پنجشنبه 16 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زلزله در خراسان جنوبی باعث مرگ هشت نفر شد

راديو زمانه ـ زلزله ۵.۵ ريشتری که شامگاه چهارشنبه ۱۵ آذر خراسان جنوبی را لرزاند باعث مرگ هشت نفر شد.

مرکز اين زلزله شهر زهان در ۱۱۰ کيلومتری بيرجند، مرکز استان خراسان جنوبی اعلام شده است. اين زلزله ساعت ۲۰ و ۳۸ دقيقه شامگاه چهارشنبه ۱۵ آذر در عمق ۹ کيلومتری زمين رخ داد.

محمدعلی آخوندی، مديرکل حوادث غيرمترقبه استان خراسان جنوبی امروز پنج‌شنبه به خبرگزاری مهر گفت: "زمين لرزه ۵.۵ ريشتری خراسان جنوبی در شب گذشته تا اين لحظه هشت کشته و ۲۳ نفر مصدوم داشته است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته وی کار جست‌وجو به پايان رسيده و آواربرداری تا ساعاتی ديگر آغاز می‌شود.

آخوندی گفت: "اکيپ‌های امدادی و درمانی در منطقه حضور دارند و کار نصب چادرها همزمان با عمليات امدادی در حال انجام است."

وی همچنين از ناپديدشدن يک کودک در روستای شارج خبر داد و ابراز اميدورای کرد بتوانند وی را سالم از زير آوار خارج کنند.

‌مديرکل حوادث غيرمترقبه استان خراسان جنوبی گفت: "روستاهايی که مقاوم‌سازی شده بودند حتی يک زخمی هم نداشتند و تمام خسارات وارده در مناطقی بود که مقاوم‌سازی نشده بود."

بنابر اعلام فرمانداری زيرکوه، ۱۲ روستا از توابع بخش زهان دچار آسيب شده‌اند و آخرين خبر‌ها از تخريب خانه‌های قديمی روستاهای شارج، زردان، حسين‌آباد، شيرگ از توابع شهرستان زيرکوه خبر می‌دهد.

در شهريورماه امسال نيز زلزله ۵.۲ ريشتری در اطراف زهان رخ داده بود که کشته نداشت.

ايران يکی از کشورهای زلزله‌خيز است. در آخرين زلزله مرگبار در ايران، روز شنبه ۲۱ مردادماه سال جاری خورشيدی دو زمين‌لرزه به بزرگی ۶.۲ و شش ريشتر شهرستان‌های اهر، ورزقان و هريس در آذربايجان شرقی را لرزاند که به گفته مقام‌های مسئول ايران بيش از ۳۰۰ کشته و پنج هزار زخمی بر جای گذاشت.

در ۳۰ سال اخير نيز چندين زلزله مرگبار ايران را لرزانده است. از جمله زلزله ۷.۷ ريشتری طبس در سال ۱۳۵۷ که ۱۹ هزار و ۶۰۰ نفر کشته داشت، زلزله ۴.۷ ريشتری رودبار و منجيل در سال ۱۳۶۹ که ۳۵ هزار کشته داشت و زلزله ۵.۶ ريشتری بم در سال ۱۳۸۲ که ۴۱ هزار نفر بر اثر آن جان دادند.

کارشناسان "ساختمان‌های فرسوده، عدم نظارت قوی بر ساخت‌وسازها و ساختمان‌سازی بدون رعايت اصول مهندسی" ‌را از جمله دلايلی اعلام می‌کنند که باعث قربانی شدن شمار زيادی از مردم ايران در زلزله‌ها می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016