یکشنبه 6 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بروجردی: نحوه ورود ایران به مذاکرات قزاقستان بستگی به رویکرد ۱+۵ دارد

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه آمریکا برخلاف معاهده NPT نسل جدید بمب‌های اتمی خود را آزمایش می‌کند گفت: نحوه ورود و تعامل ایران در مذاکرات قزاقستان بستگی به رویکرد ۱+۵ دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حاشیه جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس در جمع خبرنگاران به مذاکرات آتی ایران و 1+5 اشاره کرد و گفت: مذاکرات قزاقستان زمانی منجر به نتیجه می‌شود که علائم مثبتی از سوی طرف مقابل ایران مشاهده شود ؛ اگر 1+5 نشانه‌هایی از تعامل را داشته باشند تیم مذاکره کننده ایران مذاکرات را ادامه خواهند داد.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی تحریم‌های اقتصادی غرب و آمریکا علیه ملت ایران را ظلم به مردم ایران، غیر قانونی و غیر حقوقی می‌داند، تصریح کرد: واقعیت این است که با عملکرد صریح،شفاف و قانونی ایران در عرصه هسته‌ای، نیازی به تحریم‌های غرب نبود چراکه ایران عملکردی روشن مطابق با NPT دارد و تمام فعالیتهایش ذیل دوربینهای آژانس است.

بروجردی با بیان اینکه یکی از مطالبات تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات قزاقستان رفع و لغو تحریم‌ها خواهد بود، گفت: آمریکایی‌ها ماده 6 معاده NPT را زیر پا گذاشته‌اند و به آن عمل نمی‌کنند؛ امریکا طبق ماده 6 NPT می‌بایست فعالیتهای هسته‌ای خود را کاهش و سلاح‌های اتمی را نابود می‌کرد اما این کشور نه تنها چنین کاری نکرده بلکه فعالیتهای هسته‌ای را گسترش داده و نسل جدید بمب‌های اتمی خود را آزمایش کرده است که این خلاف معاهده NPT است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به تکاپو و بحران سازی مداخله جویانه آمریکا در سوریه اشاره کرد و گفت: به اذعان صهیونیست‌ها و کارشناسان آمریکایی، آمریکا در بحران سوریه اثر گذار بوده و در سوریه از ایران شکست خورده است.

خبرنگاری از بروجردی درباره بسته پیشنهادی تهران به 1+5 پرسید که رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ گفت: بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران بارها به 1+5 عرضه شده است؛ ما تأکید می‌کنیم اگر غربی‌ها اهل تعامل باشند زمینه تعامل از سوی ما در مذاکرات وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا موضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات قزاقستان تغییر خواهد کرد، پاسخ داد: این بستگی دارد به رویکرد طرف مقابل. اگر در مذاکرات قزاقستان آنها تکرار مکررات کنند روشن است که تعاملی صورت نخواهد گرفت اما اگر بجای تقابل، تعامل کنند ما اهل تعامل هستیم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بروجردی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی درباره تحقیق و تفحص از دبیرخانه جنبش عدم تعهد پرسید، گفت: جمعی از نمایندگان تحقیق و تفحص از دبیرخانه جنبش عدم تعهد را طبق روال قانونی پیگیری و به هیئت رئیسه ارایه خواهند کرد و ما این موضوع را در جلسه عصر امروز کمیسیون بررسی خواهیم کرد چرا که برای مجلس استفاده از ظرفیت 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد مهم است .

وی با بیان اینکه ایران باید از ظرفیت ریاست موقت در جنبش عدم تعهد استفاده پویا و فعال کند، افزود: متأسفانه ماه‌ها از اجلاس غیرمتعهدها می‌گذرد اما وزیر خارجه از تشکیل دبیرخانه جنبش عدم تعهد هیچ اطلاعی ندارد و نمایندگان می‌خواهند تابلوی روشن و شفافی از دبیرخانه جنبش عدم تعهد به مردم ارائه شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016