سه شنبه 23 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شدند

بی بی سی ـ مجمع عمومی سازمان ملل روز دوشنبه ۱۸ عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل را انتخاب کرد و در این میان آمریکا موفق شد با ۱۳۱ رای به شورا راه پیدا کند.

۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل روز دوشنبه برای انتخاب ۱۸ عضو شورای حقوق بشر ابن سازمان تشکیل جلسه دادند. کشورهای اننخاب شده به عضویت شورا به مدت ۳ سال این کرسی ها را در اختیار خواهند داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شورای حقوق بشر در سال ۲۰۰۶ تشکیل شد تا جایگزین کمیسیون حقوق بشر شود که اعتبارش را تا حدود زیادی از دست داده بود. این شورا در مجموع ۴۷ عضو دارد.

قاره ها و مناطق مختلف جهان سهم مشخصی در شورای حقوق بشر دارند. برای مثال سهم کشورهای آسیایی و قاره آفریقا هر کدام ۱۳ و کشورهای غربی ۷ کرسی است.

به طور سنتی نمایندگان دولت های هر منطقه پیش از رای گیری نهایی بر سر کشورهایی که قاره آنها را نمایندگی خواهند کرد به توافق می رسند و مجمع عمومی سازمان ملل به آنها رای می دهد.

کشورهای غربی اما این بار برای ۳ کرسی در شورای حقوق بشر ۵ کاندیدا معرفی کردند تا اعضای مجمع عمومی سازمان ملل بتوانند میان آنها انتخاب کنند. آمریکا در این رقابت موفق شد با بیشترین رای میان کشورهای غربی به شورا راه پیدا کند. آلمان و ایرلند هم رای لازم را کسب کردند.

دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری جورج بوش به خاطر آنچه تمرکز بیش از حد این شورا بر نقض حقوق بشر در اسراییل می خواند و عضویت کشورهایی که از دید آنها خود حقوق مردمشان را رعایت نمی کردند در انتخابات شورا شرکت نمی کرد. دولت باراک اوباما اما با تغییر سیاست برای عضویت در شورای حقوق بشر کاندیدا و موفق به حضور در آن شد.

سوزان رایس سفیر آمریکا گفت با وجود انتقاداتی که دولت کشورش همچنان به این نهاد دارد عضویت آمریکا می تواند از عضویت کشورهایی که به قول او ناقض حقوق بشرند جلوگیری کند.

به خصوص عضویت کشورهای چون ونزولا، امارات متحده عربی، قزاقستان و تعدادی از دولت های آفریقایی متهم به نقض حقوق بشر در شورای حقوق بشر باعث انتقادهایی بوده است.

بعضی نهادهای مدنی فعال در دفاع از حقوق بشر می گویند عضویت کشورهای ناقض این حقوق در شورا یک تناقض است. آنها می گویند این کشور ها همچنین پی گیری و محکومیت نقض حقوق بشر در دیگر کشورها مانند ایران را با مشکل رو به رو می کنند.

انتقادها به اینجا ختم نمی شود. تعدادی از فعالان حقوق فلسطینیان هم می گویند دفاع آمریکا از اسراییل در این شورا نشان از سیاست یک بام و دو هوای واشنگتن در قبال نقض حقوق بشر است.

با وجود این انتقادات هر دو سو بر نقش این نهاد برای بهبود حقوق بشر تا کید دارند. این شورا سال گذشته احمد شهید را به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران منصوب کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016