یکشنبه 16 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نزاع نزدیکان خامنه ای در رسانه ها، فیروزه متین - روزآنلاین

نزاع درباره دلایل شکست راستگرایان محافظه کار در انتخابات ماه گذشته همچنان ادامه دارد و کار به جایی رسیده که دو تن از نزدیک ترین افراد به آیت الله خامنه ای، که البته در جریان مناظره ها نیز به یکدیگر تاخته بودند، دعوای خود را به رسانه ها کشانده و یکدیگر را به بی اخلاقی و خلف وعده متهم کرده اند.

دعوا میان علی اکبر ولایتی و غلامعلی حداد عادل در حالی مجددا بالا گرفته که نزاع هواداران قالیباف و جلیلی، پس از چند هفته رو به پایان گذاشته است.

دور جدید این جدال پس از آن آغاز شد که دو روز قبل، غلامعلی حداد در یک برنامه تلویزیونی درباره شکست راستگرایان محافظه کار چنین گفت: "دوعامل باعث اقبال کم اصولگرایان بود، یکی نداشتن وحدت اصولگرایان و وحدت طرف مقابل یعنی بر عکس سال ۸۴ و انتخابات سال ۸۴ برای آنها تجربه شد".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه علی اکبر ولایتی را عامل عدم وحدت دانست و افزود: "من بر عهدی که بستم استوار ماندم. ای کاش وحدتی که مقصود اصلی ما از ائتلاف بود حاصل می‌شد.انصراف من ۲ روز پس از آخرین مناظره بود زیرا حضور خود را در مناظره‌ها و تبلیغات لازم دیدم و فکر نمی‌کنم کسی منکر این قضیه باشد. من اگر زودتر انصراف می‌دادم فرصت خود را از دست می‌دادم. ماندم تا سیاه نمایی نکرده باشم. من ماندم تا حرف نظام و انقلاب را بزنم. در هر صورت ما قرار داشتیم اگر بین بنده و ولایتی و قالیباف یکی رای بیشتری داشت ۲ نفر دیگر کنار برود و ما نباید می‌ماندیم. کنار رفتن ما از انتخابات از روز اول محتمل بود و نظرسنجی‌ها حکایت می‌کرد که فرد دیگری از من جلوتر است بنابراین کار معقولی انجام دادم".

این سخنان موجب اعتراض علی اکبر ولایتی شد و وی روز گذشته با انتشار یادداشتی در سایت تابناک، چنین نوشت: "من از اظهارات اخیر آقای دکتر حداد عادل تعجب کردم؛ چرا که ایشان بخشی از مسائل پشت پرده ائتلاف ۱+۲ را اطلاع دارند و می دانند که توافقات مورد ادعای طرف مقابل عاری از صحت است. البته دلیل کنار کشیدن ایشان از ادامه رقابت‌ها نیز چیز دیگری بوده است، زیرا در بیانیه انصراف خود اعلام نکردند که به نفع ائتلاف و یا حتی شخص خاصی کنار می‌روند.در یک ماهه اخیر حجم تخریب و تهمت علیه بنده چنان بوده که گاه دیگران را به تاسف وامی داشت. شرایط ائتلاف را ناقص و یک سویه بیان می کنند و تصور می‌کنند که تکرار یک حرف نادرست موجب تصدیق آن خواهد شد که یقینا چنین نیست".

وی افزوده: "آنچه به اینجانب مربوط می‌شده است را پاسخ نگفتم تا شیرینی حماسه حضور ملی در انتخابات در کام ملت تلخ نشود. اکنون که در آستانه ماه مبارک رمضان یعنی ماه تهذیب و خود سازی قرار داریم، ترجیح می‌دهم سکوت خود را ادامه دهم، اما این خویشتن داری منوط به پایان یافتن رفتارهای غیر اخلاقی است.عالم سیاست، پختگی، وزانت و صبوری می‌طلبد.‌ خود و دیگران را به صبر و مدارا و واقع بینی سفارش می‌کنم. پر واضح است که اخلاق مداری در سیاست امری نیست که لقلقه زبان باشد و سابقه رفتارهای سیاسی یک فرد بهترین گواه آن است".

او درپایان یادداشت خود این شعر را خطاب به حداد عادل نوشته است: "بودم آن روز من از طائفه دُرد کشان که نه از تاک، نشان بود و نه از تاک نشان".

علی اکبر ولایتی، مشاور عالی آیت الله خامنه ای در امور بین الملل در جریان مناظره های انتخاباتی نیز به شدت به حدادعادل و سعید جلیلی حمله کرده بود.

او حداد عادل را "فاقد صلاحیت برای اظهار نظر در امور دیپلماتیک " دانسته و سعید جلیلی را هم به خاطر "مقاله خواندن در مذاکرات" و "ناکامی در به دست آوردن نتیجه از دیدارها" به شدت سرزنش کرده بود.

اظهارات ولایتی همان زمان با واکنش گسترده ای در سطح رسانه های داخلی و خارجی مواجه شد و بسیاری از تحلیل گران را درباره تغییر دیدگاه آیت الله خامنه ای به فکر واداشت.

با این حال، آیت الله خامنه ای چند روز قبل از انتخابات از "حرف هایی که بعد از انتخابات درباره مناظره ها خواهد زد" خبرداد و تلویحا حمله ولایتی به رقبای محافظه کارش را محکوم کرد.

او البته پس از انتخابات در سخنرانی اخیر خودحرف هایی را که گفته بود خواهد زد، نزد و سکوت را برگزید.

گفتنی ست علی اکبر ولایتی در واپسین روزهای باقیمانده به انتخابات از سوی رسانه های راست از جمله روزنامه کیهان به شدت تحت فشار قرار داشت تا از انتخابات کناره گیری کند اما وی در آخرین سخنرانی تبلیغاتی خود در قزوین چنین گفت: "خبر مهم! خبر مهم! من از انتخابات کناره گیری نکرده و نمی کنم و تا آخر در عرصه می مانم".

گفته می شود ولایتی به توصیه آیت الله هاشمی در انتخابات باقی ماند تا رای متکثر راستگرایان را بیشتر بشکند؛اقدامی که او را مورد هجمه شدید رسانه ای در یکماه گذشته قرار داده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016