دوشنبه 8 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش مراسم معرفی کتاب پرستو فروهر در بروکسل


بشیرتاش: قتل‌ فروهر‌ها، یادآور ستمى است که بر آزادیخواهان این سرزمین می‌رود

ندای سبز آزادی ـ روز جمعه ١٢ اكتبر، برنامه معرفى كتاب جديد "بخوان به نام ايران" نوشته پرستو فروهر، با حضور نزديك به يكصد تن از ايرانيان، در سالن «دلوو» ى دانشگاه بروكسل، برگزار شد.

به گزارش ندای سبز آزادی، اين برنامه با "سرود اى ايران" آغاز شد و سپس براى احترام به روان داريوش و پروانه فروهر و دهها هزار جانباخته ديگر ايران و آزادى در بيش از يكصد سال گذشته، يك دقيقه سكوت اعلام شد.

سپس، دكتر سعيد بشيرتاش مجرى برنامه كه از نزديكان داريوش و پروانه فروهر در آخرين سالهاى مبارزات آزاديخواهانه شان بود، در سخنانى گفت: من پرستو فروهر را اولين بار در تهران و تنها يكى، دو روز پس از ترور وحشيانه داريوش و پروانه فروهر ديدم. پس از اين جنايت هولناك، وى سريعا به تهران برگشت و از آغاز ورودش به تهران و عليرغم جو سنگين رعب و وحشتى كه حاكم بود، به دادخواهى خون پدر و مادرش پرداخت. جالب اينكه در روزهاى اول ورودش به تهران، وزارت اطلاعات خانه آنان را به اشغال درآورده بود و حتا فرزندان آنان را نيز به خانه راه نمي داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بشيرتاش ادامه داد: پرستو فروهر، در اين مدت، هر ساله براى برگزارى سالگرد پدر و مادرش به تهران رفته و در اوايل كه امكان برگزارى مراسم بود، مراسمى با حضور هزاران تن برگزار مي كرد و در سخنرانى هايش، ساختار جمهورى اسلامى را مسئول اين جنايتها معرفی می کرد. وى در اين سخنرانى ها فرياد برمى آورد كه "داد خواهيم اين بيداد را". و در اين دادخواهى، نه تنها به دنبال دادخواهى پدر و مادرش، بلكه همه جانباختگان راه ايران و آزادى و عدالت، و اصولا تمامى قربانيان سياسى در ايران بود.

البته كه دستگاههاى امنيتى به جز دو، سه سال اول، هيچگاه اجازه برگزارى مراسم را ندادند، ولى پرستو فروهر، بدون آنكه منتظر اجازه حكومت جمهورى اسلامى باشد، برگزارى مراسم را در خانه فروهرها و كوچه و خيابانهاى اطراف آن، اعلام مي كرد.

در هر كدام از اين مراسم، صدها تن از شركت كنندگان، توسط نيروهاى انتظامى و نيروهاى امنيتى به شدت مورد ضرب و شتم مي گرفتند و صدها تن نيز بازداشت مي شدند. و البته پرستو هم گاهى مورد هجوم اراذل و اوباش قرار ميگرفت. در سال ٧٩، تنها، حلقه مستحكم مردم برگرد پرستو بود كه مانع آسيب جدى رسيدن به وى شد.

وی افزود: در اين چند سال اخير نيز، نيروهاى امنيتى حكومت، در خيابان هدايت مستقر مي شوند و راههاى ورود به كوچه را مي بندند و هركسى را كه بخواهد به خانه آزادى برود و يا در آن حدود توقف كند، مورد تهديد و ضرب و شتم قرار مي دهند و يا دستگيرش مي كنند. با اين همه پرستو فروهر هر ساله براى سالگرد داريوش و پروانه فروهر، به ايران باز مي گردد و عليرغم همه فشارى كه رژيم جمهورى اسلامى بر وى وارد مى آورد، برگزارى مراسم را اعلام مي كند.

او با بیان اینکه "هر بار پرستو به ايران برگشت، نيروهاى امنيتى به تهديد و آزار و اذيت وى دست زده و وى را تهديد كردند، به اين اميد كه وى براى سال بعدى به ايران برنگردد و در پى برگزارى مراسم سالگرد پدر و مادرش نباشد گفت: جمهورى اسلامى مي داند كه اصرار پرستو فروهر براى برگزارى مراسم سالگرد پدر و مادرش در روز يكم آذرماه هر سال، يادآور كشتار آزاديخواهان و دگرانديشان -كه به قتل هاى زنجبره اى معروف شد- توسط حكومت اسلامى است. يادآور ستمى است كه بر آزاديخواهان و دگرانديشان در اين سرزمين رفته است. يادآور زجر و خون جگرى است كه دهها هزار خانواده داغدار در اين سرزمين خورده اند. اين خانواده هاى داغدار، در وجود پرستو فروهر، هنگامى كه فرياد دادخواهى را بلند مي كند، خودشان را ميبينند. و ديگر ايرانيان نيز با شنيدن فرياد دادخواهى پرستو در چنين روزى از خود مي پرسند كه اين بخون خفتگان، به كدامين گناه كشته شدند؟ آيا جز برقرارى مردمسالارى و عدالت، چيز ديگرى ميخواستند؟

به همين خاطر، كسانى كه در رأس اين حكومتند و دستشان به خون اين عزيزان آغشته است، از نه تنها برگزارى اين مراسم، كه حتا از سفر پرستو فروهر به ايران و اصرار هرساله وى در برگزارى اين مراسم، در هراسند. پرستو فروهر ماه آينده، براى برگزارى مراسم سالگرد ترور پدر و مادرش توسط جمهورى اسلامى، به ايران خواهد رفت، و بار ديگر دادخواهى خود و همه مردم ايران را از قلب تهران فرياد خواهد كرد.

در ادامه این مراسم، پرستو فروهر به خواندن بخش هايى از كتاب خود پرداخت. روايتى از داريوش و پروانه فروهر، كه سراسر عمر خود را براى ايران، آزادى و عدالت مبارزه كردند و سرانجام، چشم در چشم هم، شاهد كشته شدن دردناك يكديگر شدند.

پرستو فروهر، سخنان خود را با خواندن اعلاميه "مخالفت با اعدام" كه توسط پدر و مادرش نوشته شد، پايان داد.

سپس جلسه پرسش و پاسخ برگزارى شد كه در آن دهها تن از حاضران، سؤالات خود را از پرستو فروهر پرسيدند.

نكته بسيار جالب در اين مراسم، حضور ايرانيان از طيف هاى مختلف سياسى بود كه انسان را به ياد يكدلى نيروهاى سياسى ايرانزمين در روزهاى اوج جنبش سبز مى انداخت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016