سه شنبه 27 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش‌های جهانی به انفجارهای بوستون

• انفجار بمب در بوستون سه‌ کشته و بيش از ۱۴۰ زخمی برجای گذاشت. پاپ فرانسيس، بان کی‌ مون و شماری از سياستمداران اروپايی انفجارها را محکوم کردند. پليس آمريکا در اين رابطه از يک دانشجوی عرب را بازجويی کرده‌ است.

دويچه وله ـ روز سه‌شنبه (۱۶ آوريل / ۲۷ فروردين) آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به وابستگان و خانواده‌های قربانيان انفجارهای بوستون ابراز هم‌دردی کرد و گفت: «هيچ بهانه‌ای اين حمله‌ی پليد به انسان‌های بی‌گناه را توجيه نمی‌کند، انسان‌هايی که برای شرکت در يک مراسم ورزشی صلح‌آميز گرد‌‌ آمده بودند.» صدراعظم آلمان ابراز اميدواری کرد که «هر چه زودتر عامل يا عاملان اين حادثه شناسايی و مجازات شوند».

گيدو وستروله، وزير امور خارجه‌ی آلمان نيز اظهار داشت که انفجارهای بوستون "شوک عميقی" بر او وارد کرده‌اند. او ضمن ابراز همدردی با مجروجان و خانوداده‌های آنان گفت، «آنچه که قرار بود برای ده‌ها هزار دونده و صدها هزار تماشاچی جشن ورزشی شادی‌برانگيزی باشد، به يک تراژدی تبديل شد».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روز دوشنبه (۱۵ آوريل / ۲۶ فروردين) دو انفجار پياپی در جريان دوی ماراتن بوستون دست‌کم سه کشته و بيش از ۱۴۰ زخمی برجای گذاشتند. به گزارش رسانه‌های آمريکايی بيشترين تعداد زخمی‌ها از تماشاگران مسابقه ماراتن بودند. حال ۱۷ تن از آنان وخيم گزارش شده است.

واکنش سياسمتداران اروپايی

روز سه‌شنبه همچنين کاترين اشتون، هماهنگ‌کننده‌ی ساست خارجی اتحاديه‌ی اروپا و مارتين شولتس، رئيس پارلمان اروپا در پيام‌های جداگانه‌ای انفجارهای بوستون را محکوم کردند. شولتس در پيام تويتر خود نوشت: «برای تروريسم هيچ گونه توجيهی وجود ندارد، ما در کنار دوستان آمريکايی‌مان ايستاده‌ايم.»

ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه انفجارهای بوستون را "جنايتی که نشانه‌ی بربريت است" خواند و از جهانيان خواست، برای مبارزه با تروريسم، به‌طور هماهنگ عمل کنند. پوتين در نامه‌ی تسليت به همتای آمريکايی خود آمادگی کشورش برای تحقيق و تجسس در باره‌ی اين حادثه را اعلام کرد.

پيشتر ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا و آندرس فوگ راسموسن، دبيرکل ناتو، نيز در واکنش‌هايی جداگانه نسبت به وقوع حادثه بوستون ابراز تاسف نموده و همدردی خود را با آسيب ديدگان و خانواده‌های آنها ابراز کرده بودند.

"حملات برنامه‌ريزی شده"

باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا انفجارهای بوستون را "حملات برنامه‌ريزی شده" ناميد و به هم‌وطنانش هشدار داد، در رابطه با محکوم‌نمودن عاملان و آمران اين حادثه تعجيل نکنند. او گفت: «ما هنوز به همه‌ی پاسخ‌ها دست پيدا نکرده‌ايم».

اندکی پس از اظهارات باراک اوباما، کاخ سفيد انفجارهای بوستون را حمله‌ای تروريستی خواند.

بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد و پاپ فراتسيس، رهبر کاتوليک‌های جهان نيز نسبت به انفجارهای بوستون واکنش نشان دادند. بان گفت: «اين خشونت بی‌معنا از اين جهت هولناک‌تر است که در جريان رويدادی ورزشی رخ داده است. رويدادی که به سبب آن مردم از کشورهای مختلف برای به نمايش گذاشتن نوعی از همبستگی گردهم می‌آيند.»

پاپ فرانسيس از شهروندان آمريکايی خواست، آرامش خود را حفظ کنند و بدی را با بدی پاسخ ندهند.

بازجويی دانشجوی سعودی

به گزارش خبرگزاری آلمان، پليس فدرال ايالات متحده (اف بی آی) در رابطه با انفجارهای بوستون يک دانشجوی عرب را مورد بازجويی قرار داده است. در اين گزارش آمده است که به احتمال زياد منزل اين دانشجو نيز بازرسی شده و پليس چند کارتن از منزل او خارچ کرده است.

خبرگزاری آلمان تاکيد می‌کند که دانشجوی سعودی دستگير نشده است و هنوز هيچ گروهی مسئوليت انفجارهای بوستون را به‌ عهده نگرفته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016