یکشنبه 26 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش آیت الله بیات به کتک زدن مادر ستار بهشتی: جا دارد مسلمانان از این گونه رفتارها دق کنند و بمیرند

بدنبال برخورد ماموران ناجا به مادر و خواهر ستار بهشتی، آیت الله بیات زنجانی با محکوم کردن این رفتارها، برخورد با مسببین این قضیه را خواستار شد.

ماموران انتظامی بعد از مراسم چهلم ستار بهشتی مادر این تازه جانباخته را کتک زدند و روسری از سر خواهرش کشیدند. روز گذشته مادر ستار بهشتی بعلت شوک وارده در اثر ضربه و درد شدید از ناحیه پا چند ساعتی در بیمارستان بود.

آیت الله بیات زنجانی در درس خارج فقه خود، در حاشیه بحث پیرامون قضیۀ مباهلۀ پیامبر عظیم الشأن اسلام(صلی الله علیه و آله) به رخدادهای اخیر در جامعه اشاره کرده و فرمودند: شنیده شده که در یکی از شهرهای استان تهران با خانوادۀ جوانی که متأسفانه به دلیل رفتار نامناسب در دوران بازداشت از دنیا رفته، برخورد زشتی صورت گرفته است.

وی افزود: در اینکه یک جوان به دلیل برخوردهای ناپسند و غیرقابل دفاع از دنیا رفته است شکی نیست و گزارش‌های مجلس و نیز برخورد فرماندۀ نیروی انتظامی با مسؤول آن قضیۀ ناراحت‌کننده هم نشان از صحت این مسأله تلخ است و هم البته در این موضوع جای تقدیر دارد که ان شاء الله امیدواریم پیگیری این پرونده توسط مسؤولین نیز ادامه یابد؛ ولی جای سؤال است که این افراد چه کسانی هستند که به خود اجازه می دهند در ماه محرم با زنانی بی پناه که برای عزیز از دست رفته شان بر سر مزارش مراسمی گرفته اینگونه رفتار کنند؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این مرجع گفته است که آیا مامورند به این کار که طبعاً رفتار آنها هیچ نتیجه ای به جز زیر سؤال رفتن اعتبار نهادهای دستور دهنده نخواهد داشت و یا خودسرند که باید به سرعت با آنها برخورد شود؛ البته بنده هم معتقد به مامور بودن آنها نیستم.

وی تاکید کرد: والله و بالله که به عنوان دلسوز عرض می کنم که در این دوران که این همه فشار بر مردم و همینطور حکومت وجود دارد، آیا این رفتارها به حل شدن معضلات کمکی می کند؟ توهین و برخورد با مادر و خواهر جوانی که نهادهای ذی‌ربط نیز مرگ او را به دلیل برخوردهای ناشایست برخی مامورین تشخیص داده و پذیرفته اند، کدام یک از چالش های پیش رو را حل می کند الّا اینکه به جامعه القا بکند که حکومت دینی یک حکومت خشن و به دور از عقلانیت است؟ من سؤال می کنم – که ان شاء الله صحیح نباشد – این خبر که نعوذبالله به نام مامورین در خیابان و در منظر عمومی، روسری از سر یک زن مسلمان بکشند، این چه تصویری را از ما به دنیا معرفی می کند؟ آیا به قول امیرالمومنین(ع) اگر مسلمانی از شنیدن این اخبار دق کند و بمیرد جا ندارد؟

وی در پایان گفت: مردم بدانند که دین و شریعت با این رفتارها موافق نبوده و نیست؛ مردم بدانند که شریعت حقه به دنبال معرفت و اخلاق است و دین‌مداران به هیچ وجه رفتارهای اینچنینی را تایید نکرده و نمی کنند. از باب امر به معروف و نهی از منکر تذکراتی داده شد که امیدوارم ان شاء الله موثر واقع شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016