شنبه 21 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جنتی: سر سوزني از قانون تجاوز نمي‌كنيم

دبیر شورای نگهبان با اشاره به وظايف قانوني شوراي نگهبان در احراز صلاحيت داوطلبان و نظارت بر انتخابات گفت: وقتي افرادي علناً قانون را زير پا مي‌گذارند و زودتر از موعد به سفرهاي تبليغاتي علني و پرهزينه مي‌روند بايد در كار خود تدبر كنند كه آيا اقداماتشان با ايمان و تقوا سازگار است؟
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان ، آيت الله احمد جنتي در همايش مسئولان دفاتر و هيئت‌هاي نظارت بر انتخابات گفت: هر قدر، مسئوليت مهم‌تر باشد، رنج و زحمت آن بيشتر است و البته كسي كه به خوبي از عهده آن بر آيد، خداوند متعال اجر بيشتري هم به او مي‌دهد.

آيت الله جنتي با اشاره به اهميت مسئوليت نظارت بر انتخابات و حفظ امانت آراي مردم گفت: در هر حال بايد با پرهيز از غفلت، خداوند متعال را ناظر بر اعمال و رفتار خود ببينيم و بدانيم كه اگر قرار باشد خيري به انسان برسد تنها از ناحيه خداي بزرگ است.

وي با اشاره به آيات قرآن كريم، منشاء «خلق» و «امر» را خداوند متعال عنوان كرد و گفت: آفرينش ما به دست خدا و منشاء اعمال ما نيز به اراده خداي بزرگ است. حتي اگر گرفتار شرّي مي شويم، به دليل اعمالي است كه خود مرتكب شده‌ايم و حكمت خداوند متعال، ما را مستحق گرفتار شدن در آن شر كرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبير شوراي نگهبان، ضمن اشاره به آياتي درباره اعطاي «مُلك» به فرعون و نمرود، گفت: صورت ظاهر قضايا اين است كه نمرود و فرعون با زور و فريب به حكومت مي‌رسند، اما حتي آنها كه به كفر اصرار دارند نيز با اسباب الهي، به حكومت رسيدند و در نهايت هم با اسباب الهي هلاك شدند.

آيت الله جنتي درباره احوال حضرت يوسف (ع) نيز گفت: صورت ظاهر اين است كه حاكم مصر خوابي ديد كه ديگران از تعبير آن عاجز شدند و در نهايت سراغ يوسف رفتند و او نه تنها از زندان آزاد شد بلكه عزيز مصر گرديد. امّا آن حضرت هنگامي كه حضرت يعقوب و برادرانش به مصر رسيدند خدا را سپاس مي گويد: «اخرجني من السجن و جاء بكم من البدو» (يوسف: 100)؛ پروردگارم مرا از زندان آزاد كرد و شما را از بيابان آورد.

وي تصريح كرد: اين آيات توحيدي است و منشاء حوادثي مانند نجات يوسف از زندان و رسيدن او به حكومت را اراده الهي توصيف مي كند. اگر اين مضامين را بفهميم، بسياري از مشكلات ما از جمله مشكلات سياسي، حل مي شود.

دبير شوراي نگهبان گفت: وقتي يك حكومت الهي باشد، همه آنهائي كه مقابل آن بايستند، مقابل خداوند متعال ايستاده‌اند. حقيقت تقابل كسي كه با حكومت پيامبر (ص) و امير مؤمنان (ع) و نائب امام معصوم مقابله مي كند، در افتادن با خداوند متعال است.

وي يادآور شد: انسان براي انجام امور بايد سراغ اسباب برود و بداند كه همين اسباب را هم خداوند متعال مهيا كرده است اما بايد توكل به خدا داشته باشد نه اينكه اسباب را در توفيقات خود مؤثر بداند. زيرا تلقي استقلال از اسباب ظاهري، شرك است. چنانكه قرآن كريم مي فرمايد: «برويد بر گرده زمين حركت كنيد و از روزي خدا بخوريد.» بايد بدانيم كه رزّاق، خداوند متعال است.

آيت الله جنتي قرآن را «شفا» توصيف كرد و ضمن توصيه حاضران به تدبّر بسيار در قرآن، گفت: حضرت امير مؤمنان (ع) در نهج البلاغه درباره فضائل قرآن يادآوري مي كند كه بدترين دردها كه كفر، شرك، ضلالت و... است، را شفا مي‌دهد.

دبير شوراي نگهبان درباره يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري نيز گفت: ما وظيفه داريم در امر احراز صلاحيت داوطلبان و همچنين نظارت بر انتخابات، قانون را رعايت كنيم.

وي عنوان شدن «شرايط داوطلبان رياست‌جمهوري» در اصل 115 قانون اساسي را نشانه اهميت موضوع دانست و گفت: شوراي نگهبان وظيفه دارد شرايطي مانند "رجل سياسي، مذهبي"، "ايراني‏ الاصل‏ و تابع ايران"‏، "مدير و مدبر"، "حسن‏ سابقه‏" و "امانت‏ و تقوي"‏، "مؤمن‏ و معتقد به‏ مباني‏ جمهوري‏ اسلامي‏ ايران‏" و "مذهب‏ رسمي‏ كشور" را احراز كند.

وي يادآور شد: احراز شرايطي چون «ايراني الاصل و تابع ايران بودن» دشوار نيست اما احراز برخي ديگر از شرايط به آساني ممكن نيست. مثلاً بايد ديد فردي كه ثبت نام مي‌كند؛ آيا در حدي سياستمدار و سياست‌شناس هست و درك عميقي از جريان‌هاي سياسي داخلي و خارجي دارد كه بتواند نظرات راهگشا براي برخورد مناسب با مسائل كشور را ارائه بدهد؟

آيت الله جنتي احراز شرايطي چون «مديريت و تدبير» را هم مسأله‌اي مهم دانست زيرا فرد بايد توان اداره كشور و حل مشكلات آن را داشته باشد.

وي با اشاره به انبوه كساني كه در دوره‌هاي اخير انتخابات، تحت عنوان «احساس تكليف» براي رياست‌جمهوري ثبت نام مي‌كنند گفت: بايد كساني داوطلب شوند كه توان برداشتن بار سنگين اين مسئوليت را داشته باشند.

دبير شوراي نگهبان گفت: مسئوليت رياست‌جمهوري را امانت الهي بزرگ است كه مردم با رأي خود، آن را به يك فرد مي‌سپارند و طبيعي است كه ما با ملاحظه سوابق فرد بايد ببينيم آيا او داراي شرط «امانت‌داري» هست يانه؟

آيت الله جنتي درباره شرايطي چون «تقوا» نيز گفت: شرايط متقين در قرآن كريم و خطبه متقين در نهج البلاغه آمده است، افرادي كه ثبت نام مي‌كنند بايد ببينند چقدر واجد اين اوصاف هستند.

دبير شوراي نگهبان ضمن گلايه شديد از برخي فعاليت‌هاي تبليغاتي زودهنگام گفت: وقتي افرادي علناً قانون را زير پا مي‌گذارند و زودتر از موعد به سفرهاي تبليغاتي علني و پرهزينه مي‌روند بايد در كار خود تدبر كنند كه آيا اقداماتشان با ايمان و تقوا سازگار است؟

وي با ابراز تأسف از اقدامات تبليغاتي برخي از داوطلبان، افزود: بايد با برخي از افراد كه از مدتها قبل، سفرهاي تبليغاتي علني و نيمه علني داشته‌اند برخورد شود.

آيت الله جنتي با ابراز تأسف از وضعيت ناگوار برخي از اقشار مستضعف گفت: افرادي براي تأمين نان شب محتاج‌ هستند يا به دليل فقر نمي‌توانند هزينه‌هاي ازدواج فرزندانشان يا تعمير منزلشان را تأمين كنند، امّا همزمان عده‌اي با ارقام نجومي و هزينه هاي ميلياردي وادعاي خدمت، در پي كسب رأي مردم هستند.

وي با اشاره به وظايف قانوني شوراي نگهبان در احراز صلاحيت داوطلبان و نظارت بر انتخابات گفت: ما سر سوزني از قانون تجاوز نمي‌كنيم. شوراي نگهبان نه تندتر از قانون عمل خواهد كرد و نه كندتر. با دقت، وضعيت افرادي كه ثبت نام مي‌كنند، بررسي مي‌‌شود تا شرايط داوطلبي او احراز شود.

وي افزود: البته قانون انتخابات به ويژه در امر تبليغات، ضعف‌هايي دارد و به همين دليل كار شوراي نگهبان را دشوار تر مي‌كند اما وظيفه ما رعايت قانون است نه مصلحت سنجي.

دبير شوراي نگهبان با تأكيد بر رعايت قانون در امر نظارت بر انتخابات نيز به مسئولان دفاتر و هيئت‌هاي نظارت بر انتخابات استانها گفت: شما نيز نبايد سر سوزني از قانون تجاوز كنيد. در اظهار نظرها و ارائه گزارش‌ها هم تنها قانون را رعايت كنيد.

آيت الله جنتي ضمن تقدير از زحمات ناظران انتخاباتي نيز گفت: وقتي به وظايف قانوني و شرعي خود به درستي عمل كنيد همانند انتخابات گذشته، خداوند متعال نيز از كار شما راضي خواهد بود و به سبب انجام اين مسئوليت بزرگ اجر فراوان به شما خواهد داد.

وي در پايان با تقبيح نبش قبر صحابي بزرگ حضرت حجربن عدي گفت: در اوصاف ايشان آمده است كه در جواني، شبي هزار ركعت نماز مي‌گذارد. اينكه حتي از جنازه او بعد از اين همه سال نيز دست بر نمي‌دارند نشانه عظمت و بزرگي او است و نبايد انتظار داشته باشيم معاويه با زنده او كاري نداشته باشد.

آيت الله جنتي افزود: اگر اين افراد متحجر و مزدور اندكي عقل و عاطفه داشتند، با مشاهده جسد سالم آن بزرگوار بايد به حقفانيت او پي مي‌بردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016