چهارشنبه 23 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هفت مرد در عربستان اعدام شدند

بی بی سی ـ هفت مرد در عربستان به رغم درخواست‌های گروه‌های حقوق بشری و گزارشگران سازمان ملل اعدام شده‌اند.

شاهدان گفته‌اند که این افراد در شهر ابها در جنوب عربستان تیرباران شده‌اند. این بار بر خلاف رویه معمول در عربستان سعودی است که محکومان به اعدام را گردن می‌زنند.

این هفت نفر در سال ۲۰۰۹ در ارتباط با اتهام ایجاد یک گروه برای دست زدن به سرقت‌های مسلحانه از جواهرفروشی‌ها مجرم شناخته و به اعدام محکوم شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روز سه شنبه، ۱۲ فوریه گروهی از کارشناسان مستقل سازمان ملل از مقام‌های عربستان سعودی خواستند تا حکم اعدام این افراد را به اجرا در نیاورند.

آنها اظهار داشتند که گفته شده شواهد و مدارک علیه این افراد جعل شده و آنها در جریان محاکماتی غیرمنصفانه به اعدام محکوم شده‌اند.

خوان مندز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد شکنجه گفته است که نگرانی‌های جدی در مورد ادعا بدرفتاری با این افراد و حتی شکنجه برای اجبار آنان به اعتراف وجود دارد.

آقای مندز گفته است که اگر این ادعاها تائید شوند، ناقض تعهدات بین‌المللی عربستان خواهند بود.

کریستوف هینز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های خودسرانه و فراقانونی نیز گفته است که در کشورهایی که هنوز مجازات اعدام را لغو نکرده‌اند، اشد مجازات تنها در صورت برگزاری دادگاه عادلانه باید صادر شود.

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل نیز اعدام این افراد را "بی‌رحمی مطلق" خوانده و گفته است دو نفر از اعدام‌شدگان در هنگام ادعای ارتکاب جرم، نوجوان بوده‌اند.

انتظار می‌رفت حکم اعدام این افراد از طریق گردن زدن به اجرا در بیاید اما گزارش‌های تائید نشده‌ای طی چند روز اخیر منتشر شده حاکی از اینکه مقام‌های سعودی به دلیل کمبود جلاد برای اجرای احکام گردن زدن، احکام اعدام را با تیرباران به اجرا می گذارند.

در سال ۲۰۱۲ حداقل ۶۹ نفر در عربستان اعدام شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016