سه شنبه 30 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وضعيت حقوق بشر در مناطق کردنشين ايران؛ گزارش مهرماه

"آمار و گزارش‌های ماهيانه که حضور علاقه‌مندان ارائه می‌شود، مستند به اخبار و گزارش‌های انتشاريافته در وب‌سايت موکريان بوده و با توجه به حساسيت‌های موجود، منابع خبری آن، مشخص، در دسترس و قابل دفاع می‌باشد"



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آژانس خبری موکريان » حقوق بشر - آژانس خبری موکريان در مهاباد در راستای اهداف خود و با انگيزه اطلاع رسانی بموقع، گزارشی ماهيانه و آماری از وضعيت حقوق بشر در مناطق کردنشين را به مخاطبين وب سايت ارائه می دهد.

آمار و گزارش های ماهيانه که حضور علاقمندان ارائه می شود، مستند به اخبار و گزارش های انتشار يافته در وب سايت موکريان بوده و با توجه به حساسيت های موجود، منابع خبری آن، مشخص، دردسترس و قابل دفاع می باشد.

لذا از تمامی دوستان و عزيزان مخاطب وبسايت موکريان انتظار می رود همچون گذشته ما را در پربارتر کردن اين مهم ياری نموده و از پيشنهادات و انتقادات خود بهره مند سازند.

مهر ماه ۱۳۹۱ : گزارش وضعيت حقوق بشر در مناطق کردنشين

بخش اول - حقوق مدنی و سياسی (وضعيت – فعالان سياسی – اجتماعی و شهروندان)

(۱يک فعال کارگری سنندجی به نام پدرام نصرالهی از سوی دادگاه تجديد نظر استان کردستان به اتهام عضويت در کميته هماهنگی و ارسال خبر به يکی از گروههای مخالف به ۳ سال به حبس محکوم شد

(۲يوسف رحمانی پور شهروند بوکانی که بيش از ۴ سال است در زندان بسر می برد و سه سال از ايام بازداشت خود را در زندان اصفهان و مدتی را در زندان خوی سپری کرده و اخيراً به زندان اروميه منتقل شده است و در تمام اين مدت با مرخصی ايشان مخالفت شده است.

(۳چهار تن از معلمان شهرستان ديواندره واقع در استان کردستان به اسامی زير ممنوع التدريس شدند:صابر خالديان - دبير دينی و عربی - ليسانس - ۲۳ سال خدمت ، رئوف حسينی - دبير دينی و عربی راهنمايی - ليسانس - ۱۸ سال سابقهادريس رنجبر - مشاور ابتدايی - ليسانس - ۱۲ سال سابقه عطاالله سليمی - دبير علوم تجربی - ليسانس - ۲۳ سال ،پيشتر نيز در دو نوبت ۲۱ نفر از دبيران و معلمان اهل سنت کردستان که اتهام آنها از اعضای مکتب قرآن بود ممنوع التدريس شده بودند.

(۴روز يکشنبه بيست و سوم مهر ۹۱ ، يک زندانی اهل کامياران به نام نعمت اسحاقی به بهانه نرفتن به ورزش به دفتر رئيس زندان احضار و در آنجا به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

(۵ صبح روز پنج شنبه ۲۰ مهرماه جاری، پنج زندانی محبوس در زندان مرکزی شهر اروميه به نام های علی ‌احمد سليمان، احمد تموئی، جهانگير (هوشنگ) بادوزاده، يوسف کاکه ممی و مصطفی علی احمد به دستور مسئولين زندان اروميه به بازداشتگاه يکی از نهادهای امنيتی در اين شهر، منتقل شدند.

احمد تموئی به اتهام ارتباط با يکی از احزاب کُرد به ۱۵ سال زندان، مصطفی علی احمد به اتهام اقدام عليه امنيت به ۷ سال حبس، يوسف کاکه ممی به اتهام همکاری با يکی از احزاب اپوزيسيون به ۹ سال حبس و علی احمد سليمان به ۵ سال زندان محکوم شده‌اند.

(۶يک شهروند اهل سردشت به نام عمر منجمی راد که حدود يک سال پيش بازداشت شده از سوی دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به اتهام امنيتی به تحمل ده سال حبس محکوم شد.

(۷دو شهروند در استان کردستان، امين ملکی اهل روستای ايرانشاه از توابع شهر سقز و وريا جعفری از اهالی يکی از روستاهای اطراف سنندج، بيش از سه ماه است توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده اند و تاکنون حکمی برای آنان صادر نشده است.

(۸ به دنبال درگيری بين دو زندانی به نام های منصور حشمت (رابط بند) و منوچهر خسروی،در زندان نقده، سيامند رحمان پور و سيدامجد سيد احمدی به همراه منوچهر خسروی برای مجازات به بيرون از بند منتقل شدند. رحمان پور و سيد احمدی به بروز درگيری در زندان و نحوه برخورد افسر نگهبان و ديگر زندانيان در اين رابطه اعتراض کرده بودند.

(۹يک شهروند سقزی به نام حسن فاطمی که از هر دو پا فلج می باشد توسط دادگاه انقلاب اسلامی اين شهر به اتهام فعاليت تبليغی عليه نظام و همکاری با احزاب اپوزيسيون به تحمل ۳ سال حبس محکوم شد؛ فاطمی هم اکنون در زندان مرکزی سقز بسر می برد.

(۱۰روز چهارشنبه ۱۲ مهر ماه دو فعال کارگری در سنندج به نام های غالب حسينی و يدا... صمدی به صورت جداگانه و طی يک تماس تلفنی برای روز پنج شنبه ۱۳ مهرماه به ستاد خبری اين شهر احضار شدند.

(۱۱شعبه ۳۱ ديوان عالی کشور حکم اعدام دو شهروند اهل سردشت به نام های ابراهيم عيسی پور و سيروان نژاوی را که پيشتر از سوی دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به اتهام محاربه و افساد فی الارض و عضويت در يکی از گروههای مخالف نظام و ... به اعدام محکوم شده بودند؛ تأييد نمود.

(۱۲ از سرنوشت سه شهروند اهل روستای ايرانشاه (تيلکو) ازتوابع شهر سقز واقع در استان کردستان به نام های نامق محمودی و دو فرزندش منوچهر و بهزاد محمودی که در فروردين ماه سال جاری توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند، تاکنون اطلاعی در دست نيست.

(۱۳يک فعال کارگری در سنندج به نام فرهاد ابراهيمی، طبق احضاريه ای برای روز شنبه هشتم مهرماه سال جاری به شعبه يک دادگاه انقلاب سنندج احضار شد.فرهاد ابراهيمی چندی پيش به مدت ۲ روز بازداشت و با قرار وثيقه آزاد شده بود.

(۱۴در يک اقدام هماهنگ از طرف سازمان آموزش و پرورش استان کردستان ،۱۷ نفر از دبيران و معلمان آموزش و پرورش شهرهای سقز، مريوان، بانه، قروه و موچش ممنوع التدريس شدند. مديران آموزش و پرورش شهرهای مذکور به اذعان خود با دستوری شفاهی، اقدام به« تغيير پُست دبيری به معاونت اجرايی ( امور دفتری ) » ۱۷ نفر از دبيران و معلمان استان کردستان نمودند.

(۱۵ روز گذشته سوم مهر ماه، هفت تن از زندانيان کرد محبوس در زندان اروميه به نام های مصطفی احمد سليمان، سيد سامی حسينی، شيرکو عثمان ، علی حسين انديل، سيدجمال محمدی، قادر محمدزاده و منصور آروند پس از انتقال به محل استقرار مأموران يکی از نهادهای امنيتی در زندان مرکزی اروميه، مورد بازجويی قرار گرفتند.

(۱۶تاکنون از سرنوشت محمد محمدی اهل روستای لنج آباد از توابع شهر مريوان که حدود دوهفته پيش از سوی نيروهای امنيتی در مريوان دستگير و به مکان نامعلومی منتقل شده خبری در دست نيست.

(۱۷روز دوشنبه ۲۷ شهريورماه دو زندانی محبوس در زندان مرکزی سنندج به نام های فرهاد لاهوريان و حسام صلواتی به دستور مسئولين زندان سنندج به قرنطينه اين زندان منتقل شدند.گفته می شود علت انتقال لاهوريان و صلواتی به سلول انفرادی، اعتراض به اِعمال تبعيض در استفاده از تلفن همگانی در زندان بوده است.

بخش دوم – حقوق اقتصادی و اجتماعی

(۱بيماری سالک طی چند سال اخير در استان ايلام به عنوان هفتمين استان کشور در معرض سالک افزايش يافته و اين بيماری در شهرستان دهلران وضعيت بسيار نگران کننده ای دارد.

(۲سيد مالک صادقيان معاون فرهنگی اداره ورزش و امور جوانان استان ايلام در آستانه هفته ازدواج در نشست با کارشناسان اجتماعی اين استان گفت: رشد واقعه طلاق در ايلام نگران کننده است؛ در پنج سال گذشته يعنی از سال ۸۵ تاکنون شاهد روی دادن ۳۸ هزار و ۶۰۲ واقعه ازدواج بوده‌ايم.

(۳عبدولی زرآمين معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان ايلام گفت: آمار کل بی سوادان استان حدود ۱۳ هزار نفر است که از اين تعداد شش هزار نفر زن و هفت هزارنفر مرد هستند و امسال سه هزارنفر وارد دوره های سواد آموزی و بقيه نيز تا پايان سال زير پوشش آموزش قرارمی گيرند.

(۴سيد هادی حسينی عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شورای اسلامی در جريان بازديد از شرکت فولاد زاگرس قروه اظهار داشت: دليل تعطيلی شرکت فولاد زاگرس در مجلس بررسی و با مقصر تعطيلی اين شرکت در صورتی که لازم باشد برخورد قضايی می‌شود. وی دليل تعطيلی اين شرکت را بی توجهی مديران سابق شرکت عنوان کرد.

(۵به نقل از کارگران مشغول به کار در خدمات شهری شهرداری اشنويه ، اين کارگران که تحت نظر شرکت اعتماد کار مشغول به کار هستند و روزانه ۱۰ ساعت کار می کنند ، حدود ۳ ماه است که حقوق خود را نگرفته اند.بر اساس اظهارات اين کارگران که اکثراً از اقشار کم درآمد جامعه هستند ، چندين بار اعتراض خود را به اطلاع شورای شهر و شهرداری اشنويه رسانده اند.

بخش سوم: ساير موارد

بامداد روز سه شنبه يازدهم مهرماه، دو نفر از زندانيان زندان مرکزی نقده، به نام های سامی - ع و احمد - ع که از اهالی روستای عين رو از توابع اشنويه در آذربايجان غربی بودند به دستور مراجع قضايی در محوطه اين زندان به دار آويخته شدند. اتهام افراد اعدام شده که حدود ۵ سال را در زندان سپری کرده بودند از سوی مراجع قضايی، جرايم مربوط به مواد مخدر عنوان شده است.

آژانس خبری موکريان - مهاباد
مهر ماه۱۳۹۱
اکتبر ۲۰۱۲

www.mukriannews.com


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016