یکشنبه 28 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تا پایان سال افزایش قیمت بنزین نداریم

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی روند اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را قابل نقد دانست.

مسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «تهیه‌ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در دولت نهم بیش از سه سال به طول انجامید» گفت: ‌یکی از موارد مورد بحث در آن دوران، تعیین مالیات بر ارز بود؛ چراکه این اعتقاد وجود داشت که اگر کنترلی بر میزان ارز صورت نگیرد این قانون عقب‌گرد خواهد داشت.

وی ابراز عقیده کرد: آن زمان یارانه بنزین 600 تومان بود که این میزان به قیمت دلار آزاد در شرایط کنونی خیلی بیشتر از آن میزان یارانه می‌شود. این بدان معناست که ما عقب‌گرد داشته‌ایم. قرار بود طی پنج سال، یارانه‌ها به صفر برسد و به قیمت‌های بین‌المللی نزدیک شود که این اتفاق نیز رخ نداد.

وی با اشاره به مصوبه مجلس در مورد توقف فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تا پایان سال جاری و به دنبال آن ممنوع شدن افزایش قیمت حامل‌های انرژی تا پایان سال جاری،‌گفت: طبق قانون بودجه، دولت میزان یارانه‌های نقدی را باید از بودجه جاری که مبلغی بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان از محل یارانه نان و بخش انرژی در نظر گرفته شده است برداشت کند.

رییس کمیسیون انرژی مجلس افزود: طبق بررسی‌های ما در کمیسیون انرژی، میزان یارانه نقدی که به حساب مردم ریخته می‌شود از میزان پیش‌بینی شده برای برداشت دولت از بودجه در این رابطه بیشتر است که این موضوع باعث کسری بودجه شده است. در این رابطه نگرانی کمیسیون انرژی در این است که دولت همچون سنوات گذشته از بخش نفت و نیرو برای پرداخت یارانه‌های نقدی هزینه نکند بدان معنا که با پرداخت نکردن یارانه‌های بخش نفت و نیرو، به دنبال پرداخت یارانه‌های نقدی مردم باشد که این رویکرد توسعه صنعت انرژی را با مشکل مواجه می‌شود.

وی با اشاره به مصوبه مجلس در مورد ممنوعیت استفاده از مابه‌التفاوت نرخ ارز در بودجه جاری نیز گفت: در شرایطی که دولت با کسری بودجه برای پرداخت یارانه‌های نقدی مواجه است، مجبور است که برای تامین این پول، بودجه دستگاه‌ها را کمتر کرده و یا اینکه از بانک مرکزی استقراض کند، جمیع این شرایط باعث شد که کمیسیون انرژی پیشنهاد دهد که با کمک دولت و کمیسیون برنامه،‌ راه‌حلی پیدا شود که دولت علاوه بر پرداخت سهم کامل دستگاه‌های تولید انرژی همچون نیرو و نفت، پرداخت یارانه نقدی مردم را نیز از محل دیگری تامین کند و مجبور نباشد برای اداره امور راهکاری غیر از مصوبات مجلس پیدا نماید.

وی در ادامه در مورد احتمال افزایش قیمت بنزین نیز گفت:‌با توجه به مصوبه مجلس، افزایش قیمت بنزین در سال جاری منتفی است و برای تعیین قیمت بنزین برای سال آینده نیز باید جمیع شرایط کشور و وضعیت ارز را در نظر گرفت و بر اساس آن تصمیم‌گیری نمود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


میرکاظمی با اشاره به طرح مجدد مباحثی درباره مرغوبیت بنزین تولید داخل با توجه به در پیش بودن فصل سرما، اظهار کرد: بنزین تهران از پالایشگاه تهران تامین می‌شود که این پالایشگاه از قدیم تامین‌کننده بنزین بوده است.

وی افزود: البته در این رابطه آمریکا، اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی برنامه‌ریزی گسترده‌ای را انجام داده‌اند تا شبهه‌افکنی در مورد مرغوبیت بنزین داخل ایران ایجاد کنند.

وی توضیح داد: قبل از تولید بنزین در داخل کشور، 22 میلیون لیتر بنزین وارد می‌شد که زمانی جمهوری اسلامی را تهدید به جلوگیری از وارد شدن این میزان بنزین به داخل کشور کردند به طوری‌که در همان زمان بارها رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که با محدودیت صدور بنزین، ایران را پای مذاکره می‌نشانند. در همان دوران آنها مدام در رسانه‌های خود مطرح می‌کردند که ایران توانایی تولید بنزین در پتروشیمی‌های خود را ندارد که بعد از تولید بنزین داخلی، باز هم به خبرپراکنی‌هایی پرداختند با این ادعا که بنزین داخل ایران مشکل دارد، این‌ها همه نشان دهنده تهیه سناریویی توسط غربی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016