شنبه 28 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ديدار و گفتگوي عبدالله نوري با فاطمه كروبي

در آستانه ي دومين سال حصر رهبران جنبش سبز، عبدالله نوري با حضور در منزل مهدي كروبي با همسر وي ديدار و گفتگو كرد. در ابتدای این دیدار فاطمه کروبی ضمن خوشامد گویی، از حضور عبدالله نوری قدردانی و از حمایت هاي وي از مهدی کروبی و خانواده ي كروبي خصوصا در دو سال گذشته و پس از آغاز حصر تشکر کرد. فاطمه کروبی همچنین شرحی از آخرین وضعیت مهدي كروبي بيان كرد.

در ادامه ي اين نشست، عبدالله نوری ضمن انتقاد از نحوه ی برخورد با میرحسین موسوی و مهدی کروبی و خانواده هاي رنجديده ي این بزرگواران در تجلیل از شخصیت مهدی کروبی گفت: "آقای کروبی یکی از چهره های ارزشمند صحنه ی سیاسی ایران و از سرمایه های گرانقدر انقلاب است. ایشان چه در دوران مبارزه در پیش از انقلاب و چه در دوران مسئولیت های پس از انقلاب با سرمایه ی صراحت و صداقت در راه خدمت به کشور گام برداشته است."

وی با تاکید بر مراتب «تدین» و «سلامت نفس» مهدي كروبي، افزود: "روحیه ی قوی، مبارز و سرشار از امید از خصوصیات بارز آقای کروبی است. ایشان با همین روحیه و بدون ادعا و جنجال و خیلی مواقع در عین مظلومیت در راه دفاع از حقوق ملت کوششی پیگیر و صادقانه داشته است."

عبدالله نوری همچنین با انتقاد از روند برخورد با نیروهای موثر و دلسوز گفت: "با وجود آن که مدام صحبت از بزرگداشت ارزشهای انقلاب می شود، ولی روند طرد و انزوای شخصیت های اصیل انقلاب پایان نمی پذیرد. چنانچه بیشتر چهرههای برجسته انقلاب، هر کدام، از نگاه گروهی مسئله دار بوده و یا شده اند، پس نمایندگان راستین ارزشهای انقلاب چه کسانی اند؟ این چگونه دلسوزی برای انقلاب است که به بهانهی آن، شخصیت های انقلاب به مرور حذف می شوند و حالا هم شاهد همان برخوردهای تند و افراطی با آقایان موسوی و کروبی هستیم؟"

عبدالله نوری سپس با اشاره به برخوردهایی که در این روزها با خانواده این بزرگواران صورت گرفته است، افزود: "شنیدن چنین خبرهایی به لحاظ روحی و عاطفی شدیدا انسان را متاثر و اندوهگین می سازد. فرزندان مظلوم این بزرگوران به ویژه دختران آقای میرحسین موسوی و همچنین حسین آقا، درحالی مورد بدرفتاری قرار می گیرند و حتی در خانه ي خویش نیز احساس امنیت نمی کنند و فضای خصوصی آنها مورد اهانت قرار می گیرد، که در سالهای گذشته با شکیبایی و بردباری، تمام تالمات روحی و مشکلات حاصل از حصر پدر و مادر عزیز خود را تحمل کرده اند. آیا رواست که به جای دلجویی و همدلی با این عزیزان، به عنوان خانواده هايي که رنج طولانی سالهای انقلاب را به جان خریده و از خوشی ها گذشته اند و در شرایط سخت جدایی از عزیز ترین عزیزانشان به سر می برند، مورد آزار قرار گیرند؟ آیا آموزه های قرآنی و دینی اینگونه بدرفتاری ها و بداخلاقی ها را تایید می کنند؟ اميد كه خدای ناخواسته دست هایی پشت پرده، برای گسترش خصومت ها و دامن زدن به اختلافات، این جریانات را هدایت نکنند، زیرا هر چه انسان فکر می کند حتی برای حکومت هم این نوع بدرفتاری ها هیچ نتیجه ي مثبتی در بر ندارد."

عبدالله نوری در ادامه ی سخنان خود گفت: "گویا برای تقسیم بندی خوب و بد معیاری جز دوری و نزدیکی افراد و جریانات به حاکمیت وجود ندارد و اگر کسی به تمامی اقدامات حاکمیت مهر تایید نزند، به گمان برخی، منافق و ضدانقلاب یا فتنه گر و خائن و برانداز و عامل اسرائیل و آمریکاست. در حالیکه این نوع برخورد با منتقدان دلسوز، خودش یک سیاست منافق پرور است که افراد را به نفاق و دورویی و تایید دروغین سخنان و عمل حاکمان می کشد و در نهایت آسیب و ضربه این نفاق به خود حکومت وارد می آید.


جمع کثیری از ایرانیان نه تنها آقایان موسوی و کروبی را فتنه گر نمی دانند، بلکه آنان را دلسوزان مردم و کشور می دانند.

عبدالله نوری در ادامه سخنان خود افزود: "جمع کثیری از ایرانیان نه تنها آقایان موسوی و کروبی را فتنه گر نمی دانند، بلکه آنان را دلسوزان مردم و کشور می دانند. حال با اتهام زدن و از میدان به در کردن و تهدید و ارعاب، چنانچه از این خیل عظیم، برخی تحت فشار سنگین و اتهام زدن ها به ظاهر از مواضع خود برگشتند، آیا درون آنها و فهم آنها را می توان تغییر داد؟ اینگونه برخورد با منتقدان دلسوز و مسالمت جو، ویروس نفاق را به مغز استخوان جامعه و حکومت تزریق می کند."

عبدالله نوری اضافه کرد: "حفظ و تقویت جمهوری اسلامی در گرو این است که همه در برخورد با یکدیگر و درجهت تقویت منافع ملي، گفتگو و تعامل بر اساس عقل، منطق و قانون را، جایگزین برخوردهای قهرآمیز و حذفی کنیم. بدون شک اینکه منتقدان مسالمت جو و قانون مدار بتوانند بدون واهمه و نگرانی حرف و عقاید خودشان را مطرح کنند و مجبور به سکوت نشوند، در بلندمدت بیش از همه به سود نظام و البته كشور خواهد بود. وقتی با سران و سردمداران شرق و غرب می توان مذاکره و تعامل نمود، آیا نمیتوان همین شیوه ی مذاکره و تعامل را، آن هم در شرایطی که کشور زیر بار انواع و اقسام فشارهاست با نیروهای منتقد و دلسوز نیز در پیش گرفت؟"

در همین راستا عبدالله نوری افزود: "اگر با احترام به عقاید و اندیشه های گوناگون از همه ی نیروها در جهت مصالح و منافع ملی استفاده می شد به نتایج بهتری می رسیدیم تا اینکه بسیاری از نیروها و مدیران و فعالان عرصه های گوناگون، به دلیل داشتن نظراتی متفاوت با نظرات بخشي از جریان حاکم، با استفاده از سیاست های حذفی و در خیلی از موارد همراه با انگ زدن های غیراخلاقی در رسانه ها، به حاشیه رانده و یا به حصر و زندان افکنده شوند. متاسفانه این رویه سبب شده است که فضای سیاسی و اجتماعی حاکم بر کشور به جای همدلی و نشاط برای پیشرفت و آبادانی، از تقابل، دشمنی و اتهام پراكني پر شود."

عبدالله نوری با بيان اينكه «در شرایط کنونی ما انذار و هشدار به جریان حاکم را وظیفه ی خود می دانیم» افزود: "زمانی که از یک سو موج فزاینده تحریم ها و مشکلات روز افزون اقتصادی، کشور را تهدید میکند و از سوی دیگر برخی از مخالفان خارج نشین همسو با گروهی از سیاستمداران و عوامل کشورهای بیگانه، آشکارا از براندازی جمهوری اسلامی و یا حتی تجزیه ی کشور سخن می گویند آیا نباید باعث هشدار به جریان حاکم باشد و آیا حاکمیت برای تقویت منافع ملی و کاهش خطر بدخواهان و خشونت طلبان نباید در صدد استفاده از تمامی نیروهای دوستدار و دلسوز کشور باشد؟ در چنین وضعیتی دوراندیشی و احتیاط اقتضا می کند که فضا برای طرح خواسته ها و مطالبات و شنیده شدن صدای منتقدان در داخل باز شود تا بهانه از دست نیروهای برانداز گرفته شود."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


چنانچه جریان حاکم صدای نیروهای منتقد و مسالمت جو را برنتابد، در مقابل خود تنها یک صدا را می یابد که با تمامی توان درجهت براندازی نظام و گسترش خشونت تلاش می کند.

عبدالله نوری سپس با طرح این سوال که «آیا به بن بست رساندن خط اصلاح طلبی راه را برای براندازان هموار تر نمیکند؟» افزود: "چنانچه جریان حاکم در مقابل صدای رسای خود و رسانه های در اختیار خویش، صدای نیروهای منتقد و مسالمت جو را برنتابد و در سایه برخوردهای حذفی و امنیتی رفته رفته صدای آن ها به خاموشی بگراید، در مقابل خود تنها یک صدا و رسانه را می یابد که دائم با تمامی توان درجهت براندازی نظام و گسترش خشونت طلبی، آشوب و هرج و مرج و تجزیه طلبی تلاش می کند. بنابراین حکومت برای جلوگیری از گسترش و ترویج صداهای طالب خشونت و طرح های براندازانه باید راه را برای گفتمان نیروهای منتقد مسالمت جو و قانون مدار هموار کند."

عبدالله نوری با تاکید بر اینکه «باید آنچه به صلاح کشور است گفته شود» ادامه داد: "برای اینکه در آینده عذر و بهانه ای برای جریان حاکم نباشد و ما نیز در برابر وجدان خود و نسلهای آینده بیش از این شرمنده نباشیم، حرف خود را می زنیم و خدا را بر اعمال و گفتارمان شاهد و گواه می گیریم که آنچه را كه در نظرمان، به صلاح کشور و خواست مردم و در جهت منافع ملي مي دانيم بيان مي كنيم و توقع و انتظاري هم جز رعایت حقوق و خواست مردم، بهبود وضع کشور، تأمین مصالح ملی و تأمین حداقل شرایط زندگی برای عموم شهروندان، همراه با حفظ شأن و کرامت انسانی ايشان که شایسته ی ملت بزرگ ایران است، نداریم.

عبدالله نوری در پايان ضمن ابراز امیدواری نسبت به آینده ی جریان اصلاحات و جنبش سبز و با تکرار خواست آزادی آقایان ميرحسين موسوی و مهدي کروبی و خانم رهنورد و ديگر زندانیان سیاسی گفت: "آقایان کروبی و موسوي و بسياري از زندانيان سياسي هم صدا با جریان اصلاحات و جنبش سبز نسبت به سیستم اداره ي کشور در حوزه های گوناگون نظیر اقتصاد، سیاست داخلی، سیاست خارجی و نحوه تعامل با منتقدان حاکمیت، انتقاد دارند ولی در همه حال مدافع جمهوری اسلامی هستند، مدافع سرسخت حقوق ملت ایران در داخل و در صحنه بین الملل هستند، با تجزیه ایران مخالف هستند، با تحریمها مخالف اند، با حمله نظامی به ایران مخالف اند، همانگونه که با عوامل و تصمیمات به وجود آوردنده این تهدیدات نیز مخالف اند و اين بدان معناست که می توان در مسیر مشترکات گام برداشت و اختلافات را کاهش داد، چرا كه اگر این اتفاق نیافتد، نهايتا هم نظام، هم كشور و هم مردم آسيب جدي خواهند دید."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016