یکشنبه 13 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دولت روحانی هم با آیت‌الله خامنه‌ای تنش خواهد داشت، گفت‌وگوی رادیو فرانسه با مجید محمدی

درحالی که حسن روحانی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری خود بر تعامل سازنده با جهان و برداشتن گام‌های جدید برای رفع تحریم‌ها علیه ایران تأکید کرده، اما یک تحلیلگر معتقد است که تنش میان دولت و رهبری در چهارسال آینده همچنان ادامه خواهد داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی امروز، شنبه در محل «حسینیه امام خمینی» در تهران برگزار و دوران ریاست جمهوری چهارساله وی آغاز شد.

وی در حالی به عنوان یازدهمین رئیس جمهور ایران عهده‌دار این سمت می‌شود که امیدهای فراوانی نسبت به حضور وی در قوه مجریه برای رفع تنش‌های میان ایران و غرب و حل مشکل پرونده هسته‌ای این کشور به وجود آمده است.

از سویی وی که با شعار اعتدال گرایی وارد رقابت‌های انتخاباتی شده بود؛ حمایت برخی گروه‌های اصلاح طلب و میانه‌رو را به همراه دارد.

مجید محمدی، تحلیلگر و استاد دانشگاه در آمریکا در گفت‌وگو با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه با اشاره به مشکلات دولت روحانی در چهارسال آینده گفت:" آقای روحانی در چهار سال آینده با دشواری‌های بسیاری دست به گریبان است. از یک سو انبوهی از مطالبات مردمی و نیز تحریم‌ها و موانع بین‌المللی وجود دارد، از سوی دیگر تنش میان قوه مجریه و دستگاه رهبری ادامه خواهد داشت. چون آقای خامنه‌ای در 24 سال گذشته نشان داده که در ابتدا از دولت‌ها حمایت می‌کند؛ اما خواهان به اجرادرآمدن منویات خودش در دولت است."

وی می‌افزاید:" آقای روحانی در سخنرانی کوتاه مراسم تنفیذ خود خلاصه‌ای از برنامه‌هایش را عرضه کرد که شامل نکات قابل توجهی بود."

به گفته این تحلیلگر، روحانی در سخنان خود با خطاب غیر مستقیم مخالفان دولت بر پذیرش پیام تغییر تاکید کرد؛ چون عده‌ای از مخالفان وی انتظار دارند دولت فعلی به روال دولت قبلی عمل کند.

محمدی ادامه می‌دهد:" آقای روحانی همچنین بر پایگاه اجتماعی دولت تاکید کرد که اگر این موضوع تبدیل به سیاست دولت یازدهم شود، باید منتظر تقویت نهادهای مدنی در دولت او باشیم، برخلاف آنچه که در دولت احمدی‌نژاد شاهد بودیم که این نهادها مدام تضعیف می‌شدند."

محمدی می‌افزاید:" از سویی سخنرانی آقای روحانی دارای نوعی ابهام در مساله اعتدال بود، چون وی تلاش کرد تفسیری دینی و درعین حال نوعی تفسیر عقلانی هم از اعتدال ارائه دهد که احتمالا به دلیل همین ابهام از او انتقاداتی در این زمینه خواهد شد."

وی همچنین توضیح می‌دهد: "از دوره آقای احمدی‌نژاد بحث وجود نوعی حاکمیت دوگانه در حکومت مطرح بود که در واقع شامل وجود شکاف بین نهادهای انتصابی که مشروعیت خود را از مردم اخذ نمی‌کنند و نهادهای انتخابی است که مشروعیت خود را از مردم می‌دانند."

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد:"این شکاف در دوره آقای خاتمی بیشتر شد و در دوره احمدی‌نژاد بنا براین بود که با یکدست شدن حاکمیت، این شکاف هم از بین برود. اما در انتخابات سال 1388 این شکاف کاملا گسترش پیدا کرد."

وی تاکید می‌کند:"سخن آقای روحانی این است که انتخابات سال 92 می‌تواند تا حدی این شکاف را التیام ببخشد."

[لینک به فایل صوتی گفت‌وگوی رادیو فرانسه با مجید محمدی]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016