جمعه 4 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

'نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز'

آژانس اتمی سازمان ملل متحد می گوید ایران نصب ۱۸۰ دستگاه سانتریفیوژ پیشرفته را برای غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای نطنز آغاز کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش بی بی سی آژانس اتمی سازمان ملل متحد می گوید ایران نصب ۱۸۰ دستگاه سانتریفیوژ پیشرفته را برای غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای نطنز آغاز کرده است.

آمریکا گفته، چنین گزارشی در صورت واقعیت "یک گام تحریک آمیز دیگر" است.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته ایران در پی تقویت موقعیتش پای میز مذاکره با گروه ۱+۵ است.

قرار است هفته آینده دور تازه‌ای از مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در قزافستان آغاز شود.

قدرت‌های غربی از این نگرانند که ایران به دنبال تکنولوژی تولید تسلیحات هسته‌ای باشد و ایران می‌گوید غنی‌سازی اورانیوم را تنها برای مصارف غیرنظامی پیش گرفته است.
'هیچ دلیلی حاکی از تغییر مسیر فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود ندارد'

آژانس اتمی سازمان ملل متحد هر فصل یک گزارش درباره وضعیت بازرسی‌هایش در برنامه هسته‌ای ایران منتشر می‌کند.

گزارش تازه که نسخه‌ای از آن به دست بی بی سی رسیده است هنوز رسما منتشر نشده است.

در این گزارش آمده: "رییس آژانس اتمی سازمان ملل متحد نمی‌تواند در این مرحله پاسخی درباره پرسش‌های مطرح درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران و یا جهت این برنامه ارائه کند."

این گزارش افزوده، علیرغم گفتگوهای بیشتر با ایران، هیچ پیشرفتی در زمینه پرسش‌های مطرح درباره برنامه هسته‌ای صورت نگرفته است.

آژانس اتمی سازمان ملل متحد در گزارش‌های قبلی خود نیز شکایت‌های مشابهی از ایران مطرح کرده بود و تهران عملا به دلیل عدم همکاری خود با این نهاد سازمان ملل متحد هدف تحریم های گسترده‌ای قرار گرفته است.

روز چهارم بهمن، ایران در نامه‌ای به آژانس اتمی سازمان ملل متحد اعلام کرد می‌خواهد مدل تازه‌ای از سانتریفیوژهای پیشرفته به نام "آی آر ۲ ام" را نصب کند.

این سانتریفیوژها می‌توانند با سرعتی دو تا سه برابر ماشین آلات فعلی اورانیوم را غنی کنند.

علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس اتمی سازمان ملل متحد در واکنش به این گزارش گفته است: "پیام اصلی این گزارش این است که بعد از ده سال بازرسی تمام عیار در ایران، هیچ دلیلی حاکی از تغییر مسیر فعالیت‌های ایران به سوی برنامه تسلیحاتی هسته‌ای وجود ندارد. پیام دیگر آن هم این است که فعالیت‌های هسته‌ای ایران بدون هیچ مشکلی تحت نظارت آژانس اتمی سازمان ملل متحد ادامه دارد."

ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: "نصب سانتریفیوژهای تازه، تشدید تنش‌های موجود و ادامه نقض تعهدات بین‌المللی ایران درقبال برنامه هسته‌ایش است."

اورانیوم برای کارآمد بودن در رآکتورهای هسته ای باید دست کم دو تا سه درصد غنی شده باشد اما برای تولید سلاح هسته ای به اورانیوم غنی شده ۹۰ درصد یا بیشتر نیاز است.

ایران به تازگی بخشی از اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی خود را به کلیک میله های سوخت کلیک تبدیل کرد که برخی از تحلیلگران آن را نشانه ای از حسن نیت ایران برای مذاکرات آتی قلمداد کردند و عده‌ای هم آن را تلاشی برای نگه داشتن اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی زیر خط قرمز اسرائیل توصیف کردند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل گفته، سانتریفیوژهای تازه می‌تواند زمان لازم برای تولید تسلیحات هسته‌ای در ایران را به یک سوم کاهش دهد.

دیوید آلبرایت کارشناس هسته ای در موسسه استراتژیک علوم و امنیت ملی در واشنگتن به بی بی سی فارسی گفت: "اگر ایران سه هزار سانتریفیوژ جدید خود را نصب کند و به کار بیاندازد، توانایی این سه هزار دستگاه برابر با ۹ تا ۱۵ هزار سانتریفوژ نسل قدیمی اش خواهد بود. این سه هزار سانتریفیوژ نسل جدید می تواند ظرفیت غنی سازی اورانیومی که ایران در تاسیسات نطنز دارد را دو برابر کند. این امر در بلندمدت بسیار نگران کننده است."

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده ایران هنوز فرصت دارد در گفتگوهای هفته آینده در قزاقستان به نگرانی های جامعه بین الملل پاسخ دهد.

تاسیسات هسته‌ای نطنز در استان مرکزی ایران یکی از نیروگاه‌های محل مناقشه ایران و آژانس اتمی سازمان ملل متحد است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016