جمعه 19 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وضع تحریمهای تازه علیه سپاه، وزارت ارشاد و ارتباطات

وزارت خزانه‌داری آمریکا هفده فرد و نهاد حکومتی در ایران را تحریم کرده است. در همین حال قانون‌گذاران این کشور هم در حال تنظیم بسته تحریمی جدیدی علیه ایران هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش رادیو فردا وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه، ۱۸ آبان‌ماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که هفده فرد و نهاد حکومتی در ایران را به خاطر مشارکت در سانسور، نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم کرده است.

تحریم شدگان عبادتند از رضا تقی پور وزیر ارتباطات، علی فضلی جانشین فرمانده بسیج، اسماعیل احمدی مقدم فرمانده ناجا، رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی کشور و دو شرکت متعلق به او؛ وزارت ارشاد، محمد مینایی عضو ارشد نیروی قدس سپاه، شرکت ملی نفت ایران، چند تن از اعضای کتائب حزب الله عراق، و دانشگاه های امام حسین و علوم پزشکی بقیة الله متعلق به سپاه.

در این بیانیه رسمی آمده است که اعمال تحریم در این موارد جدید تعهد حکومت آمریکا به تشدید مجازات علیه حکومت ایران را نشان می‌دهد و این فشار‌ها تا زمانی که جمهوری اسلامی از برخورد مسئولانه و سازنده با نگرانی‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران امتناع ورزد و به نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم ادامه دهد تداوم خواهد داشت.

تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا بخشی از اعمال فشار بیشتر بر بخش‌های مالی حکومت ایران و کاهش خطرهای مربوط به نقض حقوق بشر در سوریه است که لایحه قانونی آن در روز دهم ماه اوت سال جاری به دست رئیس جمهور آمریکا امضا شد.

طبق اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا بخشی از این تحریم‌ها شامل رضا تقی‌پور، وزیر مخابرات و فناوری ارتباطات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چند نهاد حکومتی دیگر می‌شود که «در سرکوب مردم ایران و اختناق حاکم بر کشور مشارکت فعال دارند».

در همین زمینه وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای مجزا این عضو دولت محمود احمدی‌نژاد را «مسئول صدور دستور ارسال پارازیت بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای و ایجاد محدودیت در ارتباطات اینترنتی» شناخته است.

همچنین در بیانیه وزارت خارجه آمریکا از جمله دیگر مقام‌های مورد تحریم از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هيئت نظارت بر مطبوعات این وزارتخانه نام برده شده و این افراد مسئول «سانسور و بستن چندین روزنامه و بازداشت خبرنگاران» در ایران توصیف شده‌اند.

بخش دوم این تحریم‌ها که بر اساس مصوبات مربوط به مبارزه با تروریسم و حامیان تروریسم تنظیم شده است شامل سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، می‌شود که «مسئول هماهنگی و هدایت گروه‌های تروریستی در کل منطقه و از جمله گروه کتائب حزب‌الله است» که در خاک عراق فعالیت می‌کند و در فهرست گروه‌های تروریستی دولت آمریکا قرار دارد.

آن طور که در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است، گروه کتائب حزب‌الله از سال‌ها پیش مسئول حملات مسلحانه و مرگبار علیه نیروهای دولت عراق و سربازان خارجی مستقر در آن کشور بوده و کماکان در راستای ایجاد بی‌ثباتی در عراق فعال است.

بخش سوم از تحریم‌های جدید دولت آمریکا که براساس قوانین و مصوبات مربوط به مبارزه با تولید و گسترش سلاح‌های تخریب و کشتار جمعی تنظیم شده است شبکه حمایتی و پشتیبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف گرفته است که، طبق ارزیابی وزارت خارجه آمریکا، در سال ۲۰۰۷ در فعالیت‌های مربوط به تولید سلاح‌های کشتارجمعی فعال بوده یا حداقل در این راستا تلاش کرده است.

تنظیم بسته تحریمی جدید علیه جمهوری اسلامی در کنگره آمریکا

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که قانون‌گذاران این کشور در حال تنظیم بسته تحریمی جدیدی علیه ایران هستند که در صورت تصویب، دایره تجارت غیرنفتی جمهوری اسلامی را با محدودیت شدیدی روبه‌رو می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، به گفته دستیاران اعضای کنگره و دیگر منابع آگاه، این بسته تحریمی بر روی بخش کشاورزی، صنعتی و واردات کالاهای مصرفی‌‌ مورد نیاز برای بخش تولید، تمرکز دارد.

بسته مزبور از سوی از جمله مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه، و رابرت منندز، سناتور دموکرات، مطرح شده است، سناتورهایی که ‍پیشتر در جهت تصویب تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران تلاش کرده بودند.

طبق بسته پیشنهادی جدید، تمامی دارایی‌های جمهوری اسلامی در خارج از ایران و همچنین صادرات کالاهای خارجی به ایران هدف قرار می‌گیرد. بر این اساس دارایی‌های ایران در خارج از کشور مسدود می‌شوند و کشورهای مختلف صادرکننده ماشین‌آلات و همچنین بانک‌هایی که در این راستا نقل و انتقالات مالی‌ به نفع ایران انجام می‌دهند، در صورت دوام همکاری خود با ایران، در فهرست سیاه آمریکا قرار می‌گیرند.

قانون‌گذاران آمریکایی در حالی به کار تنظیم بسته تحریمی جدید علیه ایران مشغول هستند که وزارت خزانه‌داری آمریکا، ۱۸ آبان‌ماه، نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۱۷ فرد و نهاد حکومتی در ایران را به خاطر مشارکت در سانسور، نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم کرده است.

بسته تحریمی جدیدی که قانون‌گذاران آمریکایی در دست تنظیم دارند، دارای استثنائاتی نیز هست و به گفته مقام‌های آمریکا صادرات غذا، دارو و ابزار مورد استفاده برای ارتقای دموکراسی، نظیر دستگاه‌های ارتباطی، از این تحریم‌ها معافند.

آسوشیتدپرس تأکید می‌کند که مارک کرک ترجیح می‌دهد برای کشورهای طرف معامله با ایران در این حوزه، نظیر آلمان که ماشین‌آلات به ایران می‌فرشد و چین که کالاهای ارزان‌قیمت به ایران صادر می‌کند، معافیت در نظر گرفته نشود.

با این‌ حال احتمال می‌رود دولت اوباما خواهان آن باشد که تحریم‌های جدید این انعطاف‌ها را مد نظر قرار دهد و بر همین مبنا، به گفته منابع آگاه، تنظیم‌کنندگان این بسته تحریمی در تلاشند این معافیت‌ها را لحاظ کنند.

به گفته مقام‌های رسمی آمریکایی، تهیه‌کنندگان تحریم‌های جدید در تلاشند بدون دادن امتیاز اولیه‌ای به ایران، جمهوری اسلامی را ترغیب کنند تا گفت‌و‌گوهای هسته‌ای را از سر بگیرد. حامیان این تحریم‌های تازه نیز می‌گویند این محدودیت‌ها می‌تواند اقتصاد ایران را به ورشکستگی بکشاند و در نهایت رهبر جمهوری اسلامی را وادار کند تا به مذاکره هسته‌ای تن دهد.

یکی از دستیاران عضو کنگره آمریکا گفته است که این بسته تحریمی که محدودیت‌های مالی و تجاری‌ای را برای ایران در نظر گرفته است، «مجموعه‌ کاملی از تحریم‌ها» علیه جمهوری اسلامی است.

غرب و اسرائیل معتقدند که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است،‌ امری که جمهوری اسلامی همواره آن را رد کرده است.

در این میان آمریکا و اروپا در تلاش هستند تا از طریق فشار آوردن به ایران و وادار کردن جمهوری اسلامی به مذاکره، به بحران هسته‌ای ایران خاتمه دهند و این در حالی است که اسرائیل به نتیجه دادن تحریم‌ها بدبین است و بر گزینه نظامی پای می‌فشارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016