چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازداشت باقر اسدی دیپلمات برجسته وزارت ‌خارجه از اواخر اسفند ماه گذشته و دستگیری دو فعال سیاسی دیگر

تا کنون خانواده باقر اسدی نسبت به این دستگیری اظهار نظر نکرده اند. دفترنمایندگی سازمان ملل در نیویورک به درخواست رویترز در خصوص ادعای دستگیری آقای اسدی پاسخی نداده است. او در سال ۱۳۸۲ توسط کوفی انان عضوی از یک کمیته عالی رتبه برای بررسی رابطه جامعه مدنی با سازمان ملل بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرگزاری رویترز امروز گزارش داد که باقراسدی دیپلمات باسابقه وزارت خارجه از ماه مارس به عنوان بخشی از جریان سرکوب ناراضیان سیاسی پیش از انتخابات ریاست جمهوری خردادماه بازداشت شده است. باقراسدی که سابقه کار در دفتر نمایندگی ایران در نیویورک و همچنین ریاست مجموع گروه ۸۸ کشورهای درحال توسعه دراستانبول را به عهده داشته است، در میانه ماه مارس در تهران بازداشت شده است. منبعی که با رویترزسخن گفته اظهار داشته است که از علت این دستگیری خبری ندارند.

در همین مدت در کمتر از دو هفته، دو نفر از چهره های سرشناس نزدیک به جریان اصلاح طلب استان فارس در شیراز بازداشت شدند. چهار شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ جمیله کریمی، مشاور استاندار فارس در زمان دولت محمدخاتمی و عضو شورای مرکزی ائتلاف اصلاح طلبان استان فارس بازداشت شد. مهندس عبدالحمید معافیان رییس شورای هماهنگی اصلاح طلبان فارس و مدیر مجموعه ی فرهنگی احسان نیز از روز چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ توسط مامورین امنیتی بازداشت شده است.

تا کنون خانواده باقر اسدی نسبت به این دستگیری اظهار نظر نکرده اند. همچنین دفترنمایندگی سازمان ملل در نیویورک نیز به درخواست رویترز در خصوص ادعای دستگیری آقای اسدی پاسخی نداده است. او در سال ۱۳۸۲ توسط کوفی انان عضوی از یک کمیته عالی رتبه برای بررسی رابطه جامعه مدنی با سازمان ملل بود.

باقر اسدی در سال ۱۳۸۳ با انتشار یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز، اسدی نسبت به حضور محافظه کاران در قدرت هشدار داد. سال پس از آن محمود احمدی نژاد در انتخابات به پیروزی رسید. او نسبت به پیروزی محافظه کاران و عواقب آن هشدار داده بود. اسدی همچنین هشدار داده بود که محافظه کاران نسبت به حقوق بشر و ویژگی های جمهوری نظام جمهوری اسلامی بی توجهی خواهند کرد و وضعیت در این حوزه های بدتر خواهد شد.

یک منبع نزدیک به خانواده در مورد نحوه بازداشت جملیه کریمی به وب سایت جرس گفته است: «ایشان صبح چهارشنبه توسط عده‌ای لباس شخصی که خود را مامور اداره اطلاعات معرفی می‌کردند، در منزل خودشان بازداشت می‌شوند، منزلشان تفتیش و تعدادی از وسایل شخصی ایشان ضبط می‌شود. سپس به مدرسه و محل کار ایشان می‌روند و آن‌جا هم دفترشان را تفتیش و تعدادی از وسایل‌شان را ضبط می‌کنند. گفته شده که ایشان به پلاک صد [یازداشتگاه اطلاعات شیراز] منتقل شدند. قبلا هم کسانی که بازداشت شدند، به همان پلاک صد معروف منتقل شده‌اند.» جمیله کریمی سرانجام پس از ۱۵ روز ممنوع الملاقاتی،‌ توانست روز سه شنبه ۳ اردیبهشت برای اولین بار با یکی از برادرانش ملاقات کند.

درحالی که از محل بازداشت عبدالحمید معافیان هیچ گونه اطلاعی در دسترس نیست اما حدس و گمان ها بر این است که ایشان به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ [یازداشتگاه اطلاعات شیراز] منتقل شده است. خبرها حاکی از این است که ماموران امنیتی فشار فراوانی را بر رسانه ای نشدن خبر بازداشت ایشان بر خانواده شان آورده اند. او از حامیان سیدمحمدخاتمی دراستان فارس به شمار می رود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016