یکشنبه 18 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۶ شکایت تازه از سعید مرتضوی، متهم جنایت کهریزک

پرونده قضات متهم و تعلیقی بازداشتگاه کهریزک با مشخص‌نبودن زمان برگزاری چهارمین جلسه رسیدگی در انتظار است، اما شش شکایت تازه به پرونده اتهامی سعید مرتضوی افزوده شده است.

پیمان حاج‌محمود‌عطار از وکلای دادگستری و یکی از شاکیان مرتضوی گفته است که کیفرخواستی بابت شکایت همه ما (در مجموع شش نفر آقایان پالیزدار، ترابی، آجیلی، رضاخواه، قائمی‌نسب و من) در شکایت‌هایی جداگانه انجام داده‌ایم تنظیم شده و به دادگاه تقدیم شده است.

وی با اشاره به اتهامات سعید مرتضوی در فروش سوالات کنکور گفته است: پس از علنی شدن گزارش و انتشار آن مرتضوی برای تحت شعاع قرار دادن پرونده اتهامی‌اش عملکرد اعضای تیم مستقر در کمیته تحقیق و تفحص را جرم‌انگاری کرد و اول از همه هم سراغ عباس پالیزدار آمد و گفت پالیزدار به روحانیت و برخی شخصیت‌ها افترا زده و باعث سلب امنیت شده و اسناد محرمانه دولتی را افشا کرده است.

قاضی مدیر‌خراسانی، قاضی پرونده قضات کهریزک، دیروز اعلام کرد: هنوز تصمیمی برای جلسه بعدی دادگاه گرفته نشده و قرار است زمان جلسه بعدی پس از تشکیل جلسه او با هیات قضات همکارش اعلام شود؛ اما دادگاه کهریزک تنها دادگاهی نیست که در آن سعید مرتضوی باید پاسخگوی اتهامات متوجه خود باشد.

شکایت‌ها یکی‌یکی از راه می‌رسند؛ شکایت‌هایی که تازه نیستند، اما برگزاری دادگاه کهریزک این فرصت را فراهم کرده است کیفر خواستشان در دادگاه عمومی تهیه شود و روی میز قاضی قرار گیرند. دست‌کم شش شکایت که منتظر رسیدگی هستند و اتهامات بالقوه‌ای که به‌باور یکی از شاکیان می‌تواند از سوی دیوان عدالت اداری و به‌دلیل تمکین‌نکردن مرتضوی از حکم هیات عالی قضات دیوان عدالت اداری علیه او مطرح شود.

پیمان حاج‌محمود‌عطار از وکلای دادگستری و یکی از شاکیان مرتضوی است. با او درباره جزییات و پیشینه شکایت‌هایی که حالا در یک‌قدمی رسیدگی قرار دارند در گفت و گو با بهار گفته است:

شکایت‌های جدیدی که از سعید مرتضوی مطرح شده درباره چیست و از سوی چه کسانی طرح شده؟ گویا یکی از شکات خودتان هستید. این شکایت را خودتان مطرح کرده‌اید یا به وکالت از عباس پالیزدار؟

خودم شکایت کرده‌ام. آن هم به دلیل ماه‌هایی که بی‌دلیل در زندان سپری کرده‌ام.

زندانی برای چه؟ نقش مرتضوی به عنوان دادستان وقت تهران در زندانی شدن شما چه بوده؟

همان‌طور که اطلاع دارید سال ۸۵ پس از تصویب طرح تحقیق و تفحص مجلس از قوه‌قضاییه، کمیته‌ای در سازمان بازرسی کل کشور تشکیل شد؛ کمیته‌ای که مسئولیت آن را چند نفر از نمایندگان مجلس بر عهده داشتند و دبیری آن بر عهده عباس پالیزدار بود.

نقش شما چه بود؟

من به عنوان مشاور حقوقی آن کمیته تحقیق و تفحص در ساختمان سازمان بازرسی کل کشور مستقر شدم و البته پس از مدتی ارتباطم با کمیته قطع شد؛ گرچه کمیته به کارش ادامه داد. یکی از پرونده‌هایی که این کمیته به عنوان تخلف برخی قضات دادگستری به آن برخورد کرد، پرونده فروش سوالات دانشگاه آزاد بود؛ پرونده‌ای که مرتضوی به عنوان دادستان وقت تهران رسیدگی به آن را از مسیر اصلی‌اش خارج کرده و پرونده به نتیجه اصلی و مطلوب نرسیده بود.
چرا باید مرتضوی در پرونده فروش سوالات کنکور دانشگاه آزاد دخل‌و‌تصرف می‌کرد؟ چه انتفاعی داشت؟

توضیح مفصلی لازم دارد. اما اگر بخواهم خلاصه کنم باید بگویم حکایت این است که سال ۸۲ مراکز اطلاعاتی متوجه می‌شوند که چند مرکز آموزشی کنکور با برخی مسئولان دانشگاه آزاد ارتباط برقرار کرده‌اند و سوالات به‌صورت غیرقانونی به آن‌ها فروخته می‌شد. تیم ضابطان دادگستری آن‌ها را دستگیر کردند و پرونده‌هایی تشکیل دادند. پرونده متهمان اصلی در دادسرای تهران مطرح شد. همزمان مرتضوی، دادستان وقت تهران از سوی ریاست وقت دانشگاه آزاد به عنوان دانشجوی دوره دکترای آن به عضویت هیات علمی دانشگاه آزاد درآمد.
آن وقت مرتضوی با پرونده فروش سوالات چه کرد؟

پرونده اصلی که اقرار متهمان و مستندات بود مفقود شد و دیگر پیگیری نشد. مجلس سال ۸۴ متوجه موضوع شد و مرتضوی را دعوت کرد. ایشان متعهد شد به عنوان دادستان وقت تهران، پرونده بدلی را تشکیل دهد و با کسانی که متهم به خرید‌و‌فروش غیرقانونی سوالات کنکور بودند برخورد قانونی کند. پرونده بدلی تشکیل شد اما متهمان اصلی هیچ‌گاه تحت پیگرد قرار نگرفتند؛ بلکه متهمانی که ارتباطشان با متهمان اصلی بسیار کمتر بود دستگیر شدند و تحت پیگرد قرار گرفتند. با هدایت آقای مرتضوی پرونده با صدور کیفرخواستی عجیب‌و‌غریب به دادگاه فرستاده شد. دادگاه به ریاست قاضی سیامک مدیرخراسانی تشکیل شد و ایشان براساس مدارک و مستندات پرونده برای متهمان محکومیت‌هایی مانند جریمه سبک و بدل از حبس معین کردند. متهمان هم به سرعت جریمه‌ها را پرداخت کردند و پرونده مختومه اعلام شد. به این ترتیب مرتضوی به قولی که به نمایندگان مجلس داده بود به باور خود عمل کرد.

این ماجرا نکته‌ای بود که کمیته تحقیق و تفحص به دبیری عباس پالیزدار کشف کرد؟

بله، کمیته در تحقیق و تفحص خود به این پرونده رسید. خرداد ۸۸ هم محمد دهقان، سخنگوی کمیسیون، گزارش عملکرد کمیته را در صحن علنی مجلس خواند؛ گزارشی که تقریبا بازتاب رسانه‌ای خوبی داشت.

قرائت این گزارش که ربطی به دستگیری پالیزدار نداشت؟

از حدود شش ماه قبل از قرائت گزارش عباس پالیزدار با حضور در مراکز علمی و دانشگاهی در سخنرانی‌های خود مباحثی را مطرح و مطالبی منتسب به بعضی شخصیت‌های کشوری را افشا می‌کرد. کسی هم در این شش ماه معترض سخنان او از حیث انتشار اسناد محرمانه دولتی یا افترا یا نشر اکاذیب و عناوین مجرمانه دیگر نمی‌شد. او هم به سخنرانی‌های خود ادامه می‌داد؛ اما پس از قرائت گزارش کمیته تحقیق و تفحص که در آن برخی قضات از جمله آقای مرتضوی به عنوان متخلف معرفی شدند، ایشان از سوی کمیته به اعمال نفوذ و منحرف کردن مسیر دادرسی در مورد پرونده فروش غیرقانونی سوالات کنکور متهم شده بود. به نظر می‌رسد پس از علنی شدن گزارش و انتشار آن مرتضوی برای تحت شعاع قرار دادن پرونده اتهامی‌اش عملکرد اعضای تیم مستقر در کمیته تحقیق و تفحص را جرم‌انگاری کرد و اول از همه هم سراغ عباس پالیزدار آمد و گفت پالیزدار به روحانیت و برخی شخصیت‌ها افترا زده و باعث سلب امنیت شده و اسناد محرمانه دولتی را افشا کرده است.

گویا غیر از این هم نبوده است؟

اما شش ماه بود که پالیزدار آن حرف‌ها را می‌زد و کسی هم کوچک‌ترین اعتراضی نمی‌کرد؛ اما پس از آن گزارش پالیزدار را به عنوان مطلع احضار کردند و تفهیم اتهام و راهی زندان اوین شد.

چرا شما زندانی شدید؟ سخنرانی‌های پالیزدار چه ربطی به باقی افراد کمیته داشت؟

پس از دستگیری او، تمام افرادی که حتی مدت کوتاهی با او همکاری کرده بودند هم دستگیر شدند. از جمله من که در دو سال قبل از دستگیری تنها دو یا سه ماه با کمیته همکاری کرده بودم. به دستور آقای مرتضوی همه ما دستگیر شدیم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عاقبت آن بازداشت و پرونده شما در ارتباط با آنچه «باند پالیزدار» خوانده می‌شد، چه شد؟

هر یک پس از سپری کردن مدت زمانی آزاد شدیم.

یعنی برای همه متهمان پرونده پالیزدار حکم زندان دادند؟

ایشان از مشارکت در تشکیل باند همه ما را تبرئه کرد؛ اما بابت اتهامات دیگر حکم دو یا سه سال زندان دادند. از جمله خود من به دو سال زندان محکوم شدم؛ البته در مرحله تجدیدنظر بخش عمده‌ای از ما تبرئه شدیم و برخی محکوم شدند که حکمشان را می‌گذرانند. وقتی ما آزاد شدیم، چه آن‌ها که تبرئه شدیم و چه آن‌ها که محکوم شدیم، از قضات مرتبط از جمله آقای مرتضوی و غیره شکایت کردیم. امروز کیفرخواستی بابت شکایت همه ما (در مجموع شش نفر آقایان پالیزدار، ترابی، آجیلی، رضاخواه، قائمی‌نسب و من) در شکایت‌هایی جداگانه انجام داده‌ایم تنظیم شده و به دادگاه تقدیم شده است.

پرونده شکایت شما در چه مرحله‌ای است؟

پرونده به دادسرای انتظامی قضات رفته است؛ چون پرونده قاضی باید ابتدا در دادسرای انتظامی قضات رسیدگی شود. در دادسرای انتظامی قضات شکایت ما وارد دانسته شده است. قضات بابت شکایت ما تعلیق شده‌اند. از جنبه عمومی و کیفری پرونده به دادسرای عمومی آمده و این دادسرا هم شکایت ما را وارد دانسته است. حالا منتظریم پرونده به دادگاه برود.

پس شما شکایتتان را پیش از کلید خوردن دادگاه کهریزک مطرح کرده بودید. برگزاری این دادگاه چه تاثیری بر روند پرونده شکایتتان داشت؟

بله، ما قبل از پرونده کهریزک شکایت کرده بودیم. منتها رسیدگی دادسرای انتظامی قضات تقریبا با برگزاری دادگاه کهریزک تقارن پیدا کرده بود.
فکر می‌کنید برگزاری دادگاه کهریزک روند رسیدگی به شکایت شما را تسریع کرد؟
بله، موثر بود.

برخورد دستگاه قضایی با پرونده شکایتتان از مرتضوی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پرونده می‌توانست زودتر از این‌ها در دادسرای عمومی رسیدگی و به تصمیم‌گیری منجر شود. دیگر این‌که امیدواریم دستگاه قضایی به اتهامات دیگر ایشان هم رسیدگی کند، مثل ماجرای استمرار حضور ایشان در تامین اجتماعی برخلاف حکم هیات عمومی دیوان عدالت اداری و صدور دستورات مالی و اداری که جرم مشهود است یا این‌که با وجود غیرعلنی بودن دادگاه مرتضوی لایحه دفاعیه‌اش را علنی و منتشر می‌کرد.

در هر صورت پیش‌بینی شما از نتیجه شکایتتان چیست؟

درباره پرونده خودمان باید ببینیم نحوه رسیدگی دادگاه به پرونده به چه ترتیبی است. اگر رسیدگی به پرونده ما هم مثل پرونده کهریزک غیرعلنی اعلام شود، ممکن است مسیر دادرسی تا حدودی تحت‌الشعاع قرار گیرد که امیدواریم این‌گونه نباشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016