دوشنبه 9 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
14 مرداد» احمدی نژاد: ۷ سال ديگر انسان به ‌فضا می‌فرستيم، مهر
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کاوشگر "پيشگام" ايران با ميمون حامل آن با موفقيت به فضا پرتاب شد

در آستانه خجسته ايام ميلاد با سعادت نبی گرامی اسلام حضرت ختمی مرتبت محمدمصطفی (ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) و دهه مبارک فجر، کاوشگر «پيشگام» (کاوشگر ۵) ايران، حامل موجود زنده، با موفقيت به فضا پرتاب شد.

به گزارش سرويس فناوری ايسنا، پرتاب موفقيت‌آميز کاوشگر «پيشگام»، گامی بلند برای دانشمندان و متخصصان فضايی ايران در عرصة فناوری پيشرفته فضايی، ارسال حيات به فضا و تحقيقات زيستی که در انحصار چند کشور معدود است، محسوب می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کاوشگر «پيشگام» که با مديريت يکپارچه سيستمی و تلاش دانشمندان سازمان فضايی ايران ساخته شده است، با استفاده از حامل سازمان صنايع هوا فضا ، تا ارتفاع مورد نظر پرتاب و پس از طی مراحل پيش‌بينی شده و رسيدن به سرعت، شتاب و ارتفاع مورد نظر، مجددا به زمين بازگشته و موجود زنده اين کاوشگر (ميمون) با موفقيت بازيابی شد .

کاوشگر «پيشگام» از چهار بخش «مجموعه موتور، متشکل از اجزای قفسه دم، بالک‌های پايدار ساز، بلوک تنظيم ارتفاع، موتور و نازل»، «سکوی پرتاب برای پرتاب مجموعه»، «ايستگاه‌های زمينی برای برقراری ارتباط با کاوشگر و دريافت اطلاعات بصورت زمان واقعی» و «محموله متشکل از اجزای کپسول زيستی سامانه خدمات (الکترونيک، مخابرات و پردازش) جدايش سازه و جدايش بازياب موجود زنده» تشکيل شده است.

دسترسی به ارتفاع بيش از ۱۲۰ کيلومتری، ارسال موجود زنده ( ميمون) با فيزيولوژی شبيه انسان، بومی سازی فناوری طراحی، ساخت و پرتاب کپسول زيستی، بازيابی سالم محموله، تله متری ثبت داده‌های محيطی، زيستی و تصاوير در تمامی مراحل پرتاب و تعيين بارهای اکوستيکی محفظه از اهدافی بود که با پرتاب کاوشگر پيشگام و بازيابی آن حاصل شد.

کاوشگرها بطور عمومی برای بررسی جو، داده برداری از لايه‌های ميانی اتمسفر و بررسی لايه‌های مختلف آن و مطالعات مربوط به قطب مانند بررسی شفق قطبی، مطالعات پرتوهای کيهانی مانند اشعه ايکس، ماوراء بنفش و مادون قرمز، زيست شناسی و پرتاب موجودات زنده کوچک و بررسی رشد سلول‌های بنيادی در فضا، ستاره شناسی، رصد خورشيد، بررسی کسوف، مطالعه جاذبه ناچيز، بازيابی محموله، توسعه فناوری‌های فضايی مانند ورود به جو و جدايش، آزمايش تراشه‌ها و مدارهای الکترونيکی فضايی، افزايش قابليت اطمينان پرتاب‌های فضايی با انجام تست‌های مکرر بکار می‌روند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016