یکشنبه 15 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عارف: "نمی‌گذارند کار کنیم" احمدی‌نژاد با "نمی‌گذارند کار کنیم" خاتمی فرق دارد

به گزارش خبرگزاری ایلنا، معاون اول دولت اصلاحات می‌گوید در صورت حضور قوی اصلاح طلبان در انتخابات به پیروزی آن‌ها شک ندارم.

محمدرضا عارف که به استان گلستان سفر کرده است در جمع دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با اشاره به برخی برخوردهای سلیقه‌ای در کشور، گفت: به نظر نمی‌رسد که محدودیت‌ها و حاکم بودن فضای امنیتی در کشور در راستای حماسه سیاسی باشد. برخوردهای سلیقه‌ای را نباید به پای نظام نوشت.

وی در ادامه به مساله تشکل‌های دانشجویی پرداخت و اظهار داشت: تشکل‌های دانشجویی سرمایه دانشگاه است و سرمایه انقلاب حضور تشکل‌ها در عرصه‌های مختلف است. اما به دلیل سوء مدیریت، تشکل‌ها و فعالیت‌هایشان در جامعه با محدودیت رو‌به‌رو هستند. متاسفانه این روز‌ها تحمل حرف دانشجو را هم نداریم. معتقدم که اگر حرف دانشجو اشتباه هم باشد، باید تحمل کنیم و سعه‌صدر به خرج دهیم. دانشجویان سرمایه‌های ما هستند اما برخی قدر سرمایه ملی را نمی‌دانند و دانشجو را ستاره‌دار می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بحثی که در شرایط فعلی باید دنبال شود رسیدن به همگرایی است. ما روی یک اصل تفاهم داریم و آن‌ هم نظام است. باید آستانه تحمل خود را بالا ببریم. نباید وارد درگیری‌هایی شویم که سردی روابط می‌آورد.

عارف تاکید کرد: ما از اخلاق در جامعه فاصله گرفته‌ایم. اخلاق در تصمیمات و صحبت‌ها و وعده و وعید‌ها چه جایگاهی دارد؟ دانشجویان به عنوان نسل پیشتاز باید در فعالیت‌هایشان اخلاقی عمل کنند.

وی ادامه داد: آیا در دهه چهارم انقلاب باید باز هم بر اساس شعار رای بدهیم. کشور وضعیت خوبی ندارد اما به پشتوانه مردم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. دولت آینده باید بر اساس توانایی‌ها و میزان پاسخ‌گویی انتخاب شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در ادامه به پرسش‌های دانشجویان پاسخ داد و درباره دودستگی دانشجویان به دلیل مزیت دادن به دانشجویان بسیجی، تصریح کرد: سهمی که بسیج با تعریف امام (ره) در صحنه‌های مختلف دارد معلوم است. بسیج یعنی حضوری معنی‌دار و فراجناحی. من با دانشجویان بسیجی هم هر وقت ملاقات می‌کردم می‌گفتم بسیج آرمان امام بوده است و شما این دستاورد و قداست را حفظ کنید. ما به دیدگاه‌ها و تشکل‌های مختلف احترام می‌گذاریم اما من تصور نمی‌کنم که بسیج باید وارد درگیری‌های سیاسی شود.

وی در پاسخ به پرسش‌هایی درباره حقوق اهل سنت که سوال‌کننده آن‌ها را اقلیت نامید، گفت: ما اهل سنت را اقلیت نمی‌دانیم. اهل سنت برادران دینی ما هستند و از حقوق مساوی برخورداند. ما قانون اساسی را مبنای حرکت می‌گذاریم.

عارف درباره دانشجویان ستاره‌دار نیز تصریح كرد: ستاره‌دار کردن دانشجو کار بی‌ربطی است در حالی که تذکر و اعتراض حق دانشجو است. اگر ستاره‌دار کردن در زمان اصلاحات و اصولگرایان بوده کار نادرستی بوده است و ما نمی‌خواهیم دوره‌ای را تطهیر کنیم. بنابراین من شخصا با ستاره‌دار کردن دانشجو مخالفم و معتقدم باید از دانشجویان ستاره‌دار عذرخواهی کرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر سخنان اخیر مصلحی وزیر اطلاعات درباره سران فتنه دانستن آقایان هاشمی و خاتمی به صورت غیر مستقیم، تاكید کرد: مبنای قضاوت ما نظر رهبری است. در صحبتی که در دی ماه با مردم داشتند گفتند که سران فتنه آمریکا و انگلیس هستند. اگر وزیر اطلاعات به صورت غیر مستقیم گفته است ما نباید پیش داوری کنیم. خودش باید در این زمینه حرف بزند. و اگر روزی این‌گونه سخنان از زبان مسئولی زده شود، تذکر داده می‌شود.

عارف در خصوص تجربیاتش در عرصه‌های مختلف گفت: ما به دنبال کسب تجریه نیستیم. بنده از سال ۵۹ تا امروز تجربه کسب کرده‌ام. بنابراین آمد‌‌ام تا تجربه‌ام را در اختیار دیگران قرار دهم.

معاون اول دولت اصلاحات در خصوص کلید واژه انتخابات آزاد، خاطرنشان کرد: اگر انتخابات را آزاد نمی‌دانستم در انتخابات شرکت نمی‌کردم. تخلفاتی که در انتخابات صورت می‌گیرد به خصوص در انتخابات ۸۸ تخلفات آشکار بود مانند توزیع سیب زمینی و حمایت مجریان انتخاباتی از فردی خاص و مطمئنا تخلف انتخاباتی اثرش بیشتر از تقلب است

وی در پاسخ به پرسش دانشجویی درباره این‌که آیا شما جنبش سبز را قبول دارید یا نه؟ گفت: منظور جنبش سبز اگر‌‌ همان جنبش اصلاحات است، آن را قبول داریم. وقتی می‌گوییم جنبش اصلاحات صدر و ذیلش را می‌شناسیم. در جنبش سبز هم افراد برانداز در آن حضور دارند هم بچه حزب‌اللهی‌ها.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره برخی اهانت‌ها به خاتمی تاکید کرد: بار دیگر تاکید می‌کنم توهین به آقای خاتمی جفا در حق انقلاب و نه شخص آقای خاتمی است. این‌گونه حرکات، ویژه کشورهای توسعه نیافته و یا در حال توسعه است. اصلاح‌طلبی یعنی حرکت در داخل هنجار‌ها. ما نمی‌توانیم هیچ نوع حرکت هنجارشکنی انجام دهیم چون به قانون پایبند هستیم. اگر هم رقبیب ما به قصد حذف حرفی زد، اعتنا نکنید.

عارف در رابطه ادامه برخی برنامه‌های دولت فعلی مانند اوراق مشارکت، گفت: هر دولتی روی کار بیاید موظف است به تعهداتش احترام بگذارد و به آن‌ها عمل کند. بنابراین دولت در خصوص اوراق مشارکت تعهد داده است و ما نمی‌توانیم یکباره آن را‌‌ رها کنیم چون گاهی ادامه ندادن یک برنامه آسیب‌هایش بیشتر است.

وی همچنین در ارتباط با برخی تحریم‌ها و آثار آن درکشور تاکید کرد: تحریم واقعیتی است که باید آن را بپذیریم. نباید تحریم می‌شدیم اكنون باید تلاش کنیم که آثار تحریم را به حداقل برسانیم. اما باید همزمان تلاش کنیم که تحریم‌ها شکسته شود و باید برای این امر تعاملی جدی و قوی با جهان داشته باشیم.

معاون اول دولت اصلاحات همچنین درباره ضرورت شرکت در انتخابات گفت: حق رای همه یکسان اما تاثیر رای متفاوت است. بحث من این است که رای شما می‌تواند بر مشارکت دیگران اثر بگذارد. انتظار این است که تلاش کنید تا کاندیدا‌ها را بشناسید. کنار کشیدن، بازی در زمین رقیب است. اگر اصولگرایان این بار پیروز شوند، مشروعیت خود را تثبیت می‌کنند و مطمئن باشید دیگر مجالی برای قد علم کردن اصلاح طلبان نخواهد بود.

عارف درباره اجماع اصلاح‌طلبان حول محور حسن روحانی نیز گفت: آقای روحانی خودشان تاکید دارند اصلاح‌طلب نیستند و اصول‌گرا هستند به همین دلیل اصلاح‌طلبان باید روی خودشان اجماع کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال دانشجویی در خصوص آخرین وضعیت کاندیداتوری خاتمی گفت: انشالله خودشان طی روزهای آینده پاسخ این سوال را می‌دهند اما خاتمی را رهبر اصلاحات می‌دانیم و شهادت می‌دهم ایشان هیچ جا دغدغه‌ای جز اصلاح امور کشور را نداشته و ندارد.

عارف همچنین در ارتباط با اینکه چرا اصولگرایان انقلاب را برای خودشان مصادره می‌کنند، خاطرنشان کرد: بخش قابل توجه اصولگرایان برادران ما بودند که پا به پای جریان انقلاب حضور داشتند. احزاب و جریان‌های سیاسی درهمه دنیا سعی می‌کنند که رقیب خود را حذف کنند. از این رو از این زاویه گله‌ای نیست اما گله ما از بی‌انصافی‌ها و عدم در اختیار گذاشتن امکانات به صورت برابر است. در کشوری هستیم که امکانات دولتی است. باید انصاف حکم کند و سهمی از امکانات را هم به رقیب بدهند. من رقیب اصولگرایان را اصلاح‌طلبان نمی‌دانم. عده‌ای از اصولگرایان رای سنتی دارند و عده‌ای هم رای طرفدارانشان است از آن به بعد قشر خاکستری اگر به صحنه بیایند دو سوم رایشان برای اصلاح طلبان است. بنابراین رقیب ما آرای خاموشی و قشر خاکستری هستند.

وی با بیان اینکه انتخابات پر شور به نفع اصلاح طلبان است، افزود: اگر ما حضور پیدا کنیم هر اتفاقی بیفتد به نفع اصلاح‌طلبان است. من هم به پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات شک ندارم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص برخی برخوردهای سلیقه‌ای در دانشگاه که از سوی دانشجویی مورد انتقاد قرار گرفت، یادآور شد: شما برخی برخوردهای سلیقه‌ای را به پای کل نظام نگذارید. ما نیز هیچ وقت این برخورد‌ها را قبول نداریم. احضار دانشجو به کمیته انضباطی به خاطر یک حرف کار بی‌ربطی است و امیدواریم پرونده این کار‌ها برای همیشه در کشور بسته شود تا دانشجو بداند دانشگاه محل اظهار نظر است. دستوری نمره دادن و یا ندادن نیز توسط استادان، در شان استاد و دانشگاه نیست.

معاون اول دوره اصلاحات در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا آقای احمدی‌نژاد مانند آقای خاتمی می‌گوید نمی‌گذارند کارم را انجام دهم، تاکید کرد: نمی‌گذارند آقای احمدی‌نژاد با نمی‌گذارند آقای خاتمی یکی نیست. جریان تند راست که احساس می‌کرد آقای خاتمی سال ۷۶ شکست می‌خورد همه جا سر ناسازگاری گذاشتند و بر سر اجرای برنامه‌های دولت واقعا سنگ‌اندازی می‌کردند.

عارف در خصوص طرح تثبیت قیمت‌ها که در مجلس هفتم صورت گرفت، تاكید کرد: همه نمایندگان اقتصاد‌دان مجلس می‌دانستند که این یک طرح غیر برنامه‌ای است اما برای اینکه روی اصلاح‌طلبان را کم کنند این کار را کردند و طرح را تصویب و اجرایی کردند. اگر‌‌ همان روند قیمت‌ها را گذاشته بودند که پیش رود تا این حد گرانی نداشتیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی درباره چرایی عدم اعلام فهرست دزدان در کشور توسط احمدی‌نژاد، یادآور شد: من نمی‌دانم ایشان فهرست دزدان را دارد یا ندارد اما امیدورام آقای احمدی‌نژاد لیست اختلاسی‌هایی که در دوره ایشان صورت گرفت و تنها یکی از آن‌ها ۳ هزار میلیارد تومانی بود را در مدت کوتاهی که از عمر دولتشان باقی مانده، ارائه دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016