پنجشنبه 27 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اطلاعیهٔ کانون نویسندگان ایران در بارهٔ کمک به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی

بیش از دو ماه از لرزش زمین در آذربایجان شرقی می‌گذرد. خبر‌ها حاکی است هیچ بهبود اساسی‌ در وضع مردم زلزله‌زده ایجاد نشده و آن‌ها همچنان با مصایبی جانکاه دست به گریبانند. از تامین مسکن و بهداشت خبری نیست؛ بسیاری در چادر زندگی می‌کنند و‌گاه حریق تتمهٔ داراییشان را می‌بلعد یا جانشان را می‌گیرد؛ بارش برف و باران نیز آوارهای زلزله را به باتلاقی از گل بدل کرده و همراه با کمبود سوخت و سرمای هوا مردم مصیبت‌زده و دغدار را به رنجی مضاعف دچار ساخته است؛ محصولات کشاورزی‌ آن‌ها بر زمین مانده و احشام که وسیلهٔ معاش این هستی‌باختگان است، بی‌هیچ جان‌پناهی در سرما و بیماری در حال تلف شدن یا به یغما رفتن به چنگ فرصت-طلبان سودجوست، و دور نیست که در ادامهٔ این وضع حیوانات درنده نیز سهمی طلب کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


موج انسانی کمک‌ها که در روزهای نخست زمین‌لرزه به پا خاست، نوید می‌داد: «ایام غم نخواهد ماند». اما حاکمیت، که گویا از زلزلهٔ بم درس‌های تازه‌ای گرفته بود، با دستگیری و بازداشت بسیاری از داوطلبان و ایجاد فضای پلیسی در منطقه پاسخ این موج را داد و خود نیز به پراکندن وعده و وعید پرداخت بی‌آ‌ن که کار درخور اعتنایی برای زلزله‌زدگان انجام دهد؛ حال آنکه تامین فوری نیازهای مردم مصیبت‌دیده وظیفهٔ دولت است و انجام آن را بی‌کم و کاست باید خواست.
اگر طبیعت بر بستر بی‌عدالتی اجتماعی آغازگر بی‌خانمانی و افزایش رنج مردم آذربایجان شرقی شد، دنبالهٔ این مصایب امری کاملا اجتماعی است. باید بکوشیم دامنهٔ فاجعه کوتاه‌تر شود. نگذاریم خاک شدن هستی مردم با نفس سرد پاییز و زمستان به مصیبت عظیم‌تری بیانجامد.
کانون نویسندگان ایران کمک به مردم آسیب‌دیده را وظیفهٔ انسانی خود می‌داند. به همین منظور، پیش‌تر، در زلزله‌های رودبار، طبس، بم، سیل مازندران و... در کنار مردم قرار گرفت و به قدر توان خود کوشید از آلام آن‌ها بکاهد. این بار نیز وظیفهٔ خود دانست به حمایت از زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی برخیزد. به همین منظور مبلغ ۲۵۵۰۰۰۰۰ ریال (دو میلیون و پانصد و پنجاه هزار تومان) وجه نقد گردآوری کرد که آن را از مجاری مورد اعتماد خود به دست زلزله‌زدگان می‌‌رساند. پرداخت این مبلغ ناچیز صرفاً حرکتی نمادین و حاکی از همبستگی کانون با زلزله-زدگان است. به این طریق می‌خواهیم به آن‌ها بگوییم: در کنارتان هستیم.

کانون نویسندگان ایران
۲۶ مهر ۱۳۹۱


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016