پنجشنبه 4 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش تفصیلی از جلسه کمیته سوم مجمع عمومی: دفاع احمد شهید از گزارش خود و انکار مقامات ایرانی حاضر در جلسه

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ روز سه شنبه ساعت ۳ و ۱۰ دقيقه بعد از ظهر به وقت نيويورک احمدشهيد گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل، گزارش جديد خود را به کميته سوم مجمع عمومی ارائه کرد و بعد از آن نمايندگان کشورهای مختلف در خصوص گزارش اظهار نظر کردند. به گزارش کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در محل اين نشست از عمده محورهای مطرح شده در اين جلسه توجه گزارشگر ويژه و اکثر اعضای سازمان ملل که در اين مورد ابراز عقيده کردند به موضوع انتخابات آينده ايران و تضمين های مربوط به برگزاری يک انتخابات عادلانه و آزاد و اينکه اساسا آيا چنين امکانی وجود دارد يانه بود.

آقای شهيد ابتدا درخصوص زلزله آذربايجان همدردی خود را نسبت به قربانيان مطرح کرد. وی همچنين گفت که چندين تلاش او برای گفت وگو با مقامات ايرانی ناکام مانده است. احمد شهيد گزارش خود را با ابراز نگرانی نسبت به تحريم ها و اثرات مستقيم و غيرمستقيم آنها نسبت به امنيت غذايی و دارويی بر مردم ايران آغاز کرد. وی اشاره کرد که در ماه می بار ديگر درخواست سفر به ايران کرده است که بی جواب مانده است. او همچنين گفت که تحقيق در مورد اثرات تحريم ها وقتی ممکن است که دولت ايران با وی همکاری کند و او بتواند درون اين کشور اين تحقيقات را انجام دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی سپس به ارائه خلاصه ای از آخرين گزارش خود پرداخت و وضعيت حقوق بشر در ايران را عميقا نگران کننده خواند. دکتر شهيد با اشاره به فضای گسترده ترس و ارعاب گفت که شهروندان از حقوق آزادی بيان انجمن ها و اجتماعات برخوردار نيستند. او سپس به تعداد نگران کننده امار اعدام اشاره کرد و مخصوصا در مورد ده اعدام هفته پيش متهمان مواد مخدری که نهادهای سازمان ملل خواستار توقف آنها بود اشاره کرد. او همچنين در زمينه نبود آزادی رسانه ها و اينکه بيش چهل روزنامه نگاردر زندان به سر می برند اشاره کرد. او گفت که در شش ماه اول سال ۲۰۱۲، ۱۹ روزنامه نگار و ۱۹ نتيزن راهی زندان شده اند وچهار نفر از آنها محکوم به اعدام شده اند از جمله سعيد ملک پور.

او با انتقاد ازقانون مجازات اسلامی جديد گفت با اينکه تغييراتی نسبت به قانون سنگسار وجود آمده اما با توجه به وضعيت صدور فتواها می تواند همچنان اين حکم اعمال شود.

احمدشهيد به فقدان دادرسی عادلانه اشاره کرد و از زندان های انفرادی طولانی مدت انتقاد کرد و اينکه زندانيان در بسياری موارد به وکيل خود دسترسی ندارند. شهيد به وکلای زندانی اشاره کرد و گفت که نسبت به وضعيت نسرين ستوده که هم اکنون در اعتصاب غذا به سر می برد نگران است. او با اشاره به ممنوع الخروج بودن فرزند ستوده از زندانی بودن عبدالفتاح سلطانی و محمدسيف زاده محمد علی دادخواه ديگر وکلای ديگر حقوق بشر ونيز نرگس محمدی ياد کرد. در پايان وی به فرهنگ مصونيت از مجازات اشاره کرد و اينکه عدم پاسخگويی و شفافيت در اين زمينه از پايه های عمده نقض حقوق بشر در ايران است.

نماينده ايران بعد از آقای شهيد به ارائه نظرات خود پرداخت. نماينده ايران به انتقاد از مکانيسم های سازمان ملل از جمله شورای حقوق بشر پرداخت. نماينده ايران انتصاب شهيد را به خاطر جاه طلبی برخی کشورها از جمله آمريکا و کشورهای متحد اروپايی اش دانست. او گفت اين رويکرد يک طرفانه است. او گفت که ايران جواب خود را در ۵۷ صفحه به گزارشگر فرستاده است. او گفت کاستی های گزارش او را ياد آور شده اند اما در گزارش آقای شهيد مطرح نشده است. او گفت که قانون اساسی همه اقليت های قومی و مذهبی را به رسميت می شناسد و به صورت موفقيت آميزی آنها با هم زندگی می کنند. او گفت از خوزستان تا خراسان و از سيستان تا آذربايجان همه به عنوان يک کشور با هم زندگی می کنند. او گفت پاراگراف ۱۳ گزارش انتقاد از آنچه سانسور اينترنتی بوده است و گفت کشور در معرض حمله های سايبری بوده است و گفت اين انتقادات ربطی به آزادی بيان ندارد. او اظهارات شهيد را بی مورد خواند و اشاره کرد به کشتن دانشمندان هسته ای ايران. نماينده ايران همچنين گفت که ايران به صورت روزانه مورد تهديد نظامی توسط اسراييل و آمريکا قرار داد و اينکه گزارشگر ويژه اساسا به ترويج حقوق بشر در جمهوری اسلامی هيچ توجهی نکرده است. او همچنين مطرح کرد نکات مختلفی در گزارش، باعث شده دستور کار گزارشگر سياسی باشد. او همچنين گفت گزارش آقای شهيد نشان دهنده وضعيت حقوق بشر در ايران نيست وافزود که گزارش کاتالوگی از خبرهاهست و تصريح کرد که جمهوری اسلامی با سازمان ملل همکاری لازم را انجام داده است و به همين منظور از کميساريای عالی حقوق بشر برای ديدار از ايران دعوت کرده است.

بعد از نماينده ايران نماينده مالديو سخن گفت و از جمهوری اسلامی ايران خواست تا به گزارشگر ويژه اجازه بدهد که از ايران ديدار کند و خواست از گزارشگر که روی اثر تحريم ها روی وضعيت حقوق بشر نيز تمرکز داشته باشد. نماينده چين بعد در سخنانی که کمتر از يک دقيقه طول کشيد گفت که از بيانيه ايران حمايت می کند. نماينده کانادا سپس از گزارش گزارشگر حمايت کرد و گفت به شدت از وضعيت حقوق بشر نگران هستند و نسبت به آنچه وی مجازات های وحشيانه و شکنجه خواند و همچنين وضعيت مسيحيان نوکيش و بهايی که به خاطردينشان دستگير می شوند انتقاد کرد. نماينده کانادا نسبت به انتخابات پارلمان انتقاد کردو اينکه افراد مورد ارعاب قرارگرفته اند و انتخابات آزاد نبوده است. او همچنين گفت که گزارش های متعدد نشان می دهد که افراد با ديد بهايی از تحصيلات عاليه محروم بوده اند و اينکه تحصيلات عالی بايد برای همه افراد جامعه فراهم باشد.

نماينده نروژ هم گزارش شهيد را به رغم عدم همکاری ايران گزارشی دقيق خواند. او دوسوال را مطرح کرد. اينکه اعضای کانون مدافعان حقوق بشر در ايران تحت فشار بوده و بيشتر از اعضای ان زندان هستند. او همچنين به وضعيت نسرين ستوده اشاره کرد که اخيرا وارد اعتصاب غذا شده است. او گفت يک روند دادن حکم زندان اضافی وجود دارد. که وقتی زندانی شان تمام می شود حکم های ديگر می گيرد. او خواست در اين دو زمينه جواب بدهند.

نماينده اتحاديه اروپا گفت اروپاعميقا نسبت به وضعيت حقوق بشر در ايران نگران است. او همچنين گفت برای منعکس کردن اين نگرانی هابوده که در سه نوبت اتحاديه اروپا سه تحريم عليه مقامات ايرانی در گير نقض حقوق بشر اعمال کرده است.. او به مصونيت قضايی در ايران اشاره کرد و همچنين با اشاره به قانون مجازات اسلامی جديد گفت ارزيابی شما نسبت به تغييرات قانون چگونه است؟ او همچنين سوال ديگری در مورد افزايش اعدام ها اشاره کرد. و اينکه بيش از ۱۲۰ اعدام اعلام نشده است. نماينده انگليس از احمدشهيد تشکر کرد. انگليس گفت که از دستور کار شهيد به شدت حمايت می کند و عميقا نسبت به وضعيت حقوق بشر در ايران نگران هستند. نماينده انگلسی با همکاری نکردن ايران با دستور کار شهيد گفت چه راههايی برای جامعه بين المللی بتواند اين وضعيت را تغيير دهد. او نسبت به وضعيت بهايی ها نوکيشان مسيحی و همچنين اقليت ها اظهار نگرانی کرد.

نماينده آمريکا در ادامه از گزارش احمدشهيد استقبال کرد و از ايران خواست که به دکتر شهيد اجازه بدهد برای اجرای دستور کارش به ايران برود. او گفت که گزارش شهيد اظهارات با دقتی را در خصوص نقض حقوق و تعهدات بين المللی ايران را نشان می دهد. او گفت روزنامه نگاران مدافعان حقوق بشر و و فعالان سياسی به زندان می روند، اقليت های آذری عرب و اقليت های سنی و بهايی تحت فشار هستند . او همچنين گفت که محدوديت های شديد روی آزادی بيان و دسترسی به اطلاعات و همچنين بستن دسترسی به منابع خبری خارج از کشور و موجب نگرانی آمريکاست. او گفت دکتر شهيد مانند نماينده کانادا ما هم نگران انتخابات هستيم. اما چه تضميمی وجود دارد که انتخابات بعدی ايران آزادانه باشد و عادلانه؟

نماينده کشور چک نيز به عنوان بخشی از اتحاديه اروپا از گزارش احمد شهيد استقبال کرد. او گفت که نگرانی های او را کاملا درک می کند و اينکه گستره زيادی از نقض حقوق بشر در ايران وجود دارد. وی همچنين دو سوال مطرح کرد اول در مورد مدافعان حقوق بشر و کلا و روزنامه نگاران و شکنجه و اعدام در فقدان دادرسی عادلانه از جمله حضور نداشتن اعضای خانواده و اينکه چطور جامعه بين المللی می تواند در اين زمينه اقدام کند؟ او همچنين به حبس خانگی ميرحسين موسوی و مهدی کروبی اشاره کرد و از زندانی کردن روزنامه نگاران و بلاگر ها گفت واز وی پرسيد در مورد تضمين های اينکه انتخابات آينده ايران عادلانه و آزاد باشد؟

نماينده برزيل گفت که در زمينه حقوق اقتصادی و اجتماعی و دستاوردهای ايران اشاره کرد که در گزارش آمده ولی گفت که با احترام کامل نسبت به برخی موارد نقض حقوق بشر از جمله وضعيت مدافعان حقوق بشر و از جمله زندانی طولانی مدت زندانيان سياسی نگران است. او گفت که برزيل برای گفت وگوهای بيشتر باز است و از ايران خواست با مکانيسم های حقوق بشر بين المللی همکاری کند. او گفت که همکاری با احمدشهيد توسط ايران نمايانگر اعتمادبه نفس ايران و ساختن اعتماد است.

احمدشهيد گفت که محدوديت هايی که توس ط مجمع عمومی جود داشته مجبور بوده است که گزارش را حدود ۱۰ هزار کلمه تمام کند وگرنه می توانست تا شصت صفحه مطلب داشته باشد. (نقل به مضمون) او گفت که نگران تاثيرات تحريم هاست. او در خصوص انتخابات گفت که نگرانی های زيادی وجود دارد و گفت که يکی از موضوعات اين است که زنان نمی توانند برای سمت های بالا (رياست جمهوری) کانديد شوند. او گفت که موضوع آزادی بيان هم بايد در زمينه آزادی انتخابات مطرح شود. او همچنين حاکميت قانون وشفافيت از جمله موضوعاتی هستند که می توانند به انتخابات آزاد و عادلانه کمک کند. او گفت ايران در سالهای گذشته در زمينه آموزش زنان موفقيت های زيادی داشته اما در سالهای گذشته محدوديت هايی برای تحصيل زنان در برخی رشته ها ايجاد شده است. او همچنين گفت که بهايی ها به عنوان فرقه ديده می شوند و دسترسی به آموزش عالی ندارند. او همچنين به موضوع قانون مجازات اسلامی جديد هم اشاره کرد که مثلا در بخش سنگسار و يا اعدام نوجوانان تغييراتی کرده است.

درکنفرانس خبری که بلافاصله بعد از ارائه گزارش در يکی از سالن های جنبی سازمان ملل برگزار شد احمدشهيد بار ديگر در مورد وضعيت نسرين ستوده و فقدان دادرسی عادلانه در ايران ابراز نگرانی کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016