سه شنبه 9 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نيروگاه اتمی بوشهر در اواخر مارس سال ۲۰۱۳ به ايران تحويل داده می شود

مسکو، ۸ آبان، خبرگزاری "ريا نووستی" - واحد اول نيروگاه اتمی بوشهر در اواخر ماه مارس سال ۲۰۱۳ ميلادی به ايران تحويل داده می شود. اين مطلب را "ولاديمير پاولوف" معاون رييس ادار ساخت نيروگاه های اتمی در ايران و ترکيه در شرکت روسيه "آتم استروی اکسپورت" در مصاحبه با خبرگزاری «ريا نووستی» اطلاع داده است.

"ولاديمير پاولوف" تاکيد کرد: "کارها در واحد اول نيروگاه اتمی بوشهر طبق زمانبندی توافق شده با ايران انجام ميگيرد و مطابق آن تحويل اين واحد به سفارش دهنده برای اواخر ماه مارس در نظر گرفته شده است".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


متخصص روسی با اشاره به خصوصيات نيروگاه اتمی بوشهر که در ساختمان های احداث شده توسط شرکت آلمانی در سال های ۷۰ قرن گذشته ولی با استفاده از تجهيزات معاصر روسيه ساخته می شود، خاطر نشان نمود: "بدين دليل ما مجبور شده ايم آزمايش ها و بازرسی های بيشتری در اين نيروگاه به انجام برسانيم".

يادآور می شود ساخت نيروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۹۷۴ ميلادی توسط شرکت آلمانی "زيمنس" آغاز شد اما بر اثر وقوع انقلاب اسلامی در ايران نيمه تمام باقی ماند. قرارداد تکميل ساخت واحد اول نيروگاه اتمی در بوشهر توسط روسيه، ژانويه ۱۹۹۵ در تهران امضا شد. روسيه همچنين موظف شد که يک رآکتور آبی-آبی "و.و.اِ.ار-۱۰۰۰" و سوخت هسته ای برای آنرا به ايران عرضه نموده و متخصصين ايرانی را آموزش دهد.

حجم کل قرارداد حدود ۱ ميليارد دلار ارزيابی می شود که از اين ميان قيمت رآکتور حدود ۸۵۰ ميليون دلار است. در ماه فوريه ۱۹۹۸ فدراسيون روسيه و ايران توافق نمودند که روسيه نه تنها در تجهيز نيروگاه بوشهر به ايران کمک کند، بلکه بطور کلی ساخت آن را تکميل کند.

واحد توليد انرژی نيروگاه اتمی بوشهر روز ۸ ماه مه سال ۲۰۱۱ در حداقل سطح ظرفيت قابل کنترل خود قرار گرفت و به اين ترتيب واکنش خود انگيخته تقسيم سوخت هسته ای آغاز شد.اين رويداد يکی از مهم ترين مراحل در راه اندازی نيروگاه اتمی بوشهر برای توليد برق بوده است.

***

پيش از اين گزارش‌ها حاکی از آن بود که روسيه و ايران قصد دارند تا پايان سال جاری ميلادی از نيروگاه بوشهر بهره‌برداری کنند. اواخر ماه آگوست نيروگاه بوشهر با ظرفيت ۱۰۰ درصد راه‌اندازی شد. اين مرحله نهايی بهره‌برداری واحد انرژی است که طی آن تجهيزات و سيستم در سطح پروژه‌ای برق مورد آزمايش قرار می‌گيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016