جمعه 19 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جنتی: طرح سوال از رئیس جمهوری باید دوستانه باشد

به گزارش ایرنا، آیت الله ˈاحمد جنتیˈ در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران اظهارداشت: در این شرایط کشور طرح سووال از رییس جمهوری تا چه مقدار به مصلحت است، خود آقایان باید فکر بکنند و این را به خودشان واگذار می کنم.

وی تصریح کرد دشمن از این اقدام چه بهره برداری می کند، آیا آنها مساله اختلاف میان قوا را مطرح نمی کنند، آیا دشمن شاد نمی شود چه کسی از این سووال خوشحال و چه کسی ناراحت می شود و چه برداشت و انتزاعی از آن می شود؟ این ها مسایلی است که باید در طرح سووال از رییس جمهوری رعایت شود.

امام جمعه موقت تهران در عین حال طرح سووال از رییس جمهوری را حق قانونی مجلس دانست و ادامه داد: اگر واقعا قرار شد از رییس جمهوری سووال شود این به معنای جنگ و جدل نیست و تنها جنبه سووال دارد. البته معتقدم نمایندگان مجلس می توانستند این سووال را در جلسه خصوصی و غیررسمی از رییس جمهوری بپرسند و جواب خودشان را بگیرند. حال اگر می خواهند آن را به مجلس بکشند اختیاربا خودشان است.

آیت الله جنتی یادآور شد: طرح سووال از رییس جمهوری باید دوستانه باشد و نباید کینه ورزی شود و خدای ناکرده کاری نشود که خلاف اخلاق اسلامی و ادب و وحدت باشد.

وی سپس از بیانیه 220 تن از نمایندگان مجلس در اعلام لبیک به فرمایشات رهبرمعظم انقلاب تشکر کرد و گفت: نمایندگان مجلس در این بیانیه فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی را تایید کردند و خدا به آنها خیر دهد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در بخش دیگری از این خطبه با اشاره به نامه نگاری سران قوا به رهبر معظم انقلاب برای تبعیت از توصیه های ایشان افزود : این موضوع زمانی اثر بخشی بیشتر و بهتری خواهد داشت که آنان در این زمینه همدلی داشته باشند و قلبا به این توصیه ها عمل کنند.

آیت الله جنتی با اشاره به اثرات اقتصادی تحریم های دشمنان علیه نظام افزود : اکنون مهمترین موضوع مقابله با مشکلات اقتصادی است .

وی خاطرنشان کرد: دشمن می خواهد از راه مشکلات اقتصادی مردم را از پا درآورد و در مقابل نظام قرار دهد و قدرت جمهوری اسلامی ایران را بشکند و به همین دلیل باید تمام تلاش مسوولان مقابله با این اقدام دشمن باشد.

آیت الله جنتی اظهارامیدواری کرد خداوند متعال که در همه حال و مواقع مردم و نظام ما را یاری کرده در این برهه هم ما را یاری دهد تا از این نبرد پیروز درآییم.

دبیر شورای نگهبان سپس به مساله هماهنگی بین مسوولان نظام اشاره کرد و گفت: این هماهنگی مورد نظر رهبرمعظم انقلاب بوده است. مشکل اصلی کشور اقتصادی است که دشمنان روی آن انگشت گذاشته اند تا براساس آن مردم را از پای درآورند و مردم را در مقابل نظام قرار دهند و قدرت نظام را بشکند. همه باید روی این موضوع فکر کنند.

آیت الله جنتی اضافه کرد: هم اکنون مسایل دیگر جنبه حاشیه ای دارد و باید روی مساله اصلی که همان مساله اقتصادی است، فکر کرد البته این کار مشکل و پیچیده است وکشورهای دیگر که در این خصوص از تجارب زیادی برخوردار هستند هم اکنون در این قضیه مانده اند.

وی تصریح کرد: حل مشکل اقتصادی مردم نیازمند هماهنگی مسوولان است، البته سران سه قوه نامه نوشتند که اگرچه این خوب است اما کافی نیست. باید در عمل و در دل به آن رسیدگی کرد. بالاخره مسوولان و سران به مردم، خدا و امام زمان (عج) بدهکارهستند و باید دِین خود را ادا کنند. اگر به جان یکدیگر بیافتند نه تنها دِین خود را ادا نکرده بلکه به مردم ضربه زده اند. باید پیدا کنیم که درد از کجا است و دوای آن نیز چیست.

امام جمعه موقت تهران همچنین گفت: حرکت ها باید براساس اصول علمی باشد، باید محورهایی که می تواند تهدید را به فرصت تبدیل کند، پیدا کرد. این تجربه نخست جمهوری اسلامی ایران نیست، کشور 33 سال است که دچار مشکل است و تاکنون به لطف خداوند همه مشکلات را حل کرده است.

آیت الله جنتی افزود: مساله ارز همه را کلافه کرده است، البته مسوولان در حال مهاراین مساله هستند اما نباید وضعیت ارزی به اینجا برسد.

آیت الله جنتی با تاکید برضرورت صرفه جویی یادآور شد: باید هر چه می توانیم کم مصرف کنیم چرا که هرچه مصرف کمتر شود گرانی نیز کاهش می یابد. لزومی ندارد که اینقدر زیاد مصرف کنیم، وقتی وضعیت اینگونه است باید در هزینه کردن نیز استثنا قائل شد.

وی افزود: در این شرایط دولت نیز نباید یک ریال خرج زاید کند، برنامه ها و مراسم های خود را ارزیابی کند که تا چه میزان ضرورت دارد. هرچند کارهایی که می توان از انجام آن خودداری کرد، کم نداریم.

**تمام مردم دنیا می دانند که عربستان، قطر، آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی به دشمنان سوریه کمک می کنند

امام جمعه موقت تهران سپس به مساله سوریه اشاره کرد و گفت: هم اکنون مردم سوریه دچار مشکلات مضاعف هستند. تمام مردم دنیا می دانند که عربستان، قطر، آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی به دشمنان سوریه کمک می کنند.

آیت الله جنتی، شرایط حاکم در سوریه را به وضعیت جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی تشبیه کرد و اظهارداشت: در آن زمان تمامی کشورها به عراق کمک می کردند تا مملکت و نظام اسلامی را نابود کنند و اکنون نیز همین شرایط برای سوریه بوجود آمده تا کشوری که در مقابل رژیم اسراییل ایستادگی کرده است را به نفع این رژیم نابود سازند.

وی افزود: هم اکنون 95 درصد از تروریست های سوری متعلق به عامل خارج از سوریه هستند. اینها از کجا آمدند و چه کسانی از آنها حمایت می کنند. قضیه مشخص است که یک قدرتی که در منطقه با این رژیم مبارزه می کند، می خواهند به نفع آن نابود شود.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران همچنین درمورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: این انتخابات که نشان از رسوایی و بی آبرویی برای این کشور داشت اگر درکشورهای مخالف آن برگزار می شد در بوق و کرنا اعلام می کردند که مشارکت مردم کاهش یافته است.

آیت الله جنتی یادآور شد: 90 درصد واجدین شرایط در این انتخابات شرکت نکردند و با این همه هزینه های میلیاردی که هیچ توجیهی ندارد با زور فردی را انتخاب کردند تا راه کج خود را همچنان ادامه دهد.

وی در بخش دیگری از این خطبه درمورد علت کم شدن حضور خود در نماز جمعه تهران توضیح داد که با رهبر معظم انقلاب درمورد سبک کردن مسوولیت هایم صحبت کردم تا برخی از آنها را از دوشم بردارند.

وی با بیان این که چهار مسوولیت برعهده داشتم، افزود: ایشان قبول نکردند بنده را از دو مسوولیت معاف کنند، یکی را پذیرفتند و درمورد امامت جمعه موقت تهران نیز فرمودند هر دو ماه یک بار انجام دهید.

امام جمعه موقت تهران در ادامه به فرارسیدن ماه محرم اشاره کرد و گفت: هم اکنون به ماه محرم نزدیک می شویم. این ماه از نعمت های بزرگ خداوند است که به مسلمانان و به ویژه شیعیان اعطا شده است.

وی افزود: مملکت ما یک مملکت حسینی است و در هر خانه و محلی برکات خود را می گذارد و باید در همه جا پرچم حسین (ع) برافراشته و عزاداری شود. این نعمتی است که خدا داده و باید همگی قدر آن را بدانیم.

آیت الله جنتی با بیان این که تا آنجایی که می توانیم باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را کرد، ادامه داد: باید از عزاداری حسینی حداکثر بهره برداری را کرد و از این ظرفیت به جنبه حماسی آن دقت شود.

وی افزود: باید پیام حسین (ع) که مبارزه با ظلم و امر به معروف و نهی از منکر است را به همه جهانیان اعلام کنیم و در این راه با مسایل رشد فکری و بصیرت زایی و شناخت بیش از گذشته دست یافت. ضمن اینکه باید دشمن را شناخت باید ولی امر را بشناسیم و مطیع آن بود، اینها مسایلی است که باید در ماه محرم رعایت کرد.

آیت الله جنتی تصریح کرد: سلطه ناپذیری در مقابل دشمن و شعار هیهات من الذلت باید در تمام جوامع اسلامی حاکم شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


** روابط اجتماعی اسلامی را تقویت کنیم

دبیر شورای نگهبان در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران نیزبا اشاره به روابط اجتماعی در اسلام اظهار داشت روابط اجتماعی اسلامی در جامعه ما ضعیف شده در حالی که اصل در اسلام عبارت از برادری، مودت، عاطفه، دوستی و کمک به یکدیگر است.

آیت الله جنتی افزود : مسلمانان وظیفه دارند با آن مواردی که روابط اجتماعی را تضعیف می کند؛ مقابله کرده و از آن دوری کنند.

وی از غیبت، تهمت و آزار دیگران به عنوان نمونه هایی یاد کرد که طبق گفتار پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) باعث نابودی اعمال خوب انسان می شود.

خطیب نماز جمعه تهران همچنین گفت: رسول خدا(ص) فرموده است مسلمان کسی است که مردم از دست و زبان او آسوده باشند. یعنی با زبان به مردم نیش نزند؛ با دست خود به دیگران ضربه نزند و با قلم خود آبروی مردم را نریزد و تهمت و طعنه نزند.

آیت الله جنتی با طرح این سوال که چند در صد از ما مقید هستیم که با زبان ، قلب و عمل خود دیگران را اذیت نکنیم؟ روایتی از امام صادق(ع) نقل کرد و گفت: خداوند با کسی که بنده مومن او را اذیت کند؛ جنگ و دشمنی دارد و گاهی کاری می کنیم که خدا به جنگ ما بیاید.

وی یکی از دلایل اجابت نشدن دعاها و بی نتیجه بودن عبادات را کارهای فاسد دانست و گفت: گاهی اعمال ما فاسد متولد می شود؛ مانند ریا که عمل صالح نیز با آن فایده ای ندارد و گاهی عمل ما صالح و با قصد قربت است و مشکلی ندارد ولی بعدا خراب می شود؛ مانند ˈحبطˈ که آیات متعددی درباره آن آمده است.

* مباهله از افتخارات اسلام و شیعه است

خطیب نماز جمعه تهران در خطبه اول همچنین سالروز وقوع ˈ مباهله ˈ را تبریک گفت و افزود:‌ این روز یکی از روزهای شریف است و اگر چه مباهله قبلا نیز بوده و برخی افراد در زمانی که مباحثات پاسخ نمی داد؛ همدیگر را لعن می کردند تا عذاب بر طرف مقابل نازل شود ولی در مباهله پیامبر(ص) نکاتی درباره ولایت وجود دارد.

آیت الله جنتی در ادامه به داستان مباهله اشاره کرد و گفت: پیامبر‌ اکرم(ص) پس از این که مسیحیان نجران دعوت اسلام را نپذیرفتند؛‌ آنان را به مباهله دعوت کرد تا یکدیگر را نفرین کنند و هر گروهی که بر حق است نجات یافته و گروه باطل دچار عذاب و لعنت الهی شود.

وی افزود: مسیحیان نجران با هم مشورت کرده و به این نتیجه رسیدند که اگر پیامبر با لشکر و گروه فراوان برای مباهله بیاید؛ آنان دچار عذاب نخواهند شد ولی اگر با گروهی اندک و بدون تشریفات حضور پیدا کنند؛ نشانگر حقانیت رسول خدا(ص) خواهد بود.

وی اضافه کرد: وقتی مسیحیان مشاهده کردند که پیامبر (ص) دختر خود حضرت فاطمه(ص)، حضرت علی (ع) و امام حسن و امام حسین(ع) را به همراه خود آورده اند؛ از مباهله انصراف داده و حاضر شدند طبق قرارداد به مسلمانان جزیه پرداخت کنند.

خطیب نماز جمعه تهران با استناد به قسمتی از آیه مباهله گفت: مباهله یکی از افتخارات اسلام و شیعه است و در این آیه که می فرماید ˈانفسنا و انفسکمˈ منظور از خودمان یعنی این که علی(ع) و پیامبر(ص) یکی هستند و هر دو مدعی توحید هستند و به عبارت دیگر این آیه مقام و منزلت حضرت علی(ع) را بیان می کند.

آیت الله جنتی همچنین با استناد به آیه ولایت ˈانما ولیکم الله و رسولهˈ و آیاتی از سوره ˈهل اتیˈ که در ماه ذیحجه نازل شده؛ این روزها را مایه افتخار شیعه دانست و گفت: با شهادت هایی که خداوند در حق اهل بیت در آیه ˈانما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراˈ داده است؛ باید افتخار کنیم و قدردان نعمت ولایت باشیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016