جمعه 29 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سلطانیه: در باره ادعاها و اتهامات بی‌اساس مذاکره کردیم

بی بی سی: یک روز بعد از پایان مذاکرات نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی با مقامات ایرانی در تهران، علی اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس گفته که این مذاکرات درباره "ادعاها و اتهامات بی اساسی" علیه ایران بوده و افزوده است که در این مذاکرات به "نتیجه نهایی نرسیده ایم."

آقای سطانیه در گفتگو با تلویزیون دولتی ایران گفته است که "در مذاکرات اخیر درباره برخی موضوعات توافق شد اما به نتیجه نهایی نرسیدیم و در صورتی که آژانس ملاحظات اصولی و منطقی ما را در نظر بگیرد، می توان به جمع بندی نهایی رسید."

ایران و آژانس مدتی است گفت‌و‌گوهایی را با هدف رفع ابهام آژانس در مورد اهداف و ماهیت برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده اند که مهمترین نتیجه آن تا کنون، صرفا توافق دو طرف بر سر ادامه گفت‌و‌گوها بوده است.

آقای سلطانیه گفته است که "مذاکراتی که هم اکنون صورت می گیرد درباره ادعاها و اتهامات بی اساسی است که در افکار عمومی ابهام ایجاد کرده است."

هرمان ناکارتس، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در راس هیاتی از کارشناسان این نهاد صبح چهارشنبه بیست و هفتم دی (شانزدهم ژانویه) برای مذاکراتی دو روزه وارد تهران شد و امیدوار بود که بتواند نظر موافق ایران را برای بازرسی ماموران آژانس از مجتمع پارچین واقع در نزدیکی تهران جلب کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید که به فعالیت‌های ایران در مجتمع نظامی پارچین مشکوک است ولی گزارش‌های منتشر شده نشان می دهد که مذاکرات در این باره بی‌نتیجه بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته آقای سلطانیه "زمانی درباره پارچین بحث می کنیم که طرفین به ضابطه ای در این باره برسند؛ چرا که این مذاکرات فراتر از تعهدات ان پی تی است، بنابراین به ضابطه ای نیاز دارد و پس از آن می توان درباره مسائلی همچون پارچین گفتگو کرد."

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرده "تا زمانی که چارچوب های نهایی در مذاکرات مشخص و سندی امضا نشود، بازرسی از پارچین ممکن نیست و پیش از این هم قراری با آژانس نداشتیم که بیایند و از پارچین بازرسی کنند و خود آژانس نیز این را بهتر می داند."

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش تابستانی خود گفته بود که مجتمع پارچین در شرق تهران به قدری "پاکسازی" شده است که بررسی و ارزیابی دقیق کارشناسان آژانس را با مشکل مواجه می کند.

آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی خواهان دسترسی به تاسیسات نظامی پارچین در جنوب شرق تهران است، اما ایران می گوید که پارچین یک پایگاه نظامی است و به همین دلیل در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح های اتمی نمی توان آن را مورد بازدید و بازرسی قرار داد.

در پی انتشار این گزارش، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، با رد محتوای این گزارش گفت که ادعای پاکسازی آثار آلودگی اتمی از نظر فنی قابل قبول نیست.

از حدود ۱۰ سال پیش و ابراز تردید آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به ماهیت برنامه های اتمی ایران، آژانس خواهان دسترسی به تاسیسات نظامی پارچین در جنوب شرق تهران بوده، اما ایران این درخواست را رد کرده است.

کشورهای غربی نسبت به تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات اتمی در پوشش فعالیت های صلح آمیز هسته ای ابراز نگرانی کرده اند اما جمهوری اسلامی همواره این اتهام را رد کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی شش قطعنامه، چهار دور تحریم علیه ایران اعمال کرده و خواستار توقف غنی سازی اورانیوم در ایران شده است.

محمود احمدی نژاد که در سال های اول ریاست جمهوری خود قطعنامه‌های تحریم ایران را بی ارزش می خواند، در سخنرانی خود در جلسه علنی مجلس در روز بیست و هفتم دی، بار دیگر تاثیر این تحریم ها را جدی توصیف کرد.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی هم تحریم های اعمال شده علیه ایران را "وحشیانه" توصیف کرده و گفته بود وعده کشورهای غربی در کاهش تحریم ها در صورت توقف غنی سازی اورانیوم "دروغ" است.

وی در عین حال بر ادامه برنامه های اتمی جمهوری اسلامی تاکید کرده و گفته است که مردم ایران آماده مقاومت در برابر تحریم ها هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016