شنبه 12 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
5 آذر» بیش از یکصد تن در آتش‌سوزی کارخانه پوشاک در بنگلادش کشته شدند
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درگیری معترضان و پلیس بنگلادش دست کم ٣ کشته داشت

بی بی سی ـ ادامه اعتراضات به حکم اعدام دلاور حسین سعیدی، رهبر اسلامگرای بنگلادشی به خشونت کشیده شد.

بنا به اعلام پلیس امروز ٢ مارس (١٢ اسفند) و در سومین روز اعتراضات، درگیری معترضان و پلیس دست کم ٣ کشته بر جای گذاشت، علاوه بر این ده‌ها نفر نیز در این درگیری‌ها زخمی شده‌اند.

دادگاه جرایم جنگی بنگلادش روز پنج‌شنبه دلاور حسین سعیدی، نفر دوم جماعت اسلامی، بزرگترین حزب اسلامگرای بنگلادش را به اعدام محکوم کرد. او به ارتکاب جرایم جنگی در خلال جنگ‌ استقلال بنگلادش از پاکستان در سال ١٩٧١ محکوم شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این حکم موجی از اعتراضات را به دنبال داشته که در جریان آن تاکنون ٤٦ نفر کشته شده‌اند.

علاوه بر آقای سعیدی هفت نفر از دیگر رهبران جماعت اسلامی هم در دادگاه جنایات جنگی محاکمه می‌شوند.

معترضان به حکم اعدام اقدام به بستن راه‌ها کرده‌اند و پلیس نیز برای متفرق کردن آنان از گاز اشک‌آور استفاده کرده است.

در عین حال گروه‌هایی هم با برگزاری تظاهراتی خواهان اجرای حکم اعدام دلاور حسین سعیدی شده‌اند.

جنگ استقلال

جماعت اسلامی در جریان جنگ استقلال بنگلادش از پاکستان در سال ١٩٧١ به نیروهای پاکستانی کمک می‌کرده است، اما این گروه ارتکاب جنایت در خلال این جنگ را رد می‌کند.

بنگلادش می‌گوید که در جریان جنگ استقلالش از پاکستان ٣ میلیون نفر کشته شدند، ٢٠٠ هزار زن مورد تجاوز قرار گرفتند و میلیون‌ها نفر ناگزیر به مهاجرت به هند شدند.

این جنگ بین کشور پاکستان و پاکستان شرقی (بنگلادش کنونی) آغاز شد و پس از گذشت ٩ ماه با مداخله هند پایان گرفت.

جنگ پس از آن بروز پیدا کرد که پاکستان عملیاتی علیه روشنفکران، دانشجویان و شهروندان معترض بنگلادشی به راه انداخت. آنان خواهان به رسمیت شناخته شدن نتایج انتخاباتی بودند که در آن برای اولین بار حزبی از پاکستان شرقی به پیروزی رسیده بود.

بنگلادشی‌ها در مقابل به جنگ چریکی علیه نیروهای پاکستانی روی آوردند و در این مقابله از حمایت‌های هند نیز بهره‌مند می‌شدند. حمایت هند از استقلال‌طلبان بنگلادشی باعث شد که پاکستان عملیاتی به نام چنگیزخان را علیه هند انجام دهد، که سرآغاز جنگ‌ ١٣ روزه هند و پاکستان بود.

جماعت اسلامی و هوادارانش می‌گویند که دادگاه‌های کنونی جنایات جنگی انگیزه‌های سیاسی دارند و دولت می‌خواهد از طریق آنها مخالفان را عقب براند.

دولت بنگلادش این اتهام را با جدیت رد می‌کند.

بنگلادش با بیش از ١۵٠ میلیون نفر جمعیت هشتمین کشور پرجمعیت جهان محسوب می‌شود و با درآمد سرانه نزدیک به ٧٠٠ دلار در سال (به قیمت‌های جاری) یکی از کشورهای کم‌درآمد جهان است که در رتبه صد و پنجاه و یکم درآمد سرانه جهان قرار دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016