یکشنبه 2 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

باهنر: "روحانی در نامه‌ای به رهبری بر مطیع و همراه بودن تأکید کرده بود"

دویچه وله فارسی - محمد رضا باهنر می‌گوید، حسن روحانی "۷-۸ روز پیش از انتخابات" در نامه‌ای به خامنه‌ای بر "مطیع و همراه بودن" خود تأکید کرده بود. احمد خاتمی نیز پیش‌بینی کرده که حسن روحانی "اصول‌گرایانه عمل" خواهد کرد.

یکی از نایبان رئیس مجلس شورای اسلامی شامگاه شنبه (۲۲ ژوئن / اول تیر) از نامه‌ای سخن رانده که به ادعای او حسن روحانی پیش از شرکت در انتخابات به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است.

محمدرضا باهنر در "نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین" گفته است: «آقای روحانی ۸-۷ روز قبل از برگزاری انتخابات نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری نوشته بودند و تکرار کرده بودند که ما همواره مطیع و همراه بوده‌ایم و اکنون نیز همراه هستیم.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از باهنر می‌نویسد: «حسن روحانی فردی نیست که از سیاست‌های کلی نظام عدول کند و در این زمینه نگرانی وجود ندارد». باهنر بر پایه شناخت خود از روحانی، نگران نیست که رئیس دولت یازدهم جمهوری اسلامی "تحت تاثیر برخی از افراد رادیکال از سوی هر دو جناح [اصولگرایان و اصلاح‌طلبان] قرار بگیرد".

باهنر همچنین در "تحلیلی ابتدایی" مدعی شده که «روحانی ظاهرا نقاط قوت تعدادی از دولت‌های گذشته را دارد و نقاط ضعف کمتری را داراست». این ویژگی‌ای بود که رهبر جمهوری اسلامی چندی پیش از انتخابات آن را برای رئیس دولت جدید ضروری دانسته بود.

"عمل اصول‌گرایانه" حسن روحانی

احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری، روز یکشنبه (۳ تیر) نخستین کنفرانس مطبوعاتی حسن روحانی را معیار پیش‌بینی رفتار آینده او قرار داده است.

خاتمی سخنان رئیس جمهوری آینده ایران در کنفرانس خبری ۲۷ خرداد را "مصاحبه‌ای اصول‌گرایانه" خوانده و در مورد "شکست اصول‌گرایان در انتخابات" گفته است: «برای ما اصول‌گرایی مهم است که روحانی نیز در عمل اصول‌گرایانه عمل و در انتخاب کابینه نیز از افراد ولایتمدار، قانونمدار و لایق و خدمتگذار استفاده می‌کند».

محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی و دبیرکل "جامعه اسلامی مهندسین"، در سخنان شامگاه شنبه حسن روحانی را نه اصلاح‌طلب دانسته بود و نه "صد درصد اصول‌گرا".

در روزهای پس از انتخابات جریان‌های مختلف سیاسی در ایران پیروزی حسن روحانی را متفاوت ارزیابی می‌کنند. مخالفان و منتقدان سیاست‌های جمهوری اسلامی روحانی را پیروز اصلاح‌طلبان و نیروهای معتدل می‌دانند و حمایت‌های محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی را در این راه کارساز ارزیابی می‌کنند.

جریان موسوم به اصول‌گرایی تلاش می‌کند از محمود احمدی‌نژاد فاصله بگیرد و مشکلات جاری را به حساب "افراط و تفریط"‌های او و اطرافیانش بنویسد. برخی از موضع‌گیری‌های چهره‌های شاخص این جریان به "تلاش برای مصادره روحانی به سود اصول‌گرایان" تعبیر می‌شود.

گروهی دیگر نیز فارغ از نتیجه نهایی، شرکت در انتخابات را مهم‌ترین هدف می‌دانند و آن را تحقق "حماسه سیاسی" مورد نظر رهبر جمهوری اسلامی برمی‌شمرند.

قدردانی محمد خاتمی از رهبر جمهوری اسلامی

محمد خاتمی، رئیس‌جمهور دوران موسوم به اصلاحات در ایران، نیز شامگاه شنبه به "خلق حماسه سیاسی" اشاره کرده است. به نوشته خبرگزاری کار ایران (ایلنا) وی در دیدار با حسن روحانی از "حضور پرشور ملت ایران در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و خلق حماسه سیاسی" یاد کرده و افزوده است: «حقاً و انصافاً باید از آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب که زمینه تحقق این حماسه را فراهم نمودند، قدردانی کرد».

طبق این گزارش، در این دیدار حسن روحانی نیز "نقش بی‌بدیل" رهبر جمهوری اسلامی در تحقق این "حماسه" را ستوده است.

محمد خاتمی پیش از این پیروزی حسن روحانی را به وی تبریک گفته بود. وی که خود هشت سال ریاست قوه مجریه جمهوری اسلامی را بر عهده داشته، چندی پیش از مردم خواسته بود که "صبور و واقع‌بین" باشند. خاتمی تأکید کرده بود که رئیس جمهور باید "با رهبری هماهنگ باشد" و "رهبری هم به او کمک کند".

محمد خاتمی در پایان دوره ریاست جمهوری‌اش و در واکنش به انتظارات بی‌پاسخ گفته بود، رئیس جمهوری که تعبیر و تفسیر جدید می‌شود، "تدارکاتچی" دستگاه‌های دیگر است؛ موضعی که البته وی بعدها منکر بیان آن از سوی خود شد و تنها گفت که معتقد بوده اختیارات رئیس جمهوری در ایران کافی نیست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016