گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! علی اصغر حاج سيدجوادی: زيباترين نوشته برادرم نامه عذرخواهی بود که به ملت ايران نوشتجرس ـ احمد صدر حاج سيدجوادی، از بنيانگزاران نهضت آزادی ايران و فعالان نهضت مقاومت ملی بود؛ او فارغ التحصيل دکترای حقوق و علوم سياسی؛ دادستان پايتخت در ابتدای دهه ۴۰؛ وکيل بسياری از فعالان سياسی و روحانيان (ازجمله حجت الاسلام خامنه ای و آيت الله منتظری ) در دوران پهلوی؛ از تدوين کنندگان و نويسندگان پيش نويس قانون اساسی جمهوری اسلامی؛ وزير کشور و وزير دادگستری در دولت موقت مهندس بازرگان؛ نماينده مجلس شورای ملی (مجلس اول پس از انقلاب ۵۷)؛ سرپرست دائره المعارف تشيع؛ عضو کميته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه؛ برنده قلم طلايی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در سال ۱۳۸۸؛ و مسن ترين کنشگر سياسی در ايران بود. حاج سيد جوادی روز دوشنبه(۱۲ فروردين) پس از يک دوره بيماری در حاليکه دغدغه مردم و کشورش را داشت دار فانی را وداع گفت. علی اصغر حاج سيد جوادی برادر مرحوم دکتر احمد صدر حاج سيدجوادی در گفت و گو با "جرس" از علاقه و نگاه برادرش به سياست می گويد: "آقای صدر يک نگاه ملی به سياست داشت و بسيار علاقمند به زندگی توده مردم بود. در يک کلام او يک انسان دوست و اومانيست بود. او همزمان با زمان ملی شدن صنعت نفت به رهبری دکتر مصدق وارد عرصه فعاليت های سياسی شد. با وجود اينکه پروانه وکالت داشت اما همانند يک روشنفکر آزاده نسبت به مسائل روز جامعه حساس بود. البته اين نگاه طبيعی بود زيرا او متعلق به يک خانواده فرهنگی و آگاه به مناسبات زمان بود. تا ماههای آخر زندگی اش تا جايی که در توانش بود قلم زد، تا دينی که به مردم و کشور داشت را ادا کند. به نظر من يکی از زيباترين نوشته های ايشان نامه عذرخواهی بود که به ملت ايران نوشت. آن نامه نشان داد که او صميمانه قصد خدمت داشته و هيچ نگاهی به قدرت نداشته است." احمد صدر حاج سيدجوادی سال گذشته با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به مردم ايران، از آنها پوزش خواسته و نوشته بود: "آنچه در اين لحظات برای راقم اين سطور تاسفانگيز بوده و جای عذرخواهی دارد، نه مبارزه با نظام خودکامه پهلوی يا همکاری با روحانيت يا پذيرش مسئوليت يا واگذاری قدرت به تشنگان آن است، که اگر يک بار ديگر نيز خداوند حيات دوباره عطا فرمايد، سرنوشتی را جز مبارزه با ظلم، تلاش برای آزادی و حاکميت ملت ايران و رشد و تعالی اخلاق برنخواهم گزيد. تاسف اينجانب از اين حقيقت مايه میگيرد که تمامی روشنفکران در برهه انقلاب ۱۳۵۷، از دستيابی به وحدت و بسط و گسترش نهادهای مدنی و سياسی مدرن در مقابل شبکههای سنتی اجتماعی درک درستی نداشتند. اگر ما پس از پيروزی انقلاب، همچنان شانه به شانه ايستاده و دست در دست هم، استبداد را نشانه گرفته بوديم و مشکلات را در سقوط شاه خلاصه نمیديديم، امکان بازتوليد استبداد و فرو افتادن از استبداد سياسی به استبداد دينی به اين سان راحت و کمهزينه صورت نمیپذيرفت." علی اصغر حاج سيد جوادی می افزايد: "اگرچه بر سر مسائل سياسی با هم اختلاف نظر اساسی داشتيم اما هر دو در يک مسير يعنی مسير آزادی و حقوق انسانی و مخالفت با حکومت استبدادی قدم بر می داشتيم. ما طبق سنت های رايج فرهنگی ايرانی يک نوع احترام متقابل به عقايد يکديگر قائل بوديم. وجه مشترک ما علاقمندی به نهضت ملی شدن نفت بود و بعدها که من از روش حزب توده سرخورده شدم به همديگر نزديکتر شديم. در اين نظر با هم اشتراک داشتيم که مردم در مذهب و نوع زندگی آزاد هستند و در مسئله حقوق با هم مشترکند." Copyright: gooya.com 2016
|