دوشنبه 13 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سلطانيه: آژانس مدارک مورد ادعا را تحويل دهد

• آماده‌ايم برای رفع ابهامات جلسه بگذاريم ولی...

نماينده کشورمان در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی با تاکيد بر پاسخ جدی به هرگونه اقدام عليه تأسيسات هسته‌يی ايران، از احتمال خروج از ان‌پی‌تی در صورت حمله به اين تأسيسات خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی اصغر سلطانيه در خصوص تهديدهای رژيم صهيونيستی برای حمله به تأسيسات هسته‌يی ايران، با اشاره به سابقه تاريخی تاريک اين رژيم از زمان اشغال سرزمين فلسطين تا به حال در نقض قوانين بين‌المللی گفت: در جلسه شورای حکام تاکيد کردم، کسی جرأت حمله به ايران را ندارد؛ ولی اگر نادان و ديوانه‌ای مانند رژيم صهيونيستی بخواهد حمله کند، قطعا همانطور که مقامات جمهوری اسلامی ايران گفته‌اند، با برخورد جدی مواجه خواهد شد؛ اما چنين اقدامی عواقبی را هم برای حوزه برنامه آژانس و هم معاهده خواهد داشت.

وی افزود: ممکن است مجلس شورای اسلامی بر دولت فشار بياورد و از دولت بخواهد که همکاری ها با آژانس را تقليل دهيم يا بازرسی ها متوقف شود؛ يا حتی از معاهده ان پی تی خارج شويم.

سلطانيه در مصاحبه با شبکه العالم خاطرنشان کرد: اين سوال همواره برای مردم عزيز ما ونمايندگان مطرح است که ما چه سود و استفاده‌ای از عضويت در ان پی تی برده‌ايم؛ ما اکنون به دليل عضويت در ان پی تی دچار اين مشکلات و بحث های سياسی و تحريم شده‌ايم؛ ولی کشورهايی که عضو اين معاهده نيستند مشکلی نداشتند، و يا رژيم صهيونيستی که عضو معاهده ان پی تی نيست، تأسيسات هسته‌يی آن هيچگاه مورد بازرسی‌های آژانس قرار نمی‌گيرد و با اين مساله سياسی در آژانس مواجه نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سلطانيه تأکيد کرد: اين استانداردهای دوگانه، اين تبعيض‌ها و اين برخوردهای غيرمنصفانه قابل تحمل نيست . جمهوری اسلامی ايران تا به حال خويشتن داری کرده و نهايت همکاری خود را انجام داده است.

نماينده کشورمان در آژانس افزود: کليه فعاليتهای هسته‌يی زير نظارت کامل آژانس در حال انجام است، و اين درحالی است که ما با تحريم‌ها مواجه بوده، و حتی دانشمندان عزيزمان توسط تروريستهايی که از سوی رژيم صهيونيستی و بعضا آمريکا حمايت می شوند به شهادت رسيدند.

سلطانيه گفت: با اين وجود ما با عزم جدی به فعاليهای هسته ای خودمان آن هم زير نظارت کامل آژانس ادامه داديم.

سلطانيه اظهار داشت: همانطور که در شورای حکام گفتم، اگر بخواهند به اين تأسيسات حمله کنند، با توجه به اينکه ما خوشبختانه کاملا بر اين تکنولوژی مشرف هستيم، بلافاصله بدون هيچ مشکلی سانترفيوژهای ديگری را جايگزين خواهيم کرد و آنها را به جاهای امن تری خواهيم برد؛ اين واقعيتی است که آمريکا و غرب بايد با خود را با آن تطابق دهند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ايران کاملا مستقل می تواند کليه ۹۰ قطعه سانترفيوژ را بسازد و هيچ نيازی به خارج از کشور ندارد.

سلطانيه تأکيد کرد: به همين دليل است که بارها عرض کردم، تحريم ها مردم ما و بيماران سرطانی را نشانه گرفته؛ وگرنه سانتريفيوژها روز به روز اضافه خواهد شد و مطابق برنامه‌هايی که به آژانس اعلام می کنيم، زير نظر آژانس برنامه خود را ادامه خواهيم داد و غنی‌سازی هرگز تعليق نخواهد شد.

سلطانيه تأکيد کرد: بازرسی های عادی از تأسيسات هسته‌يی کشور از جمله غنی‌سازی به طور معمول و مستمر در حال انجام است و دوربين‌های آژانس به صورت ۲۴ ساعته در نطنز و يا فوردو بر فعاليت‌ها نظارت دارند.

نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: پرونده را به اين دليل بازنگه داشته‌اند که اتهاماتی را مطرح کنند و اين درحالی است که ما بارها در طول ده سال گذشته ثابت کرده‌ايم که اتهامات و به ويژه در خصوص ابعاد نظامی بی اساس است.

سلطانيه با اشاره به ادامه ادعاها در خصوص پارچين گفت: در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ بنده همراه بازرسانی بودم که از پارچين بازرسی انجام دادند، نمونه برداری کردند و در لابراتورارها آناليز انجام شد؛ آقای البرادعی در آن زمان اعلام کرد که هيچ شواهدی از مواد هسته‌يی و فعاليتها ديده نشده و معاون وی در بازديد دوم اعلام کرد که پارچين جزئی از تاريخ خواهد بود و برای ما کاملا ابهامات رفع شد.

سلطانيه تأکيد کرد: تجربه عراق باعث بی آبرويی آمريکا شد و مشخص کرد که آمريکا ادعاهای بی اساس دارد و برای اهدافی که در نظر داشت از جمله اشغال، موضوع سلاح کشتار جمعی را مطرح کرد.

سلطانيه هشدار داد: هدف از باز نگه داشتن پروند ايران اين است که آژانس بين المللی انرژی اتمی را به يک سازمان جاسوسی، اطلاعاتی و بازرسی تبديل کنند؛ ولی مقاومت جمهوری اسلامی ايران تاريخی است و جنبش عدم تعهد با ۱۲۰ کشور عضو به همين دليل از ايران حمايت می کند.

سلطانيه خاطرنشان کرد: ما قبول کرديم يک بار ديگر در رابطه با اين اتهامات و اصطلاحا ابعاد محتمل نظامی و گزارش متأسفانه اغراق آميز آمانو، مذاکراتی را برای اثبات بی اساس بودن اين ادعاها شروع و چارچوبی را معين کنيم؛ چند بار مذاکره داشتيم و در ۱۳ دسامبر هم در تهران مذاکرات ديگری را خواهيم داشت.

وی با تأکيد بر ضرورت توجه آژانس به خواسته‌ها و ملاحظات ايران در مذاکرات گفت: در متن مذاکرات بايد عباراتی گنجانده شود که ما مطمئن شويم مسائل امنيتی ما رعايت شود و آژانس از اطلاعات ما کاملا حفاظت می کند و بايستی آژانس قبول کند که مدارک مورد ادعا را به ما تحويل دهد.

سلطانيه اظهار داشت: اگر مسائل مورد اختلافات بين ما و آژانس را رعايت کنند، امکان جمع بندی و رسيدن به توافق وجود دارد.

وی افزود: اين که ما در يک سال گذشته به توافقی نرسيديم به دليل اين اختلافات و اين نکات مهم است؛ ما بايستی مطمئن باشيم که پس از انجام اين همکاری ها، موضوع مختومه شود و بحث خاتمه پيدا کند؛ زيرا بازرسی های عادی در حال انجام است.

سلطانيه با تأکيد بر ضرورت خاتمه يافتن موضوع از سوی شورای امنيت، گفت: در شورای حکام با پنج دليل حقوقی ثابت کردم که قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل مبنای حقوقی ندارد؛ و ادامه دخالت شورای امنيت باعث پيچدگی بيشتر موضوع و مشکلات شده و مشکلات هم ايجاد خواهد کرد؛ بنابراين شورای امنيت بايد دخالتها را موقف کند و ما هم کار حرفه‌ای خود با آژانس را انجام دهيم.

سلطانيه با بيان اينکه موضوع هسته‌يی ايران با آژانس کاملا فنی - تخصصی است؛ اظهار داشت: درچند سال گذشته اين موضوع را سياسی کرده اند؛ بازرسی های معمول از تأسيسات هسته‌يی از نطنز و راکتورهای بوشهر در حال انجام است؛ موضوع اتهامات و ادعاهايی که می زنند که ايران می خواسته مطالعاتی را در ابعاد نظامی انجام دهد، سياسی است و از سوی کشورهای متخاصم مانند آمريکا مطرح می شود.

وی افزود: ما هم در مسير مذاکرات به آنها تذکر داده ايم که بايد از حرکات سياسی و برخوردهای سياسی اجتناب کنند تا اين موضوع کاملا حل و فصل شود.

سلطانيه با تأکيد بر آمادگی ايران برای رفع ابهامات، گفت: آماده‌ايم برای رفع ابهامات جلسه بگذاريم ولی در چارچوب و ضابطه‌ای مشخص؛ زيرا اين مطالب خارج از روند معمول ان پی تی است . اين چارچوب بايد مشخص شود و اين کشورها بايد تضمين بدهند که از اين ادعاهای سياسی دست بردارند.

وی ادامه داد: در اين فرايند بايد روند گام به گام متقابل باشد؛ يعنی اگر جمهوری اسلامی ايران به عنوان حسن نظر گامی را فراتر از تعهد خود برمی دارد، طرف مقابل هم بايد اقدامات متقابلی را انجام دهد.

سلطانيه تأکيد کرد: يکی از موضوع های بسيار مهمی که اين بار در شورای حکام مطرح و باعث شد که يک بار برای هميشه چهره واقعی آمريکا در حمايت رژيم صهيونيستی مشخص شود، موضوع کنفرانس عاری سازی خاورميانه از سلاح هسته‌يی بود.

وی افزود: همه کشورهای عضو شورای حکام از اقدام يکجانبه آمريکا در اعلام تعويق کنفرانس عاری ساری خاورميانه ميانه ابراز تأسف کردند؛ اتحاديه عرب و جمهوری اسلامی ايران بيانيه شديد اللحنی در انتقاد از آمريکا و اعتراض به اين تصميم گيری صادر کرده؛ و روسيه، چين، برزيل و حتی ژاپن و کشورهای ديگر و اتحاديه اروپا بيانيه ای را برای اظهار تأسف مطرح کردند.

سلطانيه خاطرنشان کرد: اين مسأله نشان داد که آمريکا با حمايت بی چون وچرا از رژيم صهيونيستی روز به روز خودش را منزوی می کند؛ و همچنين ثابت شد که اين جمهوری اسلامی ايران است که صادقانه خواستار عاری سازی خاورميانه و دنيا از سلاح هسته ای است.

استدلالهای آمريکا پذيرفته نشد

وی با اشاره به رد شدن همه استدلالهای آمريکا در جلسه شورای حکام از سوی همه کشورها، اظهار داشت: اين استدالاها غيرقابل قبول است؛ زير اگر آمريکا می خواهد اين کنفرانس به اين دليل به تعويق بيفتد که رابطه سياسی برقرار شود يا امنيت رژيم صهيونيستی تأمين شود، قطعا چنين چيزی رخ نخواهد داد؛ زيرا با توجه به تفکر صهيونيسم و اشغال سرزمين فلسطين وتهديد رژيم صهيونيستی برای امنيت کشورها، اين رژيم از سوی بسياری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ايران به رسميت شناخته نمی شود.

سلطانيه افزود: البته تأکيد می کنم که مسأله تعويق کنفرانس است نه لغو آن؛ زيرا کسی نمی تواند آن را لغو کند.

نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی اظهار داشت: در سال ۲۰۱۰ در کنفرانس ان پی تی با اجماع تصويب شد که کنفراسن خاورميانه عاری از سلاح بايد در سال ۲۰۱۲ برگزار شود، بنابراين تصميم يکجانبه آمريکا تخلف از مصوبات ان پی تی درنيويورک است که خود آمريکا به آن رأی داده و اين امر نشان می دهد که آمريکا به قوانين و مصوبات پايبند نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016