سه شنبه 23 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"تحقيق و بررسی درباره چگونگی مرگ ستار بهشتی بايد جدی و مستقل باشد"

گزارشگران بدون مرز در بيانيه‌ای اعلام کرد: "بايد همه حقايق در باره مرگ ستار بهشتی روشن شود. تحقيق و بررسی اعلام شده از سوی دستگاه قضايی، نبايد برای خاک به چشم پاشيدن و نهان کردن حقيقت بکار گرفته شود و يا تنها هدفش کارزاری تبليغاتی برای نفی روشنگری‌هايی باشد که در اين باره در سطح ملی و بين‌المللی انجام شده است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پاريس – ٢٣ ابان‌ماه ١٣٩١- گزارش‌گران بدون مرز با احتياط و نگرانی از انجام تحقيق و بررسی دستگاه قضايی ايران در باره مرگ ستار بهشتی استقبال می‌کند.

" بايد همه حقايق در باره مرگ ستار بهشتی روشن شود. تحقيق و بررسی اعلام شده از سوی دستگاه قضايی، نبايد برای خاک به چشم پاشيدن و نهان کردن حقيقت بکار گرفته شود و يا تنها هدفش کارزاری تبليغاتی برای نفی روشنگری‌هايی باشد که در اين باره در سطح ملی و بين‌المللی انجام شده است. در روزهای اخير گفته‌های برخی از مقامات مسئول جمهوری اسلامی، اطلاعات متناقض و تکان دهنده‌ای را بر مجموعه ابهاماتی که در باره مرگ و به خاک سپری پيکر ستار بهشتی وجود داشت، اضافه کرده است. گزارش‌گران بدون مرز همچنان بر درخواست خود مبنی بر تشکيل کميسيون تحقيق و بررسی مستقل در باره چگونگی مرگ ستار بهشتی به هنگام بازداشت تاکيد دارد. "

در تاريخ ٢١ آبان ستاد حقوق بشر دستگاه قضايی جمهوری اسلامی با انتشار اطلاعيه‌ای اعلام کرد که " با دستور قاطع و ويژه حضرت آيت الله آملی لاريجانی رياست محترم قوه قضائيه تمام ابعاد قضيه تحت بررسی دقيق قرار گرفته است که نتايج آن بزودی اعلام خواهد شد " ستاد حقوق بشر، نهادی حکومتی تحت نظارت دستگاه قضايی است و " اعضاء اصلی اين ستاد که رياست آن با رئيس قوه قضائيه می‌باشد عبارتند از: دبير ستاد حقوق بشر- دادستان کل کشور- رئيس ديوان عالی کشور- وزير کشور- وزير دادگستری- وزير امور خارجه- وزير اطلاعات- وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی- رئيس سازمان بازرسی کل کشور- رئيس سازمان زندانها و اقدامات تأمينی و تربيتی کشور- مسؤل کميته حقوقی دبير خانه شورايعالی امنيت ملی- معاونت امنيت بين الملل دبير خانه شورايعالی امنيت ملی- فرمانده نيروی انتظامی- دو نفر از حقوقدانان يا قضات باسابقه."

در تاريخ ٢٢ ابان ماه غلامحسين محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور در کنفرانس مطبوعاتی اطلاعات مشخصی را در باره مرگ اين وب‌نگار اعلام کرد، از جمله تاريخ دقيق مرگ وی که "روز ١٣ آبان" يعنی چهار روز پس از بازداشت روی داده است. وی در اين باره اعلام کرد " اينکه فردی از تاريخ ٩ تا ١٣ آبان به زندان منتقل شده و فوت کند در ظاهر امری غير طبيعی است." به گفته‌ی دادستان کل کشور " علت مرگ هنوز مشخص نشده است (....) پزشکی قانونی نظريه مفصلی را با تحقيقات اوليه خود اعلام کرده است در اين نظريه که قبل از کالبد شکافی و براساس مشاهدات ظاهری متوفی نوشته شده که در ٥ جا از جمله ساق پا، دست، پشت کتف و ران علامتی از کبودی وجود دارد، (....) پس از کالبد شکافی نيز اعلام شد که هيچ مورد غير معمول و مشکوکی در مورد متوفی مشاهده نشده است. اما برای اعلام نظر قطعی و علت تامه بايد آزمايش سم شناسی و آزمايش کبد و برخی اعضای ديگر بدن صورت گيرد.(....) در آزمايش سم شناسی نيز مورد مشکوکی مشاهده نشده است(...)."

غلامحسين محسنی اژه‌ای با آنکه در بخشی از گفته‌های خود، وجود نامه‌ای را که ستار بهشتی در مدت انتقال خود به بند ٣٠٥ زندان اوين نوشته است، و در ان از بدرفتاری ماموران پليس فتا شکايت کرده است، تائيد کرد، اما بخش‌هايی از اين نامه را " دارای ابهام" خواند. سخنگوی دستگاه قضايی اعلام کرد " روز ١٠ آبان بازپرس ذيربط اقدامات لازم را انجام داده و اعلام می‌شود اگر قرار وثيقه در اختيار بازپرس قرار گيرد، بلافاصله متهم با قرار وثيقه آزاد شده و درغير اين صورت به زندان معرفی می‌شود." اما ماموران پليس بدون مطلع کردن خانواده برای ارائه‌ی وثيقه ستار بهشتی را به زندان اوين انتقال دادند. به گفته دادستان کل کشور :"بنابر اين پس از انتقال وی به اوين نامه‌ای نوشته می‌شود که متهم تا زمان ارائه وثيقه برای ادامه تحقيقات در اختيار پليس قرار گيرد، بدين منظور ساعت ١٦:۲۰ دقيقه روز ١٠ آبان متوفی به بند ٣٥٠ اوين که يک بند عمومی است منتقل می‌شود اما براساس نامه روز قبل پس از اينکه وی شب را در اوين می‌گذراند فردای آن روز يعنی ١١ آبان پليس فتا متهم‌ را‌ برای‌ ادامه‌ تحقيقات‌ تحويل می‌گيرد.(...)"

به نظر می‌رسد که مقامات مسئول در پی يافتن "علت طبيعی و ديگری" برای مرگ اين وبلاگ نويس هستند. در اين باره محسنی اژه‌ای می‌گويد " به گفته شاهدان متهم در مدتی که در اوين بوده اظهار خستگی و کوفتگی می‌کرده، طبق گفته ماموران ستار بهشتی پس از اين که اعلام می‌کند قلبم سنگين شده است به بهداری اوين رفته و مورد معاينه قرار می‌گيرد در اين رابطه دکتر وی اعلام می‌کند که مطلب خاصی در مورد مساله قلبی مشاهده نشد، اما قرص قلب به او داده شد و فکر می کنم مشکل عصبی داشته باشد و بهتر است که دکتر اعصاب نيز او را معاينه کند."

دادستان کل جمهوری اسلامی در اين مصاحبه تاکيد کرده است که تحقيق و بررسی ادامه دارد و بايد فاصله ١١ تا ١٣ آبان مشخص شود.

از سوی ديگر برخی از مسئولان جمهوری اسلامی، از جمله اعضای کميسيون امنيت ملی مجلس شورای اسلامی و رئيس آن علاالدين بروجردی،در مصاحبه‌هايی اظهاراتی متناقض و مخالف با گفته‌های دادستان کل کشور ابراز داشته‌اند. کميسيون امنيت ملی مجلس شورای اسلامی نيز اعلام کرده بود که در باره مرگ ستار بهشتی تحقيق و بررسی انجام می‌دهد و نتايج انرا در اختيار "مردم و نمايندگان" قرار خواهد داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016