جمعه 4 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مالکی: ایران خواستار گفتگوی مستقیم با آمریکاست

مقامات کشورهای غربی روزپنجشنبه اعلام کردند، نوری المالکی نخست وزیر عراق به مقامات دولت اوباما اطلاع داده است که ایران خوستار مذاکره مستقیم با آمریکا در مورد مسئله هسته ای است و عراق قرار است زمینه این مذاکرات را مهیا کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنامه گویا به نقل از نیویورک تایمز، در اوایل ماه جولای ( اواخر خرداد ماه) نوری المالکی در دیداری با سفیر ایالات متحده در بغداد به او گفته که حامل پیامی از سوی دولتمردان ایران است و مدعی شده که رئیس جمهور جدید ایران در برقراری گفتگو با آمریکا جدی است.

با وجود اینکه نوری المالکی ادعا کرده که با افراد معتمد و نزدیک به رهبر ایران صحبت کرده، هویت طرف ایرانی ارسال کننده این پیام را فاش نکرده است. برخی از مقامات غربی هنوز شک دارند که آیا ایران قصد استفاده از عراق به عنوان میانجی را داشته و یا این ایده، ابتکار خود نوری المالکی است.

مقامات دولت آمریکا هنوز هیچ موضع گیری درباره اظهارات نوری المالکی یا اقدامات احتمالی آنها در پاسخ به این پیغام نکرده اند. البته مقامات آمرکایی از ابتدای دولت اوباما به کرات درباره تمایلشان به گفتگوی مستقیم با ایران سخن گفته اند.

پاتریک ونترل یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه می گوید: "عراق شریک آمریکاست و ما در بسیاری از موارد مربوط به منافع مشترکمان از جمله مسائل مربوط به ایران با عراقی ها در گفتگوی مستمر هستیم. همانطور که همیشه گفته ایم ما برای برطرف کردن نگرانی جامعه بین المللی در مورد مسئله هسته ای ایران همواره آماده گفتگوی مستقیم با این کشور هستیم."

گری سامور، مشاور شورای امنیت ملی آمریکا در امور مربوط به منع گسترش سلاح های اتمی در دولت اول اوباما می گوید بسیار محتمل است که ایران از عراق برای ارسال پیامی درباره تمایلش به برقراری مذاکرات با آمریکا استفاده کرده باشد.

او معتقد است: "ایرانی ها به مالکی به عنوان شخصی معتمد نگاه می کنند. از دیدگاه آقای مالکی این رابطه اهداف مختلفی دارد. او نمی خواهد در دوراهی بین ایران و ایالت متحده قرار گیرد."

در دیدگاه بسیاری از کارشناسان توافق بر سر مسائل هسته ای در مذاکرات جمعی ممکن نیست و مذاکره مستقیم بین آمریکا و ایران بهترین راه حل این مشکلات است.

به گفته مقامات کشور های غربی آقای مالکی تنها کسی نیست که دو کشور را به مذاکره مستقیم دعوت کرده است. عمار الحکیم رهبر مهمترین حزب شیعه عراق نیز خواستار چنین مذاکراتی است.

دولت آقای مالکی در بسیاری از مسائل متحد دولت ایران است. از جمله در مسئله سوریه. ایران توانسته است با استفاده از آسمان عراق سلاح های زیادی را به سوریه ارسال کند. مقامات عراقی گفته اند که نمی توانند مانع ارسال چنین کمک هایی شوند و البته نوری المالکی نگران افزایش اختلافات بین شیعه و سنی در عراق در پی سقوط بشار اسد است.

مقمات آمریکایی به کرات گفته اند که مالکی وابسته دولت ایران نیست و ایالات متحده باید از راههای مختلف از جمله فروش اسلحه نفوذش در عراق را بیشتر کند.

واکنش خبرگزاری فارس

خبرگزاری فارس از پایگاه های خبری نزدیک به سپاه پاسداران گزارش نیویورک تایمز را با تیتر "التماس وارونه واشنگتن برای مذاکره با تهران، این‌بار از زبان نخست‌وزیر عراق" منتشر کرده و مدعی شده این خواست مقامات آمریکایی است که از زبان نوری المالکی به عنوان خواست ایران بیان می شود.

فارس می گوید: "روزنامه آمریکایی نیویورک‌ تایمز در تلاش برای مشتاق نشان دادن ایران به مذاکره با ایالات متحده، ادعا کرده است که ایران از طریق «نوری مالکی»، نخست‌وزیر عراق به آمریکایی‌ها پیام داده است که آماده است بحث‌هایی جدی با ایالات متحده آمریکا داشته باشد."

تکذیب خبر توسط سفیر ایران در عراق

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سفیر ایران در عراق خبر روزنامه نیویورک تایمز درباره ارایه پیامی از سوی ایران به آمریکا توسط نوری‌المالکی مبنی بر آمادگی ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا را رد کرد.

حسن دانایی‌فر با اعلام این مطلب به خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: این خبر صحت ندارد و کاملا نادرست است.

وی با بیان اینکه عراقی‌ها همیشه اعلام کرده‌اند که دوست دارند به عنوان همسایه ایران، تسهیل کننده روابط ایران با کشورهای دیگر باشند خاطرنشان کرد: اما درخصوص خبر روزنامه نیویورک تایمزاین مطلب کاملا نادرست است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016