دوشنبه 24 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

یک نماینده مجلس: شیر گاز ایران را به روی اتحادیه اروپا می‌بندیم

بی بی سی: در آستانه بررسی احتمال اعمال تحریم‌های اقتصادی شدیدتر علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا، یک نماینده مجلس این کشور گفته است که ایران "در اقدامی پیش‌دستانه، شیرهای گاز را به روی اتحادیه اروپا می‌بندد."

ناصر سودانی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس ایران روز دوشنبه، ۲۴ مهر، به خبرگزاری مهر گفت که با تصویب نهایی طرحی در مجلس که برای مقابله با تحریم‌های اتحادیه اروپا ارائه شده است، "قطعا شیرهای گاز به روی کشورهای تحریم‌کننده نفت و گاز ایران بسته خواهد شد."

آقای سودانی گفت: طرح تحریم گاز ایران توسط اروپا نشان می‌دهد که پروژه تحریم نفت خام به طور کامل شکست خورده است.

او کشورهای آسیایی از جمله پاکستان، لبنان، عراق، سوریه، آسیای میانه، هند و برخی کشورهای عربی را مهم‌ترین بازارهای گاز ایران خواند و گفت که دو سناریوی "تزریق گاز به مخازن نفت" و "تولید محصولات پتروشیمی" برای مقابله با تحریم جدید گازی اتحادیه اروپا در حال بررسی است.

آقای سودانی تصویب طرح تحریم گاز ایران از سوی اتحادیه اروپا را "یک شوک و جنگ روانی و تبلیغاتی علیه صنعت نفت و گاز" ایران توصیف کرد.

تحریم خرید و فروش گاز طبیعی ایران در شرایطی مطرح شده است که صادرات گاز ایران به اروپا برای چندین دهه در مرحله مذاکرات مقدماتی بوده و تاکنون هیچ قراردادی به طور رسمی برای فروش گاز طبیعی ایران به کشورهای اروپایی امضا نشده است.

ترکیه با خرید حدود ۹۰ درصد گاز طبیعی صادراتی ایران، اصلی‌ترین واردکننده گاز طبیعی این کشور است.

گفته می‌شود که برخی شرکت‌های اروپایی خریدار گاز مایع (ال‌پی‌جی) از ایران هستند و تحریم‌های جدید احتمالی، مبادلات آنها را با شرکت ملی نفت ایران با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تحریم‌های شدیدتر

نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه، ۱۵ اکتبر) برگزار خواهد شد.

گزارش شده است که نمایندگان کشورهای اروپایی در نشست‌های هفته گذشته بر سر وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به توافق اولیه رسیده‌اند و مفاد این تحریم‌ها در نشست امروز به تایید وزیران امور خارجه آنها خواهد رسید.

گفته می‌شود که در دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا شبکه بانکی و صنایع ایران هدف قرار گرفته‌اند.

ممنوعیت واردات گاز طبیعی از ایران و ممنوعیت صادرات فلزات به این کشور از جمله دیگر مفاد این تحریم‌ها خوانده شده است.

پیش از این، گزارش شد که بریتانیا، آلمان و فرانسه خواهان تصویب تحریم‌هایی شدیدتر علیه ایران هستند.

فعالیت‌های هسته‌ای بحث‌برانگیر ایران، دلیل اصلی اعمال تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه آن کشور است.

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که در چارچوب فعالیت‌های هسته‌ایش اهدافی نظامی را دنبال می‌کند.

اما ایران همواره این اتهامات را رد کرده است.

دور پیشین تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران از یازدهم تیرماه امسال اجرا شد.

در چارچوب این تحریم‌ها که فروش نفت خام و درآمدهای نفتی ایران را هدف قرار دادند، کشورهای عضو اتحادیه اروپا از هرگونه خرید و فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی با ایران منع شدند.

آخرین دور تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران هم از هفته اول تیرماه امسال اجرایی شد.

گزارش شده است که به دنبال اعمال این محدودیت‌ها، ایران در دریافت منابع مالی حاصل از فروش نفت خام با مشکل روبه‌رو شده است.

بحران هفته‌های گذشته در بازار ارز ایران و کاهش ارزش برابری ریال ایران در برابر ارزهای بین‌المللی از نتایج اعمال این تحریم‌ها اعلام شده است.

با این حال، ناصر سودانی، از نمایندگان مجلس ایران، گفته است که "با وجود تصویب طرح تحریم نفت و اعمال محدودیت های متعدد همچون بیمه کشتی های نفتکش و انتقال منابع مالی حاصل از فروش نفت به داخل کشور، ایران بازارهای جدیدی برای صادرات نفت شناسایی کرده است."

این نماینده مجلس ایران گفت: تحریم‌ها به کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی منجر شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016