چهارشنبه 2 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دستگيری بيش از ۱۰۰ فعال چپ در ترکيه

پليس ترکيه در حملاتی هم‌زمان بيش از ۱۰۰ نفر از فعالان چپ از جمله مسئولان اتحاديه‌های کارگری را در سراسر کشور دستگير کرد. اين اقدام در پی حمله انتحاری يک فعال چپ به سفارت آمريکا در آنکارا انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، ۱۳ بهمن، "اجويت سانلی"، با منفجر کردن خود در برابر سفارت آمريکا در آنکارا، يک نگهبان ترک را به‌همراه خود به کام مرگ برد. دو نگهبان ديگر و يک زن نيز زخمی شدند. اين دومين سوءقصد خونين به نهادهای ديپلماتيک آمريکا طی پنج ماه گذشته است. سانلی عضو يک سازمان ممنوعه‌ی چپ افراطی موسوم به "جبهه آزادی انقلابی خلق" بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين حمله پس از آن اتفاق افتاد که ترکيه در ماه ژانويه ده‌ها نفر از اعضای "جبهه آزادی انقلابی خلق" را دستگير کرد. اين گروه از اواخر دهه‌ی ۱۹۷۰ در شمار زيادی از حملات مسلحانه، از جمله بمب‌گذاری انتحاری و ترور شخصيت‌ها دست داشته است. جبهه آزادی انقلابی خلق از سوی ترکيه و آمريکا در ليست تروريستی قرار دارد و در شش ماه اخير نيز يک سری حملات مرگ‌بار به قرارگاه‌های پليس داشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


"جبهه آزادی انقلابی خلق" در بيانيه‌ای مسئوليت حمله را برعهده گرفت و واشنگتن را متهم کرد که از ترکيه به عنوان "برده‌ی خود" استفاده می‌کند. در اين بيانيه همچنين از رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه، به عنوان "عروسک خيمه‌شب‌بازی" آمريکا نام برده و هشدار داده شد که او نيز اکنون يکی از اهداف حملات آن‌هاست.

در اين بيانيه همچنين به آمريکا گفته شد تا سپر موشکی پاتريوت را از ترکيه خارج کند. اين سپر موشکی برای حفاظت از مناطق مرزی اين کشور در برابر حملات سوريه مستقر شده است. ترکيه عضو پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) و يکی از همپيمانان آمريکا در خاورميانه است. گروه‌های چپ ترک به شدت به آن‌چه تاثير امپرياليسم بر ترکيه می‌نامند معترض‌اند.

اعتراض حزب چپ به "امپراطوری ترس" دولت ترکيه

پليس ترکيه دستور دستگيری ۱۶۷ نفر در ۲۸ استان کشور را صادر کرده که در حمله روز سه‌شنبه بيش از صد تن از آن‌ها از جمله اکمان سيمسک، يکی از مسئولان ارشد کنفدراسيون اتحاديه‌های کارکنان بخش عمومی (KESK) ، دستگير شدند. در پی اين دستگيری‌ها کنفدراسيون اتحاديه‌های کارکنان بخش عمومی خواستار آزادی اعضای بازداشت شده خود شد.

اين گروه اعلام کرد که "بر اساس اطلاعات به دست آمده از سوی کنفدراسيون، بيش از ۱۰۰ نفر دستگير شده‌اند،" اما روشن نکرد که چه تعداد از دستگيرشدگان عضو کنفدراسيون اتحاديه‌ها هستند.

بنا به گزارش‌های محلی تقريبا نيمی از افراد دستگير شده از استانبول هستند.

کنفدراسيون اتحاديه‌های کارکنان بخش عمومی با سرزنش اقدام پليس حزب اسلام‌گرای "عدالت و توسعه" را به ايجاد "امپراطوری ترس" متهم کرد. رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه يکی از رهبران اصلی اين حزب است.

به گزارش دويچه وله، کنفدراسيون اعلام کرد که «عليه سياست‌های فاشيستی دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه برمی‌خيزد و در برابر عاملان ظلم و سرکوب سر فرو نمی‌آورد.»

به گفته کنفدراسيون اتحاديه‌های کارکنان بخش عمومی در يک سال گذشته ۵۹ نفر از اعضا و رهبران اين گروه به علت فعاليت‌های اتحاديه‌ای خود دستگير شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016