چهارشنبه 4 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نتايج اوليه انتخابات اسرائيل؛ کاهش محبوبيت نتانياهو و راستگرايان

راديو فردا ـ ميترا فرهمند (اسرائيل) - با به پايان رسيدن انتخابات پارلمانی اسرائيل برای نوزدهمين دوره «کنست»، نتايج اوليه نشان می‌دهد که بنيامين نتانياهو نخست وزير اين کشور و حزب ليکود و به طور کلی راستگرايان تضعيف شده‌اند.

نتايج اوليه نشان می‌دهد که اين احتمال نيز می‌تواند مطرح باشد که نتانياهو حتی بخت تشکيل دولت را، در صورت عدم همکاری شماری از احزاب مذهبی، از دست داده باشد.

نتايجی که سه شبکه بزرگ تلويزيونی اسرائيل در ساعت ۱۰ شامگاه سه‌شنبه سوم بهمن اين کشور، يازده و نيم شامگاه ايران، منتشر کردند، نشان می‌دهد که ائتلاف موسوم به «ليکود – بيتينو» که از هم‌پيمانی ميان دو حزب راستگرای ليکود به رهبری بنيامين نتانياهو و «اسرائيل خانه ماست» به رهبری آويگدور ليبرمن تشکيل شده بود، تنها توانسته است که ۳۱ کرسی از ميان ۱۲۰ کرسی «کنست» را بدست آورد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اساس اين نتايج کاملاً ابتدايی، حزب جديد «يش عاتيد» (راه آينده) به رهبری روزنامه‌نگار جوان و محبوب يائير لاپيد توانسته است که ۱۹ کرسی را از آن خود کند و به حزب دوم کشور مبدل شود.

حزب ديرپای کارگر به رهبری خانم شلی يخيموويچ به رهبری روزنامه‌نگار راديو اسرائيل، بر اساس اين نتايج اوليه، توانسته است که ۱۷ کرسی را بدست آورد و حزب سوم کشور باشد.

حزبی که با رهبری نفتالی بنت يک يهودی آمريکايی‌زاده و صاحب يک کمپانی کامپيوتری به تازگی با نام «خانه يهودی» برپا شده بود، و معتقد به لزوم مشارکت يهوديان مذهبی در جامعه و ارتش است، توانسته است که ۱۲ کرسی را بدست آورد. اين حزب در نقشه سياسی اسرائيل در جناح راست قرار می‌گيرد.

حزب تازه‌تاسيس «هاتنوعا» به رهبری خانم تسيپی ليونی وزير خارجه پيشين توانسته است که هفت کرسی کسب کند.

حزب چپگرای «مرتص» به رهبری خانم ذهاوا گال اون نيز اين بار ۷ کرسی بدست آورده است که دو برابر بيش از انتخابات گذشته است.

حزب مذهبی «شاس» که رهبر روحانی آن ربای عواديا يوسف به داشتن ديدگاه‌های تند افراطی مذهبی شهرت دارد اما از محبوبيت در ميان يهوديان مذهبی شرقی‌تبار بهره مند است، ۱۱ کرسی دوره پيشين خود را حفظ کرده است.

اما حزب مذهبی يهودی ديگری با نام «يهدوت هتوراه» که پای ثابت دولت های پيشين راستگرا بوده است و يهوديان غربی‌تبار اشکنازی به آن رای می‌دهند، شش کرسی هميشگی خود را حفظ کرده است.

حزب تازه ديگری نيز که ديدگاه‌يهای راستگرايانه دارد و از کرسی‌هايی در اين دوره کنست برخوردار شده، «عوتسما» (يا «قدرت») نام دارد که ممکن است وجود آن برای تشکيل دولتی به رهبری بنيامين نتانياهو اهميت داشته باشد.

نتايج اوليه همچنين نشان می‌دهد که مجموعه احزاب متعلق به اعراب شهروند اسرائيل نيز ۱۲ کرسی خود را حفظ کرده‌اند، که آنها هرگز در هيچيک از دولت‌های اسرائيل وارد ائتلاف نشده‌اند.

از اين نتايج مقدماتی چنين برمی‌آيد که شائول موفاز رهبر ايرانی‌زاده حزب «کاديما» شکست فاحشی متحمل شده است و اين حزب حتی يک کرسی کسب نکرده است.

آمار نشان می‌دهد که در اين دوره از انتخابات اسرائيل درصد بسيار بالايی از مردم شرکت کرده‌اند و ممکن است که تا بيش از شصت درصد آنها به پای صندوق‌ها رفته باشند که اين امر بالاتر از چند دوره پيشين انتخابات است.

پنج ميليون و ششصد و پنجاه و شش هزار نفر از مردم اسرائيل، که ۱۸ ساله به بالا هستند، صاحب حق رای بودند. از ميان آنها، حدود نيم ميليون نفر در خارج از کشور بسر می‌برند.

اسرائيلی‌ها درخارج از حق رای دادن برخوردار نيستند و لذا درصد واقعی رای‌دهندگان بدون احتساب اين گروه از اسرائيلی‌های سفر کرده به خارج، به بيش از هفتاد و پنج درصد می‌رسد که در دو دهه گذشته سابقه نداشته است.

با احتساب همه احزابی که بتوان آنها را در طيف راست نقشه سياسی اسرايئل قرار داد، معلوم می‌شود که جناح راست احتمالاً تنها ۶۱ يا ۶۲ کرسی دارد و جناح ميانه و چپ توانسته است که ۵۸ تا ۵۹ کرسی بدست آورد.

حزب ليکود در حالی با ائتلاف با حزب «اسرائيل خانه ماست» به طور مشترک ۳۱ کرسی را بدست آوردند که ليکود در انتخابات گذشته به تنهايی۲۷ کرسی کسب کرد و حزب تحت رهبری آويگدور ليبرمن نيز پانزده کرسی داشت؛ بدين‌ترتيب کسب تنها ۳۱ کرسی از سوی هر دو حزب، يک شکست بزرگ برای نتانياهو و ليبرمن، دو سياستمدار قديمی است که تا حال به پيروزی خود اطمينان زيادی داشتند.

در همين حال، هواداران حزب ليکود بلافاصله پس از نتايج اوليه گفتند که بنيامين نتانياهو هنوز می‌تواند دولت خود را تشکيل دهد اما ناظران می‌گويند که دشواری‌های او برای تشکيل ائتلاف بسيار زياد است.

هر دولتی به حمايت ۶۱ نفر از ميان ۱۲۰ نماينده نياز دارد اما بعيد نيست که جناح ميانه بتواند با ياری برخی از احزاب مذهبی، شيمون پرز رئيس جمهوری را متقاعد کند که کار تشکيل دولت را به يائير لاپيد رهبر حزب «راه آينده» يا خانم يخيموويچ رهبر حزب «کارگر» بسپارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016