جمعه 22 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ایران اتهام حمله سایبری به موسسات مالی آمریکا را تکذیب کرد

بی بی سی: ایران اتهام مسئولیت حمله سایبری به موسسات مالی و بانک‌های آمریکایی را تکذیب کرده است.

در پی انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌های آمریکایی که حملات سایبری به شبکه‌های کامپوتری شماری از بانک‌های عمده آن کشور را به دولت ایران نسبت داده بودند، نمایندگی دایم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد با صدور اطلاعیه ای، این اتهام را ساختگی و مغرضانه دانسته است.

در این اطلاعیه آمده است که جمهوری اسلامی به طور قاطع ادعای دخالت در حملات سایبری علیه موسسات مالی آمریکا را تکذیب می کند و "همچنین به کار گیری هرگونه بدافزار رایانه ای را که با نقض حاکمیت ملی کشورها، موسسات مهم ارائه خدمات به مردم را هدف قرار می دهد، مردود می داند."

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متقابلا ایالات متحده را به حملات سایبری متهم کرده و نوشته است که "برخلاف آمریکا که گزارش‌های رسانه‌ای بر نقش دولت در اقدامات سایبری خرابکارانه علیه ایران دلالت دارد، ایران تا به امروز با رعایت حقوق بین‌الملل، از اقدامات متقابل علیه موسسات مالی و اقتصادی سایر کشورها خودداری کرده است."

در این اطلاعیه، ضمن اشاره به ترور شماری از کارشناسان اتمی ایران، آمده است که دولت جمهوری اسلامی به طور رسمی از به کارگیری بدافزارهای رایانه‌ای و "دیگر اقدامات خصمانه و غیرموجه نظیر کشتار دانشمندان هسته‌ای خود به سازمان ملل شکایت کرده است."

این اطلاعیه می افزاید که "هدف از طرح چنین اتهامات واهی، مخدوش کردن چهره جمهوری اسلامی و بهانه تراشی برای تداوم و افزایش اقدامات غیرقانونی علیه ملت و دولت ایران است."

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - نمایندگی دایم جمهوری اسلامی در سازمان ملل پاسخ جداگانه ای را هم برای شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا ارسال کرده که از این شبکه پخش شده است.

براساس این گزارش، نمایندگی ایران در سازمان ملل در پاسخ خود به سی‌ان‌ان، اتهام حملات سایبری را با مذاکرات هسته‌ای مرتبط دانسته و گفته است: "اتهامات بی‌پایه در مورد حملات سایبری به موسسات مالی آمریکا زمانی مطرح می شود که شاهد تلاش‌هایی برای برگزاری دور جدیدی از مذاکرات ایران و گروه ١+٥ هستیم."

در ادامه این بیانیه آمده است که "هدف از دامن زدن به چنین شایعاتی مسموم کردن فضای قبل از مذاکرات است."

نمایندگی ایران در سازمان ملل در پاسخ خود به سی‌ان‌ ان، ضمن تکذیب هرگونه دخالت جمهوری اسلامی در حملات اخیر به موسسات مالی آمریکا، گفته است: "با وجودی که ایران خود قربانی چنین حملاتی بوده است، با احترام به حق حاکمیت سایر کشورها، از چنین اقداماتی خودداری کرده و از دیگر کشورهای هم انتظار دارد همینگونه عمل کنند."

در روزهای اخیر، شماری از رسانه های خبری آمریکا گزارش کرده اند که شبکه‌های رایانه ای تعدادی از بانک های عمده این کشور هدف حملات سایبری فرار گرفته که باعث اختلال و در مواردی توقف موقف عملیات این شبکه‌ها شده است.

حمله هکرها به بانک های آمریکا

براساس این گزارش ها، حملات سایبری به موسسات مالی ایالات متحده از ماه سپتامبر آغاز شده و در روزهای، دامنه و شدت آن افزایش یافته در حالیکه ماهیت این حملات باعث نگرانی در مورد منشا و انگیزه آنها شده است.


به گفته کارشناسان، هکرهای عادی معمولا در اقدامات خود از کامپیوترهای فردی استفاده می کنند اما در حملات سایبری اخیر، شبکه ای از کامپوترها به کار گرفته شده که مستلزم برخورداری از تخصص و امکاناتی بوده است که در دسترس هکرهای عادی نیست.

در این عملیات، شبکه رایانه‌ای شماری از مهمترین بانک‌ها و موسسات مالی آمریکایی هدف ترافیک فشرده قرار گرفت و کارشناسان آن را از نظر وسعت و شدت، کم سابقه توصیف کرده اند.

روز چهارشنبه، شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا در برنامه‌ای در مورد حملات اخبر به سیستم رایانه‌ای موسسات مالی آمریکا، مصاحبه ای را با یک کارشناسان امنیت رایانه‌ای منتشر کرد که گفت از ماه سپتامبر سال جاری، "سه موج حملات سایبری" علیه بیست بانک و موسسه مالی مهم آمریکایی صورت گرفته است.

به گفته وی، با توجه به ماهیت این حملات، کارشناسان متعقدند که اقدام به هک کردن شبکه های رایانه‌ای این موسسات فراتر از امکانات فردی است و تنها با حمایت دولت ها امکانپذیر شده است.

شدیدترین حمله در روزهای اخیر صورت گرفته که نتیجه آن، کاهش سرعت و در مواردی توقف موقت عملیات کامپوتری این بانک‌ها بوده که خسارات سنگین مالی به بار آورده است.

براساس گزارش سی‌ان‌ان، اسامی بانک هایی که مورد حمله قرار گرفته اند رسما انتشار نیافته اما گفته می شود که بانک های جی‌پی مورگان چیس JP Morgan Chase، بنک آو امریکا Bank of America، موسسه مالی ولز فارگو Wells Fargo، موسسه خدمات مالی پی‌ان‌سی PNC و بانک یو‌ اس بنک US Bank از جمله هدف‌های این حملات بوده اند.

پس از آغاز نخستین موج حملات در ماه سپتامبر، سناتور سابق جو لیبرمن که در آن زمان عضو کمیته امنیت داخلی و امور دولتی سنای آمریکا بود، گفت که به نظر او، ایران عامل این حملات بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در گزارش سی‌ان‌ان آمده است که احتمال دارد ایران به منظور تلافی حملات سایبری قبلی به برخی تاسیسات هسته‌ای و نفتی خود، از جمله هک شدن سیستم رایانه‌ای ترمینال نفتی خارک در تابستان گذشته، دست به حملات سایبری جدید زده باشد.

این گزارش می افزاید که جمهوری اسلامی همچنین از تشدید تحریم های آمریکا شامل محدودیت ارتباط بانکی با خارج ناخرسند است و این نیز می تواند انگیزه دیگری برای حملات سایبری به بانک های آمریکایی باشد. همچنین، در ماه اکتبر، شبکه کامپیوتری شرکت نفتی آرامکو در عربستان هدف حمله سایبری قرار گرفت و سوء ظن متوجه ایران شد.

گفته می شود که در جریان حملات سایبری اخیر به موسسات مالی آمریکایی، نقل و انتقالات مالی غیرمجاز صورت نگرفته و پولی به سرفت نرفته و این حملات صرفا جنبه ایذایی داشته است. در عین حال، کارشناسان امنیت رایانه‌ای هشدار داده اند که "عامل این حمله" می تواند به اقدامات مالی غیرمجاز نیز مبادرت کند.

سی‌ان‌ان در گزارش خود گفته است که برای کسب پاسخ ایران به اتهام دست زدن به حملات سایبری، با دفتر نمایندگی این کشور در سازمان ملل تماس گرفت و این دفتر هر گونه ارتباط جمهوری اسلامی با خرابکاری رایانه‌ای را به شدت تکذیب کرد.

در پی حملات سایبری اخیر به موسسات مالی آمریکایی، مطالبی در برخی سایت های اینترنتی منتشر شد حاکی از اینکه این حمله به تلافی باقی ماندن فیلم اهانت آمیز بی گناهی مسلمانان در شبکه های اینترنتی صورت گرفته، اما کارشناسان این ادعا را با تردید تلقی کرده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016