آن به پايان نرسيده است.

وی با تاکيد بر محدوديت‌‌ها در تأمين تجهيزات نيروگاه دارخوين از شرکت‌های خارجی، افزود: البته اين محدوديت‌ها طبيعی است چون هيچ کشوری قادر به ساخت همه اجزاء يک نيروگاه، پالايشگاه يا صنعت خاص در داخل نيست و بايد بسياری قطعات از کشورهای مختلف تأمين شود.

معاون رييس‌جمهور تأکيد کرد: با نگرشی که در کشور وجود دارد سعی کرديم به سمت ساخت در داخل رو آوريم که همين موضوع باعث شده در طراحی تفصيلی پيشرفت خوبی داشته و در يک سال گذشته رشد ۲۰۰ درصدی نسبت به گذشته را در طراحی تجربه کنيم که البته هنوز ادامه دارد.

عباسی با يادآوری حادثه فوکوشيما، گفت: با توجه به جو روانی که بعد از حادثه فوکوشيما برای رشد در ساخت رآکتورهای قدرت در جهان پيش آمد ما بايد بيش از گذشته موضوع ايمنی را رعايت کنيم و در طراحی‌ها سعی کنيم از استانداردهای جديدتری که بعد از حادثه فوکوشيما مطرح شد استفاده کنيم.

وی با تأکيد بر توانمندی متخصصان داخلی در بخش خصوصی، افزود: با توجه به رشد فنی و صنعتی کشور، سازندگان داخلی بخش خصوصی رشد لازم را داشته و تحريم‌ها نيز باعث شده ما نه تنها در صنعت هسته‌‌‌يی بلکه در ديگر حوزه‌ها نيز متفکران و سازندگان کشور در بخش خصوصی به توانمندی‌های داخلی اتکا کرده و آن را ارتقا دهند.

به گزارش ايسنا، به نقل از سايت سازمان انرژی اتمی با بيان اين‌که بخش خصوصی عرق ملی داشته و قصد خدمت به کشور را دارد، تصريح کرد: بر همين اساس روزنه‌هايی پيدا شده که بتوانيم اکثر تجهيزات نيروگاه دارخوين را در داخل کشور بسازيم که در سال‌های آينده به تناسب اطلاع‌رسانی خواهيم کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016