شنبه 11 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نمودار اتمی منتسب به ایران اشتباه های عمده دارد

بی بی سی: آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد نمودار منتشر شده به وسیله این خبرگزاری که با فعالیت های هسته ای ایران مرتبط دانسته شده، از نظر علمی اشتباه است.

به گزارش آسوشیتدپرس، بعضی از محققان گفته اند سندی که به وسیله یکی از "کشورهای منتقد برنامه اتمی ایران" در اختیار این خبرگزاری قرار داده شده ، در حد نمودارهای ارائه شده در کلاس های فیزیک دانشگاهی است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس سه شنبه گذشته نموداری را منتشر کرد که به نوشته این گزارش بیانگر محاسبات صورت گرفته در رابطه با انفجار هسته ای با قدرت ۵۰ کیلو تن بود.

این خبرگزاری اعلام کرده بود که این نمودار که در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی است، به فعالیت های هسته ای ایران تعلق دارد.

این خبرگزاری بدون نام بردن از ارائه دهنده این سند، آن را به کشوری نسبت داد که نگران برنامه اتمی ایران است و خواهان پیشگیری از پیشرفت آن قبل از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای است.

به گفته تحلیلگران، معمولا اطلاعات به دست آمده از برنامه هسته ای ایران به وسیله ایالات متحده یا اسرائیل در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفته است.

انتشار این نمودار با انتقاد بعضی از محافل علمی و بعضی رسانه ها مواجه شده است.

diagram_304x171_ap.jpg

آژانس بین المللی انرژی اتمی در نوامبر سال گذشته در گزارشی اعلام کرد که نمودارهایی را از برنامه اتمی ایران به دست آورده که کاربردش در مواردی جز انفجار هسته ای سوال برانگیز است.

یک دیپلمات غربی به آسوشیتدپرس گفته است نمودار درز کرده به این خبرگزاری، یکی از نمودارهای مورد اشاره آژانس است.

"اشتباه عمده"

یوساف بات و فرنک دالنوکی ورس، دو محقق اتمی در مطلبی که در سایت بولتن دانشمندان هسته ای منتشر کرده اند، از محاسبه صورت گرفته به عنوان یک "اشتباه بزرگ" نام برده اند.

به نوشته آنها نموداری که در اختیار آسوشیتدپرس قرار گرفته، "یک تحلیل نامرتب یا دروغ آماتوری" است.

در عین حال، بنا بر اعلام خبرگزاری آسوشیتدپرس، به رغم ایرادهای وارد شده بر این نمودار، بعضی از دیپلمات های غربی در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی می گویند، هنگامی که این سند در کنار اسناد به دست آمده از برنامه اتمی ایران قرار داده می شود، تایید کننده نگرانی های موجود درباره فعالیت های هسته ای این کشور است.

دیپلماتی که این نمودار را در اختیار آسوشیتدپرس گذاشته، در تماس مجدد این خبرگزاری گفته است که وجود چنین نموداری نشان دهنده محاسبه قدرت انفجارهای هسته ای به وسیله محققان ایرانی است.

ایران برنامه اتمی خود را همواره صلح آمیز دانسته و اتهام های کشورهای غربی را رد می کند.

این خبرگزاری همچنین به نقل از یک منبع دیپلماتیک گفته است که ممکن است یکی از محققان هسته ای ایران برای قابل درک کردن این نمودار به وسیله مقام های این کشور، در آن دست برده باشد که آن را ساده کند و به همین خاطر است که اشتباه به نظر می رسد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


"قوی ترین انفجار"

به گفته محققان، محاسبات صورت گرفته در نمودار منتشر شده، اشکال دارد و قدرت حاصل از چنین انفجار فرضی بسیار بیشتر از ۵۰ کیلوتن اعلام شده است.

دانشمندان می گویند اگر اعداد موجود در این نمودار درست باشند، بیانگر انفجاری به قدرت ۲ میلیون کیلو تن خواهد بود و ایران توانایی انجام آن را نخواهد داشت.

بر این اساس، قدرت شدیدترین انفجار اتمی صورت گرفته در جهان که در سال ۱۹۶۱ به وسیله شوروی انجام شد، ۵۷ هزار کیلو تن بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، دیوید آلبرایت، بازرس تسلیحاتی سابق سازمان ملل متحد که در حال حاضر مدیر موسسه علوم و امنیت بین المللی است، گفته است اگر واحدهای به کار برده شده در نمودار تغییر داده شوند، نتیجه محاسبات نشان دهنده انفجاری با قدرت ۵۰ کیلوتن خواهد بود.

تهیه این نمودار به مجید شهریاری از محققان اتمی ایران نسبت داده شده که در حادثه سوءقصد در سال ۱۳۸۹ جان خود را از دست داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016