جمعه 14 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير نفت: توسعه صنعت نفت و گاز كشور با وجود تحريم ها ادامه دارد

به گزارش خبرنگار ايرنا، رستم قاسمي در سخنراني پيش از خطبه هاي نمازجمعه عبادي سياسي اين هفته تهران، اظهارداشت : ۱۷ فاز پارس جنوبي در حال انجام است كه تا شهريور ماه امسال پنج فاز جديد از در اين منطقه راه اندازي مي شود.

قاسمي با اشاره به اين كه قضاوت در مورد پيشرفت صنعت نفت بايد با توجه به شرايط تحريم صورت بگيرد، افزود: در اين شرايط نيز توسعه صنعت نفت با قوت هرچه بيشتر پيش مي رود و هم اكنون بيش از ۱۰۰ هزار نفر در پارس جنوبي مشغول كار هستند .

وزير نفت گفت: اكثر كالا و تجهيزات عمده پروژه هاي در حال اجرا در داخل كشور توليد مي شود و تلاش كرده ايم با سازماندهي مراكز دانشگاهي و پژوهشي داخلي، از توان متخصصان داخلي براي تامين نيازمندي هاي صنعت نفت و گاز استفاده كنيم .

ايران براي ۱۰۰ سال آينده ذخاير نفت و گاز دارد

وزير نفت كه پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران سخن مي گفت، افزود: آمار و ارقام نشان دهنده عملكرد اقتصادي موفق دولت هاي نهم و دهم است ، در زمينه نفت و گاز نيز اقدامات بزرگي صورت گرفته و سرمايه گذاري هاي عظيمي در اين شرايط صورت گرفته است.

قاسمي با بيان اين كه بخش عمده سبد انرژي دنيا را نفت و گاز تشكيل مي دهد، اظهار داشت: اگر روند فعلي ادامه داشته باشد؛ بيش از ۱۰۰ سال در كشور ذخاير نفت و گاز خواهيم داشت و دشمنان چشم ديدن اين ذخاير را به دست يك دولت مستقل ندارند.

وي گفت: تحريم ها عليه نفت چندين سال است كه شروع شده ، ولي در دو سال اخير فشار تحريم ها شدت گرفت و همه اقداماتي كه مي توانستند به كار بستند تا ايران نتواند صادرات نفت داشته باشد.

آمريكا براي مقابله با فروش نفت ايران در سفارتخانه هايش لشكر درست كرده است

وزير نفت در ادامه به تشريح تحريم هاي ناعادلانه غرب عليه كشورمان پرداخت و گفت: در سفارتخانه هاي
آمريكا لشكر درست كردند تا مانع صادرات نفت ايران شوند.

قاسمي افزود: دشمنان ايران، براي فروش نفت و انتقال آن از طريق كشتي ها موانع زيادي ايجاد كرده و اعلام كردند كه كشتي هاي خارجي اجازه تردد به سمت ايران را ندارند و بيمه كشتي ها ي ايران را حذف كردند.
وي ادامه داد: از سوي ديگر به پالايشگاه هاي كشورهاي ديگر اعلام كردند كه اگر نفت ايران را مصرف كنيد شما را بيمه نمي كنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


كشورهاي اروپايي و آمريكا به قراردادهاي بين المللي هم پايبند نيستند

وزير نفت در ادامه با اشاره به وابستگي ايران به كشورهاي اروپايي و آمريكايي براي خريد تجهيزات مورد نياز صنعت نفت، گفت: اين كشورها به قراردادهاي بين المللي هم پايبند نيستند و اعلام كرده اند كه به ايران تجهيزات نمي دهند؛ مواردي هم داريم كه پنج سال پيش قرارداد بسته شده تا يك شركت اروپايي پالايشگاهي را در ايران راه اندازي كند ، اما دشمنان ما به اين شركت ها اعلام كردند كه بايد از ايران خارج شويد، در غير اين صورت مديرعامل شما محكوم به ۲۰ سال زندان خواهد شد .

قاسمي اظهارداشت: اما به لطف و عنايت خدا با وجود تمام فشارها، توسعه صنعت نفت ادامه دارد و مسئله انتقال نفت با كشتي ها به نوعي حل و فصل شده است و بسياري از كالاهاي تحريمي نمونه سازي شده و بابهره گيري از استعداد سرشار متخصصان ايراني جاي نگراني نيست، البته تاخيراتي بوجود مي آيد و زمان را از دست مي دهيم، اما جاي ترديد نيست كه توسعه صنعت نفت با توان داخل امكان پذير است.

وي افزود: در حال حاضر بخشي از پول ناشي از فروش نفت براي تامين كالاهاي اساسي و دارو مورد استفاد قرار مي گيرد.

حق اين بود كه آمريكا تحريم هاي جديد را به تاخير مي انداخت

وزير نفت ضمن تبريك به رئيس جمهور منتخب، انتخابات رياست جمهوري اخير را يك انتخابات شگفت انگيز عنوان كرد و گفت: بسياري از تحليلگران سياسي داخلي و خارجي اين انتظار شگفت انگيز را نداشتند و هيچكدام از آنها احتمال اين ميزان مشاركت مردمي در انتخابات رياست جمهوري را نمي دادند.
قاسمي افزود: ما از جنگ و تحريم استقبال نمي كنيم و به دنبال اين هستيم كه با دنيا تعامل داشته باشيم حق هم اين بود كه در شرايط جديد و با اين آمار و ارقام مشاركت در انتخابات رياست جمهوري كه مردم نظام را تثبيت كردند و رئيس جمهوري منتخب هم با شعار تعامل با دنيا روي كار آمد، تحريم هاي جديدي را كه آمريكا عليه اين تصويب كرد ،به تاخير مي انداختند .

وي تصريح كرد: استقرار دولت جديد با شعار تعامل با دنيا ، نويد بخش آينده صنعت نفت كشور است و اميدواريم اقدامات اين دولت به نتيجه برسد و طرح هاي نيمه تمام به اتمام برسد.

پيمانكاران داخلي را براي اجراي ابر پروژه هاي نفتي ساماندهي كرده ايم

وزير نفت گفت: مهمترين ابزار مالي براي انتقال منابع حاصل از فروش نفت به كشور، ابزار سوئيفت است كه امروز به دليل تحريم بانك مركزي ايران، كشور ما اين ابزار را در اختيار ندراد و بايد با روش هاي ديگري ارز حاصل از فروش نفت را به كشور منتقل كنيم.
قاسمي گفت: وقتي شركت هاي بزرگي مانند شل و توتال پروژه هاي نفتي ايران را رها كردند و رفتند ، ابتدا پيمانكاران ما آماده اجراي اين ابر پروژه ها نبودند ولي بتدريج ما پيمانكاران داخلي را سازماندهي كرديم و امروز تعداد قابل توجهي پيمانكار بين المللي داريم.

اوايل سال آينده صادر كننده بنزين خواهيم شد

وزير نفت در ادامه گفت: پيش از تحريم ، كشور ما سالانه ميلياردها دلار بنزين وارد مي كرد ، اما امروز بيش از چند پالايشگاه در كشور افتتاح شده و بزودي پالايشگاه هاي جديدي نيز افتتاح خواهد شد.
قاسمي افزود: در زمينه توليد بنزين از نظر كمي و كيفي پيشرفت كرده ايم و هم اكنون پالايشگاه هاي ايران بالاترين كيفيت را در زمينه توليد فرآورده هاي نفتي دارند و از نظر كمي نيز توان صادرات فرآوردهاي نفتي را نيز كسب كرده ايم .
وي تصريح كرد: با راه اندازي پالايشگاه بزرگ بندرعباس ، اوايل سال آينده ايران تبديل به صادر كننده بنزين به كشور هاي منطقه خواهد شد .
وزير نفت اظهار داشت : اقدامات بزرگي نيز در زمينه فروش گاز صورت گرفته و سبد درآمدي كشور از نفت به گاز در حال تغيير است و از اين پس هم درآمد نفت و گاز خواهيم داشت .
قاسمي در ادامه افزود: ۷۰ واحد پتروشيمي در كشور در حال ساخت است كه با بهره برداري از آنها ظرفيت توليد كشور از ۶۰ ميليون تن فعلي به بيش از ۱۰۰ ميليون خواهد رسيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016