یکشنبه 25 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هزاران نفر در اسپانيا خواهان پايان سلطنت شدند

راديو زمانه ـ بيش از هشت هزار نفر امروز در مرکز مادريد عليه نظام سلطنتی در اسپانيا دست به تظاهرات زدند و خواهان برقراری جمهوری سوم در اين کشور شدند.

آن‌ها با هزاران پرچم‌ قرمز، طلايی و بنفش جمهوری‌خواهان فرياد می‌زدند "اسپانيا فردا جمهوری خواهد شد" و خواهان کار کردن خانواده سلطنتی شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آن‌ها همچون هر سال با شعار "نابودباد رژيم سلطنتی، زنده باد جمهوری سوم" امروز را که سالگرد جمهوری دوم اسپانيا است گرامی داشتند.

امسال مخالفت با سلطنت در اسپانيا با بحران اقتصادی يک سال اخير در اين کشور و قرار گرفتن خانواده سلطنتی در مظان سوء استفاده مالی همراه بود.

چندی پيش دستگاه قضایی اسپانیا به‌طور رسمی تحقیقاتی را علیه کریستینا، دختر پادشاه این کشور آغاز کرد. وی به مشارکت در تخلفات مالی همسرش متهم شده و بايد در تاریخ ۲۷ آوریل برای بازپرسی به دادگاه مراجعه کند.

طبق قانون اساسی اسپانيا، نظام حکومتی اين کشور، مشروطه‌ سلطنتی است، ولی این کشور در طول تاريخ خود دو بار حکومت جمهوری را تجربه کرده است.

جمهوری اول از ۱۱ فوریه ۱۸۷۳ تا ۲۹ دسامبر ۱۸۷۴ (۲۳ بهمن ۱۲۵۱ تا ۸ دی ۱۲۵۳) و جمهوری دوم از ۱۴ آوریل ۱۹۳۱ تا يکم آوریل ۱۹۳۹ (۲۶ فروردین ۱۳۱۰ تا ۱۱ فروردین ۱۳۱۸) در اسپانيا برقرار بوده‌اند.

هر دو جمهوری را مردم با رأی خود و طی انتخاباتی آزاد و بدون خون‌ریزی بر سر کار آوردند.

پس از جمهوری دوم و جنگ داخلی ۱۹۳۶-۱۹۳۹ به‌مدت ۳۶ سال حکومت ديکتاتوری فرانسيسکو فرانکو بر اين کشور حاکم شد.

دو روز پس از درگذشت فرانکو، در نوامبر ۱۹۷۵، خوان کارلوس، پادشاه کنونی اسپانيا، طبق قانونی که فرانکو وضع کرده بود، به پادشاهی رسید و از آن زمان با تدوين قانون اساسی جديد نظام دمکراتيک جايگزين حکومت ديکتاتوری فرانکو شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016