دوشنبه 18 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دادستان کل کشور: هيچ کجا به اندازه ايران به زندانيان خدمات ارائه نمی شود


دادستان کل کشور با بيان اينکه اخلالگريهای اخير بازار ارز تنها به خاطر فعاليت و سودجويی ۲۲ نفر نيست گفت: بيشتر فسادهای رخ داده سازمان يافته و تشکيلاتی است و بايد برای مقابله با آن نيز سازمان يافته و با هماهنگی عمل کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام غلامحسين محسنی اژه ای روز دوشنبه در حاشيه همايش نقش مبارزه با جرائم اقتصادی در جهاد اقتصادی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قبل از ساختار و قانون بايد اراده به منظور مقابله با فساد وجود داشته باشد. پس از اراده بايد مجريان پاک باشند. نمی توان با دستمال کثيف اقتصاد را تميز کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: بيشتر فسادهای رخ داده سازمان يافته و تشکيلاتی است و بايد برای مقابله با آن نيز سازمان يافته و با هماهنگی عمل کرد.

اژه ای در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد معوقات و بدهيهای بانکی گفت: در مواردی خود دولت ضامن است که اين معوقات پرداخت شود در مواردی ممکن است بانکها کوتاهی کرده و هنگام دادن وام وثيقه مناسب دريافت نکرده باشند. در موارد ديگری نيز فرد يا سازمانی اقدام به دريافت تسهيلات کرده و با مشکلات ناخواسته و نوسانات بازار روبرو شده است. اين فرد بدون سوء نيت نتوانسته اند بدهی خود را بدهند و قانون به بانکها اجازه داده است برخی معوقات اينگونه مشتريان را به تعويق بيندازند.

به گفته وی، عده ای نيز با تقلب و رشوه تسهيلاتی را دريافت کرده و آنها را پس نداده اند که قوه قضائيه آمادگی برخورد با اين افراد را دارد. به همين دليل بانک مرکزی نيز در يک سی دی ليست اسامی بدهکاران دولتی شبه دولتی و خصوصی و افراد حقيقی و حقوقی را برای ما ارسال کرده است.

دادستان کل کشور در مورد ديدار روز گذشته اش با برخی بدهکاران بانکی گفت: اين افراد را دعوت کرديم تا حرف آنها را بشنويم و بدانيم چگونه وام را دريافت کرده و هزينه کرده اند و چرا اقساط آن را نداده اند و آيا وثيقه لازم را برای دريافت وام به بانک داده اند يا خير. اگر به اين موضوع برسيم که پرونده قضايی است و فرد نمی خواهد بدهيهايش را پرداخت کند پرونده اش را به دادگستری ارسال می کنيم. جلسه روز گذشته در همين راستا با اين افراد برگزار شد و بزودی جلسات ديگری با بانکها و بدهکاران بانکی برگزار می کنيم.

وی در مورد مکانيزم های نظارت بر زندان گفت: مکانيزم های لازم در قوانين وجود دارد و طبق دستورالعملها بازرسی های دوره ای و سرزده انجام می شود. در مورد رسانه های خارجی نيز بايد بگويم برخی از آنها از کاه، کوه می سازند و ممکن است مواقعی نيز راست بگويند. نمی توان گفت اگر کسی در زندان سکته کرده است به علت نارسايی ها و کمبودهای زندان است. در زندان دکتر وجود دارد و بلافاصله اقدامات لازم در زندان يا خارج از آن برای تمامی زندانيان انجام می شود. نمی گوييم که همه چيز بدون نقص است اما در بازرسی ها و اراده ای که در قوه قضائيه وجود دارد سعی می کنيم هيچ موردی پيش نيايد.

سخنگوی قوه قضائيه در مورد آخرين پرونده اختلالگران بازار ارز نيز گفت: پرونده تعدادی از اين افراد به دادگاه ارسال شده اما هنوز حکمی صادر نشده است.

اژه ای در مورد سخن برخی افراد که گفته بودند نوسانات بازار ارز کار ۲۲ نفر است، گفت: نوسانات ماههای اخير در بازار ارز و اخلالگری تنها توسط ۲۲ نفر انجام نمی شود ممکن است فعاليت سودجويان موثر باشد و تعداد دلالان و اخلالگران ارز بيش از ۲۲ نفر باشد اما ما می گوييم اخلالگری های اخير تنها به خاطر فعاليت سودجويی ۲۲ نفر نيست.

وی با اعلام اينکه هيچ کجا به اندازه ايران به زندانيان خدمات ارائه نمی شود، تاکيد کرد: زندانی دارای حدود و مقرراتی است و زندانها دارای استانداردهايی هستند. اگر ما به استاندارد جهانی نگاه کنيم مشاهده می کنيم که مقررات داخلی ما بسيار بهتر است چرا که برای همه زندانيان از جمله جاسوس ها اختلاس کنندگان و مجرمان امنيتی مواردی از جمله عفو در نظر گرفته شده است که در هيچ کجا اينچنين نيست. هيچ کجای دنيا به اندازه ايران زندانيان مشمول عفو نمی شوند. در زندان، زندانيان دارای تلفن هستند و حتی مسقتيم از داخل زندان مصاحبه می کنند و در موارد لازم با خانواده ها ملاقات شرعی دارند. ما نمی گوييم اين موارد در دنيا وجود ندارد اما نسبت آن به ايران کم است.

دادستان کل کشور ادامه داد: هم اکنون امکانات برای درمان زندانيان فراهم است و هزينه هايی که برای درمان و بهداشت زندانيها می شود نسبت به بسياری از کشورها بالاست.

اژه ای با بيان اينکه قانون برابری ديه زن و مرد در حال بررسی است، تاکيد کرد: اين قانون هنوز ابلاغ نشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016