سه شنبه 18 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انفجاری مهیب منطقه شیعه‌نشین بیروت را لرزاند

دویچه وله فارسی - انفجاری مهیب یکی از مناطق شیعه‌نشین و تحت کنترل حزب‌الله در بیروت را به لرزه درآورد. به نقل از محافل امنیتی یک مرکز مذهبی متعلق به حزب‌الله هدف اصلی این انفجار بوده است. هنوز آمار دقیقی از تلفات این انفجار در دست نیست.

به گفته مقامات امنیتی دست کم ۳۸ تن در این انفجار که صبح روز سه‌شنبه (۹ ژوئیه/ ۱۸ تیر) جنوب شهر بیروت‌، پایتخت لبنان را لرزاند، زخمی شده‌اند. هم اینک این منطقه از سوی سربازان مسلح حزب‌الله محاصره شده است.

گفته می‌شود در نزدیکی این مرکز مذهبی که هدف اصلی انفجار بوده، یک مجتمع تجاری نیز قرار دارد و شمار زیادی از خودروهای موجود در پارکینگ این مجتمع در آتش ناشی از انفجار سوخته‌اند. همچنین خساراتی نیز به ساختمان‌های اطراف وارد آمده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برخی از گزارش‌ها حاکی از کشته شدن یکی از کارمندان این پارکینگ است. وزیر بهداشت لبنان در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه شمار زخمیان را ۵۳ تن خوانده و گفته است که ۱۲ تن از این افراد در بیمارستان بستری شده و دو تن تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند.

وزیر کشور لبنان این انفجار را "اقدامی جنایتکارانه برای بی‌ثبات کردن کشور و به راه انداختن نزاع‌های فرقه‌ای میان شیعه و سنی" خوانده است.

اکثر مسلمانان سنی‌مذهب لبنان از مخالفان بشار اسد حمایت می‌کنند، در حالیکه شیعیان این کشور غالبا از حامیان رئیس‌جمهوری سوریه به شمار می‌روند. گروه‌های شبه‌نظامی سنی در لبنان پیش‌تر نسبت به دخالت حزب‌الله در سوریه هشدار داده و تهدید کرده بودند که در صورت پشتیبانی از بشار اسد حملاتی را علیه این گروه انجام خواهند داد.

به گفته خبرنگار رویترز از محل حادثه دود سیاهی منطقه را در خود فرو برده و آمبولانس‌ها و نیروهای امداد در تلاش برای کمک‌رسانی به زخمی‌ها و انتقال آنان به بیمارستان هستند. این منطقه شماری از دفاتر حزب‌الله را نیز در خود جای داده است.

به گزارش رویترز نیروهای مسلح حزب‌الله به خبرنگاران رسانه‌های خارجی اجازه حضور در منطقه را نداده و تنها گروهی از شبکه تلویزیونی المنار اجازه تصویربرداری یافته‌اند.

گفته می‌شود که این منطقه به هنگام وقوع انفجار مملو از جمعیتی بوده که یک روز پیش از آغاز ماه رمضان برای تهیه مایحتاج خود در حال خرید بوده‌اند. به نظر می‌رسد بیشتر زخمیان زنان و کودکان هستند.

این انفجار دومین حمله‌ای بوده است که در طی سال جاری میلادی در این منطقه تحت کنترل حزب‌الله رخ داده است. در ماه مه دو موشک به این بخش از شهر بیروت اصابت کرده و در ماه‌های اخیر همچنین نیروهای امنیتی موفق به خنثی کردن چندین موشک در نزدیکی بیروت شده بودند.

با اینکه به طور رسمی هیچ‌گروهی تا کنون مسئولیت انفجار روز سه‌‌شنبه (۹ ژوئیه) را بر عهده نگرفته است، اما مردم محلی گروه‌های شبه‌نظامی سنی را مسئول این انفجار می‌دانند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016