گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
3 آبان» برگزاری مراسم تدفين احمد قابل در ميان انبوه نيروهای امنيتی3 آبان» پيام تسليت ٩٠ تن از فعالان سياسی، مدنی و روزنامه نگار به مناسبت درگذشت احمد قابل 1 آبان» احمد قابل، پژوهشگر دینی درگذشت 29 مهر» پاکیِ آوازِ آبها: تأملی در اصناف ایمان ورزی، سروش دباغ 26 مهر» اطلاعیه خانواده احمد قابل درباره وضعیت جسمی وی
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! در سوگ احمد قابل، سروش دباغاحمد قابل تعلقات دنيوی چندانی نداشت و خود را بسان مسافری میانگاشت که قرار است چند صباحی در اين دنيا بزيد و پس از آن به "خلوت ابعاد زندگی" سفر کند و همنورد افقهای دور شود؛ تمام زندگیِ پاک او بر اين امر گواهی میدهدويژه خبرنامه گويا
از شنيدن خبر روی در نقاب خاک کشيدن احمد قابل بسيار اندوهگين شدم؛ سالهاست که صداقت، حريت، تواضع، بی تکلفی، پاکدامنی و پايمردی او را می ستايم. غزالی در کتاب « ذکر الموت» از سه گونه مواجهه آدميان با مرگ سخن می گويد: کسانی که شيرين می زيند و آنقدر تعلقات و دلبستگی های دنيوی دارند که از مرگ می هراسند و تلخ می ميرند؛ دسته دوم افرادی اند که از وضعيت روحی خود راضی نيستند و در آرزوی در رسيدن روزگار بهتری هستند؛ اما عزم و اراده برای تغيير و توبه ندارند و در حسرت سر برآوردن رستاخيزی در سرزمين وجودشان ، شب و روز را دوره می کنند؛ دسته سوم گروهی هستند که به استقبال مرگ می روند ، چرا که زوال و عدم مانايی دنيا را به رأی العين ديده اند و دلبستگی چندانی به دنيا ندارند و کبوتر جانشان در آرزوی حفره کردن زندان و پرواز به سمت بی سو و ديار دوست است : احمد قابل از گروه سوم بود؛ تعلقات دنيوی چندانی نداشت و خود را بسان مسافری می انگاشت که قرار است چند صباحی در اين دنيا بزيد و پس از آن به «خلوت ابعاد زندگی» سفر کند و هم نورد افقهای دور شود؛ تمام زندگیِ پاک او بر اين امر گواهی می دهد. کثيری چون من، هيچوقت نشنيده بودند که او ترکشی به يادگار از دوران جنگ ۸ ساله ايران و عراق در بدن داشت، مگر وقتی اخيرا پزشکان مجبور به عمل جراحی و خارج کردن ترکش شدند؛ همچنين، در حاليکه از مرحوم آيت الله منتظری اجازه نامه اجتهاد داشت، سالها بود که لباس روحانيت را از تن به در آورده بود و با مناعت طبع زندگی می کرد و خم به ابرو نمی آورد؛ خورشيد سواری که رنج خود و راحت ياران را می طلبيد . « شجاعت ِ بودن» در او موج می زد؛ با دغدغه های اصيل وجودی و معرفتی خويش زندگی می کرد و دلمشغول آنها بود ؛ اگر بر اثر تتبعات و تأملات دراز آهنگ فقهی به موضعی می رسيد؛ باکی از ابراز آن نداشت؛ ولو اينکه خلاف رأی جمهور بود. سخنان او درباره حکم « حجاب» از اين دست بود؛ بديع و خلاف آمد عادت و جسورانه. مرحوم قابل از تبار «احياگران دينی» بود؛ محييانی که دغدغه های دينی و معرفتی پررنگی دارند و در انديشه بازسازی معرفت دينی و نحوه زيست مؤمنان در جهان جديدند. عموم آثار مکتوب و پروژه ايشان موسوم به « شريعت عقلانی» را بايد اينگونه فهميد و ذيل اين مقوله گنجاند و ارج نهاد. در نگرش احياگرايانه؛ شخص احياگر، بسته به تشخيص خود، بر جوانب مغفول دين انگشت تأکيد می نهد؛ چنانکه غزالی در قرن پنجم هجری به « احياء علوم دين» با تأکيد بر علم اخلاق همت گماشت. در دوران معاصر نيز، مرحوم طباطبايی و مطهری با برگرفتن سلاح از زرادخانه فلسفه اسلامی، در کسوت متکلم؛ به نقد آموزه های مارکسيستی همت گمارده و تمام هم خويش را برای بدست دادن تبيينی معقول و موجه از مدعيات اسلامی بکار گرفتند. قابل نيز می کوشيد با رجوع به سنت فقهی و بازخوانی انتقادی آن به مدد عقل دينی، آراء ابتکاری خويش در قلمرو فقه را پيش چشم ديگران قرار دهد. اگر نحله روشنفکری دينی می کوشد با بکار بستن عقلانيت نقاد و مدد گرفتن از فراورده های معرفتی جهان جديد که در فلسفه و علوم اجتماعی و علوم تجربی جديد بروز و ظهور پيدا کرده؛ به بازخوانی انتقادی سنت دينی پرداخته و در مؤلفه های گوناگون سنت به ديده عنايت بنگرد، احياگران دينی بيشتر دلمشغول پالايش و بازخوانی انتقادی سنت دينی اند؛ با رجوع به مؤلفه های مختلف سنت اسلامی نظير فلسفه، کلام، فقه، عرفان. در اين راستا، ايشان از ظرفيت های مغفول واقع شده و ناديده انگاشته شده در سنت دينی مدد می گيرند و چندان در انديشه دستاوردهای معرفتی جهان جديد نيستند. چنانکه در می يابم؛ تحقق تجربه های دل انگيز باطنی و معنوی و زيستنِ مسلمانیِ معقول و کارآمد در روزگار کنونی، در گرو بسط و نهادينه شدن قرائتِ خرد نواز و اخلاقی و انسانی از اسلام است. برای تحقق اين مهم به آثار رهگشای هر دو طايفه روشنفکران و احياگران دينی نياز مبرم داريم. افسوس که مرحوم قابل مجال چندانی برای بسط بيشتر ايده های احياگرايانه خويش نيافت و دست اجل او را نا بهنگام از ما گرفت. رحمت و درود بيکران پروردگار بر روح پاک آن عزيز سفر کرده باد. خداوند را می خوانيم تا به خانواده داغدار مرحوم قابل، صبر و خويشتنداری بر اين مصيبت عطا کند: چون دعامان امر کردی ای عجاب Copyright: gooya.com 2016
|